بیشتر بدانیم

آینده جاده ها در تسخیر خودروهای برقی

خودروهای برقی BMW i8

دانشکده مدیریت دانشگاه تهران؛ آینده جاده ها در تسخیر خودروهای برقی

خودروهای برقی به واسطه قیمت بالای نفت در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی به طور جدی مورد توجه سازندگان قرار گرفتند و اما به علت نبود جایگاه های شارژ و همچنین برد پایین حرکتی باعث شد در ابتدا چندان مورد توجه قرار نگیرند. اما حالا ورق برگشته است و تولیدکننده های خودروهای هیبریدی و الکتریکی محبوبیت بیشتری کسب کرده اند و می توانند فروش بهتری داشته باشند. به نظر می رسد در آینده نه چندان دور خودروهای الکتریکی بتوانند در بازار غوغا به پا کنند. برای آشنایی با آینده خودروهای الکتریکی با ما همراه باشید:

نگاهی به گذشته

بازار خودروهای برقی از ابتدا به این خوبی نبوده است. گرچه طرح های مختلفی برای تولید و عرضه خودروهای برقی در نیمه دوم قرن ۲۰ میلادی عرضه شد اما هیچ کدام راه خود را به صورت جدی به بازارها پیدا نکردند. در ابتدای قرن ۲۰ به علت کمبود ذخایر نفتی و در دسترس نبودن بنزین تعدادی خودروی برقی با اقبال رو به رو شد اما با اختراع استارت برقی و رشد خودروهای بنزینی و همچنین اکتشاف گسترده ذخایر نفتی در سرتاسر جهان خودروهای برقی رو به فراموشی رفتند. این فراموشی تا اواخر دهه ۹۰ میلادی نیز ادامه داشت. گرچه تلاش هایی برای احیای خودروهای برقی انجام شد اما قیمت بالا و برد حرکت کم و سرعت پایین باعث شد این تلاش ها در برابر خودروهای بنزینی بی سرانجام باشد.

در اواخر دهه ۹۰ تلاش هایی در امریکا برای احیای خودروهای برقی صورت گرفت اما با همکاری غول های نفتی و خودرویی این تلاش ها به جایی نرسید. تا اینکه بحران نفتی ابتدای دهه ۲۰۰۰ توجه ها را به خودروهای برقی و هیبریدی جلب کرد. خودروی هیبریدی مشهور تویوتا پریوس در این زمان یکی از جذابترین خودروهای برقی بود اما پریوس تماما برقی نبود و یک خودروی دوگانه بود. در عین حال نبود یک خودروساز بزرگ در این بخش باعث شد اکثرا خودروهای برقی خودروهایی کوچک و دونفره وبیشتر به منظر سفرهای کوتاه مدت شهری باشند. در عین حال این خودروها فروش خوبی را تجربه کردند و تا سال ۲۰۱۱ تعداد آنها در جهان به ۴۷۹۰۰۰ دستگاه رسید که رقم قابل توجهی بود.

تویوتا پریوس مدل 1997

تویوتا پریوس مدل ۱۹۹۷

صنعتی رو به رشد

مصرف بنزین توسط خودروهایی بنزینی یکی از مصارف هزینه ای در این خودروها است. افزایش قیمت بنزین در پی بحران های نفتی به طور شدید در گسترش اقبال به این خودروها بی تاثیر نبوده است. به طور مثال قیمت بنزین (دلار بر گالن) در ایالات متحده از ۱٫۰۰ دلار در سال ۱۹۸۹ به ۱٫۵۱ دلار در سال ۲۰۰۰ و رقم بسیار بالای ۲٫۸۰ دلار در سال ۲۰۰۷ رسیده است. افزایش قیمت نفت و انتظار اتمام ذخایر نفتی جهانی در سالهای ۲۰۵۰ و به بعد تولیدکنندگان خودرو را به سمت خودروهای برقی متمایل کرده است.

در حالی که خودروهای کوچک الکتریکی نمی توانستند تمام نیازهای مصرف کننده را تامین کنند شرکت کالیفرنیایی تسلا خودروی تسلا رودستر را عرضه کرد که می توانست تا ۳۲۰ کیلومتر با هر بار شارژ حرکت کند.  تسلا نخستین خودروی تمام برقی تمام عیار بود که به تولید صنعتی رسید. این خودرو تا سال ۲۰۱۱ به تعداد ۲۱۰۰ واحد فروش رفته بود. در واقع تسلا رودستر راه را برای دیگر برقی ها باز کرد!

