بیشتر بدانیم دوره DBA دوره MBA

انواع مدل ها

مدل های ارتباطی

مدل چیست؟

مدل را در دنیای واقعی می توان نسخه کوچک شدۀ یک شیء یا  پدیده نامید که بیشترین شباهتها و خصوصیات پدیده اصلی را در خود منعکس کرده است. مثلاً یک اتومبیل کوچک اسباب بازی. مدلها همواره خود چیز دیگری به جزء واقعیت و اکثراً چیزی ساده تر با پیچیدگی کمتر از واقعیت اصلی می باشند. مدل تمام جنبه های واقعیت را در بر نمی گیرند و در علوم انسانی به ویژه در ارتباطات و مدیریت مدلها جزء تفکیک ناپذیر یک پدیده بوده و در جریان تصمیم گیری و اجرای یک فراگرد نقش بسیار موثری ایفا می کنند.

 

 

فوائد مدلها

  1. اجازه می دهند که به تجزیه و تحلیل و نیز تجربه شرایط پیچیده که به اندازۀ حقیقی انجام آنها ممکن نیست، بپردازند و تا حدی مسایل ناممکن را ممکن می سازد
  2. باعث صرفه جویی های اقتصادی در انجام یک طرح یا پدیده می شود و از پرداخت هزینه های سنگین جلوگیری می کند
  3. باعث صرفه جویی در وقت می شود
  4. از به هدر رفتن انرژی و توانایی ها جلوگیری می کند
  5. مدلها می توانند در پیش بینی نتایج، تصمیمات و شرایط بدون دست یابی به شرایط واقعی دسترسی پیدا کنند

مدل های ارتبطی

 

 

در علوم انسانی به ویژه در ارتباطات و مدیریت مدلها جزء تفکیک ناپذیر یک پدیده بوده و در جریان تصمیم گیری و اجرای یک فراگرد نقش بسیار موثری ایفا می کنند.

 

 

با توجه به مسایل فوق بسیار گران و خطرناک است که به یکباره به تولید اندازۀ واقعی و یا به امتحان پدیدۀ اصلی دست زد . بعلاوه در بسیاری از پدیده ها و واقعیات به علت پیچیدگی بسیار زیاد ، انجام یکباره یا امکان پذیر نیست و یا در صورت امکان ، ضروری به نظر نمی رسد و تجربه واقعی و پدید آوردن نظام واقعی بسیار کند و گران است.

مدلهای تمثیلی اندازۀ کوچک شده یک شی بوده که شباهت زیادی به آن دارند. نمونۀ بارز آنها اسباب بازی کودکان است.

مدلهای ترسیمی تصویر فنی یا طرح یک شیء می باشد. نقشه یا طرح ترسیمی یک هواپیما بر روی کاغذ نمونۀ خوبی از مدلهای ترسیمی می باشند.

مدلهای ذهنی عبارتند از تصاویر ذهنی یا مفاهیمی که در ذهن انسانها جایگزین یک پدیده یا شیء می گردند. مانند تصویر ذهنی مدیر در مورد بازار فروش محصول تولید شدۀ سازمان.

مدلهای نمادین این مدلها عمدتاً نسبت به مدلهای دیگر مدلهایی پیچیده می باشند. این مدل ها مفاهیم ریاضی را به صورت ملخص به کار می گیرند و به دو مدل کلامی و ریاضی تقسیم شده اند.

مدل های ارتبطی

مدلهای توصیفی: یک واقعه گذشته یا حال یا فعالیتی را بدون هیچ تلاش در پیش بینی آتی آن یا دادن هر گونه توصیه مطرح می کند نمونه بارز این مدلها نقشه های جغرافیا و نمودارهای سازمانی  می باشد.

مدلهای پیش بینی کننده: توجیه کننده استراتژیهای گوناگون است که از طریق آنها می توان نتایج تصمیماتی را که اتخاذ می شوند پیش بینی کرد نمونۀ بارز این مدلها در مدیریت، تجزیه و تحلیل های مربوط به نقطه سر به سر است.

مدلهای هنجاری: می کوشند نشان دهند که برای تحقق خواسته ها چه باید کرد این مدلها در بین راه حلهای مختلف و متفاوت موجود، بهترین را انتخاب می کنند. نمونه بارز این مدلها عبارتند از: برنامه ریزی خطی، مدلهای محاسبه موجودی انبار و غیره.

مدل های ارتبطی

مطالب مربوط به مهارت های ارتباطی و کلامی و همینطور دانش و مهارت های رهبری توسط دکتر علی اکبر فرهنگی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ارائه می شود. دکتر علی اکبر فرهنگی هم اکنون استاد مدرس در دوره های مجازی mba و dba مرکز یادگیری آنلاین دانشکده مدیریت دانشگاه تهران می باشند.

دکتر علی اکبر فرهنگی dr ali akbar farhani

 

آکادمی یادگیری مجازی برای اولین بار در کشور اقدام به برگزاری دوره های نیمه حضوری DBA کرده است، که با بهره مندی از اساتید شاخصی نظیر دکتر مسعود حیدری، دکتر علی اکبر فرهنگی، دکتر سعید خزایی و … با اقبال زیادی از طرف مدیران کشور مواجه شده است. درس  آینده پژوهی دکتر سعید خزایی در رشته DBA،  از پرطرفدارترین درس های این دوره است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دوره های نیمه حضوری MBA وDBA دانشگاه تهران می توانید به سایت www.VLA.ir مراجعه نمایید.

tizer

خلاصه
تاریخ بازبینی
آیتم های بازبینی
انواع مدل ها
امتیاز نویسنده
51star1star1star1star1star

یک دیدگاه ارسال کنید