باید بدانیم منابع انسانی

اقدامات اشتباه درافزایش انگیزش کارکنان

انگیزش کارکنان

دانشکده مدیریت دانشگاه تهران؛ اقدامات اشتباه درافزایش انگیزش کارکنان

مقاله زیر در ارتباط با انگیزش کارکنان برگرفته از نشریه معتبر هاروارد بیزنس ریویو (HBR) می باشد. در برخی از سازمان ها و کارخانه ها اقداماتی در جهت انگیزش کارکنان انجام می شود که در ظاهر تصور می شود بر انگیزش کارکنان تاثیر مثبت دارند اما تحقیقات نشان می دهد که در بلند حتی تاثیر منفی نیز دارند! در این مطلب ۳ مورد مهم در اربتط با انگیزش کارکنان مطرح شده است.

مقدمه (برخی اقدامات اشتباه در انگیزش کارکنان)

مطالعات اخیر نشان می دهد که سطح انگیزه نیروی کار به شدت کاهش یافته است. در نظرسنجی اخیری (Gallup) که در مورد انگیزش کارکنان در آمریکا انجام شده است، نتایج نشان می دهد که حدود ۷۰ درصد از کارکنان در کار بی انگیزه هستند و درگیر کار نمی شوند. بسیاری از مدیران و رهبران سازمان ها با این چالش در سازمان خود مواجه بوده و بدنبال یافتن راه حلی برای غلبه بر این مشکل هستند. برخی از این مدیران به امید ساختن محیط کاری شادتر و افزایش انگیزه کارکنان به سمت مزایایی نظیر ایجاد اتاق های برای بازی، ایجاد کافه با سرویس رایگان به کارمندان در سازمان و جایزه ها و Bonuseهایی برای کارمندان رفته اند. اما تحقیقات نشان می دهد که این تلاش ها هر چند قابل تقدیر هستند اما در بلند مدت برای افزایش انگیزش در سازمان چندان موثر و کارا نیستند. برای غلبه بر این مساله در این مقاله سه راهکار برای مدیران پیشنهاد شده است.

الهام بخشی (Inspiration)

اصلا مهم نیست که سازمان شما چه کاری انجام می دهد، محصولی تولید می کند و یا اینکه سرویسی ارائه می دهد، معنا بخشیدن به فرهنگ سازمانی و القای اعتبار به آن از اهمیت بالایی برخوردار است. (به نحوی که کارکنان آنرا باور داشته باشند و بدانند که وجود آنها برای سازمان مهم بوده و به سازمان معنا داده است.) مطالعات نشان می دهد افرادی که حس می کنند در جهت هدف سازمان حرکت می کنند؛ در کار خود تمرکز بیشتر دارند، خلاق تر هستند و انعطاف بیشتری برای انجام دادن کارهای مختلف دارند. بنابرین مدیران و رهبران سازمان باید این روحیه را به کارکنان خود القا کنند که کاری که کارمندان انجام می‌دهند تا چه اندازه برای سازمان مهم است و در جهت تحقق اهداف قدمی برداشته اند و حتی تا چه اندازه می تواند بر زندگی مردم تاثیرگذار باشد!

(در داستان ها آمده است که جان اف.کندی به ناسا می رود و از شخصی که در حال تمیز کردن زمین بود می پرسد که وظیفه تو چیست، آن شخص می گوید من در حال کار کردن هستم تا یک انسان را به ماه بفرستیم! )

تحقیقات Wharton’s Adam Grant  نشان می دهد که حتی کارمندان ناراضی و بی انگیزه، وقتی برای کار مهمی وقت می‌گذارند حس بهتری دارند. رهبران بزرگترین و مهمترین منبع انگیزش در سازمان هستند. وقتی مدیران و رهبران از خودگذشتگی دارند و به دور از غرور و خودپرستی توجه بیشتری به کارکنان نسبت به خودشان نشان می دهند؛ همکاری و کار گروهی، وفاداری، وقت گذاشتن برای انجام دادن کارها، صداقت و درستی در کار، در کارمندان افزایش می باید. بنابرین به عنوان مدیر و یا رهبر یک مجموعه در کنار کارکنان خود باشید و نشان دهید که کار آنها چقدر برایتان مهم است.