تسلا کار خوب خود را با مدل تسلا S ادامه داد و موفق شد از سال ۲۰۱۲ تا سال ۲۰۱۵ تعداد ۱۰۰ هزار خودرو را به فروش برساند. نیسان نیز موفق شده است ۲۰۰ هزار دستگاه خودروی Leaf  را به بازار عرضه کند. تا کنون برای مدل بعدی خودروی تسلا (Tesla 3) بیش از ۴۰۰ هزار پیش سفارش دریافت کرده است. این خودروساز امیدوار است تا سال ۲۰۱۸ حدود ۵۰۰ هزار خودرو تولید کند. بلومبرگ نیز پیش بینی کرده است که تا سال ۲۰۴۰ بیش از ۳۵ درصد فروش خودروها مربوط به خودروهای برقی باشد.

تسلا رودستر

تسلا رودستر

عوامل رشد خودروهای برقی

در سال گذشته فروش خودروهای الکتریکی ۶۰ درصد رشد داشت. گرچه نمی توان مطمئن بود که این رشد برای همیشه با همین شدت دوام داشته باشد اما رشد خوبی در انتظار این گروه خواهد بود.

عدم نیاز به سوخت فسیلی

خودروهای تمام برقی نیازی به استفاده از بنزین ندارند. به همین دلیل می توانند در هزینه های دارنندگان صرفه جویی قابل توجهی ایجاد کنند. افزایش قیمت بنزین نیز می تواند دولت ها و مردم را به استفاده از خودروهای برقی مجاب کند.

عدم آلایندگی

موضوع آلودگی جو و ورود حجم غیرقابل کنترلی CO2 به جو زمین به یک مسئله مهم برای اکثر فعالان و حتی دولت ها تبدیل شده است. خودروهای بنزینی به ویژه خودروهای قدیمی تر و از کارافتاده مقادیر قابل توجهی آلاینده وارد جو می کنند. با توجه به نگرانی های دولت ها و ناظران محیط زیستی می توان انتظار داشت که حمایت های دولتی و مردمی از این خودروها افزایش یابد.

نگهداری آسان و کم هزینه

موتورهای احتراق داخلی (بنزینی) نیاز به مراقبت دائمی، روغن کاری و سرویس دوره ای دارند. علاوه بر این خرابی های زیاد می تواند هزینه های زیادی را بردوش دارندگان تحمیل کند. اما خودروهای برقی از نظر هزینه های نگهداری نسبت به خودروهای برقی به صرفه تر هستند.

کاهش قیمت باتری ها

قیمت و هزینه تولید باتری های لیتیومی که در خودروهای برقی مورد اقبال قرار گرفته اند در چند سال اخیر با کاهش روبه رو شده است. هم اکنون هر سال با ۸% کاهش قیمت باتری های لیتیوم یونی از قبل ارزان تر می شوند.

ورود کارآفرینان و شرکت های بزرگ

ایلان ماسک کارآفرین نام آشنای دوملیتی (آفریقای جنوبی آمریکا) طرح های بزرگ و جسورانه ای برای بازار خودروهای الکتریکی در سردارد. شرکت تسلا که یکی از بزرگترین شرکت های خودروهای برقی است در سال های اخیر با حضور او رشد زیادی را تجربه کرده است و برای آینده نیز برنامه های بزرگی در سر دارد. از جمله برنامه های او ساخت بزرگترین کارخانه جهان در نوادای آمریکا به منظور ساخت باتری های لیتیوم یونی است. این کارخانه طبق برنامه احتمالا تا یک میلیون متر مربع مساحت خواهد داشت و به دومین ساختمان بزرگ جهان از نظر مساحت مفید و بزرگترین ساختمان جهان از نظر زیربنا تبدیل خواهد شد.

کارخانه گیگافکتوری تسلا

کارخانه گیگافکتوری تسلا

بسیاری از شرکت های بزرگ و به نام خودروساز نیز با استفاده از منابع مالی و فنی بالای خود به این عرصه ورود کرده اند.تعداد مدل های خودروهای برقی از ۲ عدد در سال ۲۰۱۰ به حدود ۵۰ مدل مدل در سال ۲۰۱۶ رسیده است.

