بیشتر بدانیم منابع انسانی

پنج ترفند موثر برای اینکه به خودتان انگیزه بدهید!

انگیزه انگیزش درونی
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران؛ پنج ترفند موثر برای اینکه به خودتان انگیزه بدهید!

با انگیزه و تمرکز بالا پشت کامپیوتر می نشینید تا کار خود را شروع کنید اما تنبلی بر شما غالب می شود و بعد از مدتی می بینید که کار خود را شروع نکرده اید و غرق در اتلاف وقت هستید. چرا گاهی برای کاری انرژی و انگیزه نداریم؟

دو نوع انگیزه در ذهن انسان وجود دارد: نوع اول انگیزش درونی که وقتی ایجاد می شود که عوامل درونی ما را به انجام کاری مجاب می کنند و کار را انجام می دهیم چون خودمان دوست داریم. نوع دوم یعنی انگیزش بیرونی بر اساس عوامل بیرونی به وجود می آید و ما برای کسب جایزه یا دوری از تنبیه این کار را انجام می دهیم.

گرچه هر دو نوع انگیزش می توانند مفید واقع شوند اما انگیزش درونی می تواند دربلند مدت مفیدتر واقع شود حال آنکه انگیزش بیرونی برای انجام یک عمل دشوار در کوتاه مدت می تواند تاثیر زیادی داشته باشد. در واقع راز موفقیت در این است که شما بتوانید از هر دو نوع انگیزش بهره ببرید. در ادامه پنج روش مفید برای تقویت انگیزش درونی توسط خودتان ارائه می شود:

۱- به هدف بزرگتر بیاندیش

وقتی می بینی کمبود انگیزه داری سعی کن روی هدفی که پشت این اعمال نهفته است تمرکز کنی یا به این فکر کن که چطور این عمل به هدف اصلی شما  کمک خواهد کرد.

تمرکز روی هدف بزرگتر این حس را به شما می دهد که عضو یک مجموعه بزرگتر از خودتان هستید و برای یک آرمان بزرگتر کار می کنید. با اینکار مقصود شما و کاری که برای انجام آن ساعات متمادی کار می کنید معنا و عمق بیشتری می یابد.

به طور مثال به این فکر کنید که آنچه انجام می دهید چطور به زندگی مشتریان ارزش اضافه میکند. یا این که چطور کسب و کار شما برای جامعه مفید واقع می شود (ولو حتی در یک سطح کوچک) . وقتی به اثرهای بزرگتری که کار شما و تیمتان ایجاد می کند ارتباط بیشتری با مجموعه پیدا می کنید و می توانید با انگیزه بیشتری کار کنید.

۲- زیاد فکر نکنید!

افرادی که زیاد فکر میکنند با فکر کردن به اتفاقاتی که هرگز نخواهد افتاد کار را بی دلیل پیچیده میکنند. وقتی زیاد از حد ذهن خود را مشغول کاری کنید برای شما استرس و فشار به همراه خواهد آورد و این خودش می تواند مانع انگیزه های شما شود.

تحقیقات نشان می دهد که استرس مزمن و عصبانیت می تواند مغز شما را کوچک کند. یک ذهن آرام و بی استرس بهتر می تواند تمرکز کرده و مشکلات را حل نماید.

برای مقابله با زیاد فکر کردن همیشه سعی کنید که اهدافتان را کوچک و ساده در نظر بگیرید (هدف های بزرگ را به اهداف کوچک و ساده تقسیم کنید) این کار باعث می شود که اهداف و ماموریت هایتان بهتر مدیریت شوند. درهر مرحله به تکمیل کردن همان مرحله فکر کنید. با همین کار می توانید به خود انگیزه بدهید چون مدام خود را در حال تکمیل اهداف و به دست آوردن موفقیت مشاهده خواهید کرد.

۳- بر سدهای ذهنتان غلبه کنید

هیچ چیز به اندازه یک سد در ذهن شما که مثل چسب ریخته شده در مغزتان است شما را بی انگیزه نمی کند. فرآیند خلاقیت شما قفل می شود و هیچ چیزی درست کار نمیکند.

گیر کردن عموما نشانه این است که شما در یک حلقه منفی قرار گرفته اید ،  به خودتان می گویید: “جواب این سوال چیست؟” باید چکار کنم؟ کاش جواب این را می دانستم!

هر بار که این چرخه را تکرار می کنید فشار بیشتری روی خود قرار می دهید و بیشتر در این حلقه مخرب گیر می کنید.

برای آزاد کردن خود سوال را دوباره بپرسید و یا این که از یک منظر دیگر مسئله را ساختاربندی کنید. یک نفس عمیق بکشید؛ آرام شوید و از ناخودآگاه خود برای یافتن جواب کمک بخواهید؛ حالا به لحظه باشکوه “یافتم!” خواهید رسید.

۴- با برداشت های منفی مقابله کنید

احساستان در آغاز انجام هر کاری را مورد مشاهده قرار دهید؛ از این تکلیف هراس دارید؟ انتظار دارید انجام دادن آن سخت و خسته کننده باشد؟ این نگرش ذهنی مانع انگیزش شما می شود و شوق شما را قبل از کار نابود میکند.

انگیزه انگیزش مثبت اندیشی

همان گونه که می توانید خاطره های تلخ را از ذهن خود پاک کنید می توانید بر نگرش منفی نیز فائق آیید. برای تضعیف یک نگرش منفی نسبت به یک مقوله؛ به خود عمل فکر کنید و فرآیند اجرای آن را در ذهن خود مرور کنید. حال این خاطره را مبهم تر و تاریک تر کنید؛ درست مثل دیدن یک تلویزیون سیاه و سفید کوچک آن هم از فاصله دور. حال به دلخواه خود جزئیاتی را به این حافظه اضافه کنید تا آن را عوض کنند. آن را خنده دار کنید؛ احمقانه اش کنید! کاری کنید کمتر شما را بترساند؛ خیال کنید که با آن درگیر هستید و از کارتان لذت ببرید.

این کار را ۵ الی ۱۰ بار انجام دهید و می بینید که برداشت شما تغییر کرده است و این خاطره تلخ دیگر آن زهر سابق را ندارد.

۵- خاطرات خوبتان را تقویت کنید

راه دیگری برای اینکه خود را در فرآیند انگیزش طبیعی قرار دهید این است که خاطرات مثبت خود را که در آن ها موفق بودید و با اهدافتان می رسیدید تقویت کنید. با این کار می توانید انگیزه و اشتیاق خود را تقویت کنید.

برای این کار تا می توانید سعی کنید با وضوح بالا و شفافیت کامل خاطره رسیدن به یک هدف یا کسب یک موفقیت را در ذهنتان مرور کنید؛ سعی کنید این خاطره را طوری در ذهنتان زنده کنید که انگار روی پرده یک فیلم سه بعدی قرار دارد!

خاطرات خوب را واضح و بلند به خاطر آورید؛ حال احساسات مثبتی را که تجربه کرده اید به آرامی تقویت کنید. این کار را هم ۵ الی ۱۰ بار انجام دهید؛ حال خواهید دید آنچه تنها یک خاطره مثبت بود اکنون تبدیل به یک محرک انگیزشی شده است. هر چه بیشتر این خاطره را مرور کنید بیشتر سعی خواهید کرد آن را مجددا به واقعیت تبدیل کنید.

ترجمه و تلخیص از:

entrepreneur.com

خلاصه
تاریخ بازبینی
آیتم های بازبینی
پنج ترفند موثر برای اینکه به خودتان انگیزه بدهید!
امتیاز نویسنده
51star1star1star1star1star

یک دیدگاه ارسال کنید