مهربان بودن و خوشرویی (Kindness)

انسان ها ذاتا موجودات اجتماعی هستند، اما در بسیاری از محیط های کاری تعاملات و برخورد ها همیشه فرآیند های کاری است. این بوضوح اشتباه است. بنابر نتایج تحقیقات (U.K study) تاثیر همراهی و مصاحبت افراد با یکدیگر در افزایش وفاداری کارمندان از پرداخت حقوق های بسیار بالا هم پر اهمیت تر است. روابط سازنده، گرم و مثبت بین کارمندان از عوامل بسیار مهم در جهت افزایش روحیه و انگیزش کارمندان است و رهبران و مدیران باید برای ساختن چنین اتمسفر و فضایی در سازمان خود بکوشند. Jane Dutton استاد دانشگاه میشیگان آمریکا پایه های ساختن چنین محیط کاری را احترام و توجه به یکدیگر می داند که باعث افزایش خلاقیت و بهره وری هم در سطح فردی و هم تیمی می شود. هر چند ابراز خشم هم می تواند فواید کمی داشته باشد (برای مثال بر طبق تحقیقی که در دانشگاه استنفورد انجام شده است، ابراز خشم توسط مدیر در برخی شرایط نشان دهنده قدرت وی و بیان اهمیت بالای موضوع بوده و تاثیرگذار بوده است) اما به طور کلی نگرش منفی و حالات عصبی مدیر در نظر سایر افراد از وی فردی ناکارآمد می سازد. رهبران مهربان و خوشرو به کارمندانشان به عنوان یک دوست اهمیت می دهند نه زیردست. صحبت کردن با افراد و اینکه به طور شخصی رهبر و مدیر سازمان با افراد و کارمندان خود صحبت کند و حرف هایشان را بشنود و برای صحبت‌ آنها اهمیت قائل شود ابتدایی ترین کار برای حرکت به این سمت است. حمایت همه جانبه مدیر سازمان از کارمندان در مواقعی که دچار بیماری می شوند و یا یکی از نزدیکان خود را از دست می دهند نیز حرکتی مثبت برای ایجاد یک روحیه دوستی و مهربانی بین اعضای سازمان است.

خود-مراقبتی (Self-Care)

بسیاری از سازمان ها برای ارتقای سلامت کارمندان خود به آنها بلیت های رایگان استخر، سالن های ورزشی، یوگا و … می دهند. اما به دلیل زمان های کاری زیاد کارمندان وقت کافی برای استفاده از آن را نخواهند داشت. برنامه های نظیر برنامه های ارتقای سلامت کارمندان و افزایش روحیه آنها از این طریق کاربردی نیستند مگر اینکه در سازمان به فرهنگ تبدیل شود و افراد برای مراقبت از سلامت خود تشویق شوند. در واقع خود-مراقبتی برای آنها در اولویت قرار بگیرد. بر طبق مطالعه ای که در آلمان صورت گرفته است، تمرین و ورزش، استراحت های بین ساعت کاری، تمرینات ریلکسیشن و بالانس بین کار و زندگی می تواند باعث کاهش استرس کاری و افزایش سلامت و انگیزه کارکنان شود. یکی دیگر از موارد بسیار مهم در میزان عملکرد کارکنان و اشتیاق آنها به کار در طول روز، ساعت خواب آنهاست. طبق مطالعه ای که بر روی خلبانان نیروی هوایی آمریکا انجام شده است، تنظیم نادرست ساعت خواب آنها به شدت بر روی عملکردشان تاثیرگذار بوده است. بنابرین کارمندانِ خود را به انجام ورزش و استراحت بین کار تشویق کنید.

در طول هفته که مشغول کار هستید و یا در گیرودار یک پروژه مهم هستید در نظر گرفتن مواردی نظیر سلامت کارکنان و یا توجه به ساعت خواب و حالات روحی آنها ممکن است سخت باشد، اما به یاد داشته باشید که رهبران بزرگ الهام بخش کارکنان خود هستند، برای آنها اهمیت و ارزش قائلند و آنها را به مراقبت از خود تشویق می کنند.

منبع: https://hbr.org/2016/01/to-motivate-employees-do-3-things-well

خوانندگان گرامی می توانید فایل PDF مربوط به این مقاله را از طریق لینک زیر دریافت نمایید.

download-pdf

خلاصه
تاریخ بازبینی
آیتم های بازبینی
اقدامات اشتباه در انگیزش کارکنان
امتیاز نویسنده
51star1star1star1star1star

یک دیدگاه ارسال کنید