فورد قصد دارد ۴٫۵ میلیارد دلار را در این حوزه سرمایه گذاری کند و ۱۳ مدل خودرو را در سال ۲۰۲۰ عرضه کند. هندا نیز تصمیم گرفته تا سال ۲۰۲۰ دو سوم تولیدات خود را برقی و هیبریدی کند. آئودی انتظار دارد تا سال ۲۰۲۵ یک چهارم بازار آمریکا به خودروهای برقی تخصیص یابد.

موانع پیش رو

با همه آنچه گفته شد موانعی نیز در مسیر موفقیت و رشد خودروهای برقی وجود دارد:

مشکل باتری

مهمترین مانع در مسیر خودروهای برقی مسئله باتری است. باتری های خودروهای برقی از جنس باتری های موبایل و ساخته شده از جنس لیتیوم است. ظرفیت و عملکرد باتری های لیتیوم یونی سالها است که تغییر خاصی نکرده است. این باتری ها گرچه از توان ذخیره خوبی برخوردار هستند اما در صورتی که بخواهیم برای یک خودروی بزرگ استفاده کنیم باید وزن زیادی لیتیوم استفاده شود که باعث افزایش قیمت خودرو می شود. علاوه بر این باتری های لیتیومی پس از مدتی کیفیت عملکرد خود را از دست می دهند. بازیافت باتری های لیتیومی به علت آسیب پذیر بودن و قابل انفجار بودن از حساسیت بالایی برخوردار است.

منایع تامین انرژی

در نگاه اول چون خودروهای برقی اگزوز ندارند و بنزین مصرف نمی کنند فکر می کنیم که کاملا پاک هستند اما این تصور غلط است. خودروهای برقی نیاز دارند که از برق شهری شارژ شوند و به همین دلیل باید یک منبع اساسی برای تامین انرژی آنها در نظر گرفته شود. اگر برق شهری از محل سوخت فسیلی و ذغال سنگ تامین شود نمی توان گفت که این خودروها پاک هستند. در واقع باید به موازات توسعه خودروهای برقی روی منابع پاک برای تامین انرژی نیز سرمایه گذاری شود.

نبود محل های شارژ

خودروهای برقی را می توان در منزل یا محل های شارژی که به همین منظور در نظر گرفته شده شارژ کرد. با توجه به برد حرکتی محدود خودروهای برقی (اکنون در بهترین حالت به ۳۵۰ کیلومتر می رسد) باید مدام در جستجوی یک جایگاه برای شارژ باشید. مطمئنا با افزایش تعداد خودروهای برقی تعداد بیشتری جایگاه اضافه خواهد شد.

شارژ خودروهای برقی

قیمت اولیه بالا

به علت وزن بالای باتری، نیاز به استفاده از آلیاژهای سبک و پیشرفته در بدنه خودروها و همچنین تکنولوژی پییشرفته؛ فعلا قیمت خرید خودروهای برقی نسبتا بالا است. به طور مثال نسل جدید خودروی تسلا با نام مدل Tesla 3 حدود ۳۰ هزار دلار قیمت دارد که به نسبت خودروهای بنزینی معمولی تقریبا بالا است.

فرصتی طلایی

به نظر می رسد با وجود مشکلاتی که در این عرصه پیشروی دارندگان و تولید کنندگان قرار دارد این صنعت رو به رشد حرکت می کند. فروش خوب مدل های جدید و پیشرفت های حاصل شده نشان از آینده خوب این صنعت دارد. علاوه بر این کاهش آلودگی هوا یکی از اصلی ترین فواید استفاده عمومی از خودروهای برقی است. امیدواریم مسئولان عرصه خودرو و حمل و نقل در کشورمان نیز به این بخش توجه بیشتری کنند تا شاهد نوسازی ناوگان حمل و نقل کشورمان باشیم. علاوه بر این یک حوزه نوظهور و تقریبا دست نخورده می تواند فرصت مناسبی برای نوآوری ها و کسب و کارهای خلاق باشد.

 

خلاصه
تاریخ بازبینی
آیتم های بازبینی
آینده جاده ها در تسخیر خودروهای برقی
امتیاز نویسنده
51star1star1star1star1star

یک دیدگاه ارسال کنید