بیشتر بدانیم

چرا بازاریابی محتوایی شما نتیجه نمی‌دهد؟ راه چاره چیست؟

بازاریابی محتوایی
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران؛ چرا بازاریابی محتوایی شما نتیجه نمی‌دهد؟ راه چاره چیست؟

بازاریابی محتوایی می تواند برای کسب و کار شما مفید باشد؛ ترافیک اینترنتی و بازدید و مخاطب برای شما به ارمغان بیاورد و به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کند؛ اما برای برخی کسب و کارها بازاریابی محتوا مفید نبوده یا حداقل آن طور که صاحبان آن انتظار داشته اند مفید واقع نشده. در ادامه این مطلب دلایل موفق نبودن بازاریابی محتوایی را شرح می دهیم و راه های اصلی حل هر مشکل را بیان خواهیم کرد؛ با ما همراه باشید:

مطلب شما زیاد از حد کوتاه است:

تعداد دقیقی برای طول مناسب یک مطلب وجود ندارد، طول مناسب مطلب به عوامل مختلفی بستگی دارد که موضوع مطلب، مخاطبان شما، و این که مطلب را کجا قرار می دهید روی آن بیشترین اثر را دارد. ممکن است مخاطب شما دستورالعمل های کامل و طولانی بالای ۵۰۰۰ کلمه را دوست داشته باشد یا اینکه در طرف مقابل علاقه کمتری به متن طولانی داشته باشد.

بسیاری از متخصصان طول متن های مختلفی را امتحان کرده اند و نتایج مختلفی را به دست آورده اند اما عموما به بهتر بودن متن های بلند اذعان دارند.

نتایج سایت serpIQ بیان می کند که ۱۵۰۰ کلمه طول متن مناسبی برای وبلاگ ها است، Searchmetrics در مقابل طول متن ۱۱۰۰ تا ۱۳۰۰ کلمه را مناسب می داند. اگر متون شما عموما از این مقدار کوتاه تر هستند احتمالا تعامل یا بازنشری که شما دوست دارید را دریافت نخواهید کرد.

راه چاره چیست؟

کیفیت متن همیشه از طول متن مهمتر است، با این حال متن بلندی که تمام موضوع را پوشش دهد عملکرد بهتری خواهد داشت. برای مطالب وبلاگ خود بهتر است بیش از ۱۱۰۰ کلمه بنویسید.

از محتوای بصری استفاده نمی کنید:

اگر می خواهید محتوای شما بیشتر دیده شود باید دست از تولید صرفا متن بردارید و از محتوای بصری چشم نواز و زیبا مثل تصاویر، اینفوگرافیک ها، موشن گرافیک ها، ویدئوها و غیره نیز استفاده کنید؛ در سالهای اخیر اقبال مخاطبان به محتوای چندرسانه ای رونق زیادی یافته است و مخاطبان علاقه زیادی به دیدن و نشر مجدد محتوای چندرسانه ای دارند. علاوه بر این یک تصویر یا اینفوگرافیک زیبا می تواند توجه مخاطبانی که به شما توجه نمی کنند را نیز جلب کند و برای شما مخاطب جدید به ارمغان آورد.

راه چاره چیست؟

در لابلای متن های بلند و تخصصی خود از تصاویر مربوط استفاده کنید؛ سعی کنید ویدئوهای جذاب و مرتبط را یا تهیه کنید یا از منابع دیگر نشر دهید. سعی کنید محتوای معرفی یک موضوع را در قالب اینفوگرافیک ارائه دهید. با استفاده از محتوای چندرسانه ای به مطالب خود تنوع و جذابیت بیشتری بدهید.

محتوای شما متمایز نیست:

بسیاری از صاحبان کسب و کار امروزه در یک نوع از بازاریابی محتوا درگیر هستند (و این سطح حضور رو به افزایش است) این یعنی هر متن و مطلبی که تولید میکنید با خیل بزرگی از رقبا روبه رو است.

شاید این دلیل اصلی باشد برای اینکه بسیاری از محتوای تولید شده در فضای آنلاین دیده نمی شود و بازخورد و لینک چندانی نمی گیرد. این رقابت شدید ایجاب میکند که محتوای شما برای دیده شدن باید یکتا باشد، ارزشمند و پرمحتوا باشد و یک خلاء اصلی را در حوزه کاری شما پوشش دهد.

راه چاره چیست؟

شاید اصلی ترین چالش در زمینه تولید محتوا انتخاب موضوع و ایده ای است که تاکنون کسی به آن نپرداخته است. برای انتخاب موضوع مناسب می توانید به مطالبی توجه کنید که کمتر به آنها توجه شده؛ مخاطب در دیگر پایگاه ها و سایت ها بیشتر به آنها اهمیت داده و از نظر موضوع چالش بر انگیز و ساختارشکن هستند.

شما نقشه ای برای تولید محتوا ندارید:

بسیاری از مدیران کسب و کار فکر می کنند می تواند به صورت بی برنامه و به هم ریخته در وبلاگ خود مطلب منتشر کنند و نتایج خوبی نیز به دست آورند. این کار یعنی نداشتن یک استراتژی مدون و دقیق عموما به نتایج بدی منتهی می شود.

کلید ایجاد اعتماد در عرصه بازاریابی محتوایی، پایداری و مداومت در تولید محتوا است. اگر فقط وقتی قصد فروش یا معرفی یک محصول را داشته باشید خود را به مخاطبان تان نشان دهید باید کم کم منتظر رفتن مخاطبان و کاهش ترافیک سایت خود باشید.

راه چاره چیست؟

یک استراتژی یا پلن ساده برای بازاریابی محتوای خود ایجاد کنید و دقیقا به آن عمل کنید.  در نظر داشته باشید که پایدار و مداوم بودن خیلی مهم است حتی اگر به معنای پست های کمتر باشد (پست کمتر اما با برنامه و منظم) پلن شما باید مقدار و کیفیت محتوا و پست ها را معین کند، علاوه بر این پلن شما باید اهداف شما را نیز مشخص کند و در برگیرنده معیارهای ارزیابی (مثل تعداد مخاطب، تعداد بازدید و …) نیز باشد.

متن شما برای موتور جستجو بهینه نشده است:

در سالهای اخیر گزارش شده است که ترافیک وارد شده از طرف شبکه های اجتماعی برای سایت ها از میزان ارجاعات از طرف موتورهای جستجو بیشتر شده است اما برخی آمارها حاکی از ترافیک ۱۰ برابری موتورهای جستجو نسبت به شبکه های اجتماعی دارند. به هر حال داشتن جایگاه مناسب در میان نتایج جستجو برای رسیدن به پایگاه مخاطبان خوب تاثیر غیرقابل انکاری دارد.

حتی اگر شما پایگاه های بزرگ و پرجمعیتی در شبکه های اجتماعی داشته باشید باید در میان کلمات کلیدی جایگاه خوبی را در موتور جستجو داشته باشید. بخش مهمی از این رده بندی بهینه سازی متن برای موتور جستجو است.

راه چاره چیست؟

هر متنی که برای انتشار در وبسایت خود آماده می کنید باید برای جستجو بهینه شده باشد. استفاده از کلمات کلیدی (Keyword)  در تگ ها، عنوان متن، تیتر، آدرس، تگ عکس ها و در سراسر متن خود برای بهینه سازی موثر است. در نظر داشته باشید که سایت شما باید برای کاربران موبایل نیز بهینه باشد، از لینک های داخلی برای دیگر مطالب سایت خود استفاده کنید. و برای نشان دادن اعتبار و سندیت مطالب خود به سایت های معتبر لینک بزنید.

محتوای شما بیش از حد برای موتور جستجو بهینه شده است:

اینکه محتوای شما برای موتور جستجو بهینه شده باشد مهم است اما باید توجه کنید که بهینه سازی بیش از حد نیز می تواند مشکل ساز باشد. ممکن است خود موتور جستجو شما را تنبیه کند (گوگل برای کلمات کلیدی بیش از حد شما را تنبیه می کند.) یا اینکه استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی متن شما را بی سامان و به هم ریخته می کند و از جذابیت آن می کاهد.

برخی از سایت ها از محتوای دست پایین استفاده می کنند تا تنها یک کلیدواژه را پوشش دهند، از کلمات کلیدی بی ربط برای ارتقای رده استفاده میکنند؛ و از لینک های نامرتبط به دیگر مطالب به غلط بهره می برند.

راه چاره چیست؟

از کلمات کلیدی برای یافتن موضوعات کلی و طبقه بندی و دسته بندی مطالب استفاده کنید. به جای نوشتن یک متن فقط برای هدف پوشش یک موضوع از کلمات کلیدی برای معرفی و روشن کردن مطلب استفاده کنید و به موضوعات مهمی که با همین مطلب ارتباط دارند لینک بزنید.

هدف خاصی از بازاریابی محتوایی خود ندارید:

احتمالا این جمله را شنیده اید که “هدف بدون برنامه تنها یک آرزو است”. اگر هدف شما موفق شدن در بازاریابی محتوایی است حتما باید اهداف و شاخص های دقیقی برای به دست آوردن داشته باشید.

طبق “گزارش بازاریابی محتوایی B2B 2016 ” سازمان ها اکنون حدود ۲۸ درصد از بودجه خود را صرف بازاریابی محتوایی می کنند. اگر ندانید دقیقا می خواهید به چه معیاری برسید و از آن مهمتر؛ نمی دانید از چه راهی می خواهید به این هدف برسید باید گفت دارید پول خود را به هدر می دهید.

راه چاره چیست؟

تعیین اهداف دقیق و ترجیحا کمی و عددی شده می تواند به شما کمک کند روند پیشرفت کار خود را مشاهده کنید. این اهداف را می توانید برای برنامه ریزی مد نظر قرار دهید:

  • ایجاد ترافیک اینترنتی
  • افزایش در فروش
  • افزایش دنبال کنندگان و هواداران
  • تعامل و همکاری در شبکه های اجتماعی (به بیان ساده تر تعداد لایک و کامنت و شیر شدن)
  • افزایش لینک ها به سایت شما
  •  افزایش شناخت و آگاهی از برند شما
خلاصه
تاریخ بازبینی
آیتم های بازبینی
چرا بازاریابی محتوایی شما نتیجه نمی‌دهد؟ راه چاره چیست؟
امتیاز نویسنده
51star1star1star1star1star

یک دیدگاه ارسال کنید