باید بدانیم

بازاریابی چریکی یا Guerrilla Marketing

دانشکده مدیریت دانشگاه تهران- امروزه شیوه های بازاریابی بسیار پیچیده شده و به بخش ها و حوزه های مختلفی تقسیم شده است. بازاریابی تا حدی پیچیده شده که برای هر حوزه آن نیاز به متخصص مربوط به آن وجود دارد. یکی از این شیوه ها بازاریابی چریکی است که در ادامه قصد داریم تا در مورد آن نکاتی را بیان کنیم.

بازاریابی چریکی چیست؟

بازاریابی چریکی یک تاکتیک بازاریابی است که در آن مارکترها با استفاده از تعاملات غریزی و غیر متداول به منظور ارتقاء محصول یا خدمت استفاده می‌کنند. بازاریابی چریکی با بازاریابی مرسوم که متکی بر تعامل شخصی است و دارای بودجه مشخصی است، تفاوت دارد.

محدوده بازاریابی چریکی

شرکت هایی از بازاریابی چریکی استفاده می‌کنند که در باید در نهایت به تبلیغات دهان به دهان متکی شوند. بنابراین با بازاریابی چریکی به طیف گسترده ای از مخاطبان دسترسی پیدا می کنند و آن ها را هدف قرار می دهند. باید بدانیم که هدف گیری در این شیوه از بازاریابی بر روی احساسات مصرف کننده است و کلید موفقیت این شیوه همین موضوع است.

استفاده از این تاکتیک برای همه نوع کالا و خدمات مناسب نیست و اغلب برای محصولاتی مناسب است که مشتریان آن جوانان هستند که به احتمال زیاد به آن پاسخ مثبت می دهند. بازاریابی چریکی در مکان های عمومی که مخاطبان بالقوه را به عنوان هدف خود قرار می دهد امکان پذیر است. منظور از مکان های عمومی خیابان ها، کنسرت ها، پارک های عمومی، ایونت های ورزشی، جشنواره ها و مراکز خرید است. یک عنصر کلیدی در بازاریابی چریکی زمان و مکان مناسب برای انجام و اجرای آن است.

تاریخچه بازاریابی چریکی

بازاریابی چریکی محصول تغییر در رسانه های الکترونیکی مثل رادیو و تلویزیون است. جی کنراد لوینسون در سال ۱۹۸۴ کتابی را به عنوان بازاریابی چریکی نوشت. این روش برای کسب و کارهای کوچک مناسب است و در صورت اینکه به درستی اجرا شود از نظر هزینه مقرون به صرفه است.

انواع بازاریابی چریکی

چندین نوع از این بازاریابی وجود دارد که به این شرح است:

ویروسی، مخفی، محیط، قهوه ای، تبلیغات پروجکشن، Astroturfing، مردمی، پست وحشی و خیابانی

در ادامه به بیان ۸ نوع از خلاقیت تبلیغاتی در راستای بازاریابی چریکی خواهیم پرداخت:

۱- برچسب یا Sticker

سایت Reddit.com به عنوان یکی از محبوب ترین وب سایت ها در ایالات متحده و جهان است. Reddit با بیش از ۳۶ میلیون حساب کاربری . ۱۶۹ میلیون بازدیدکننده ماهانه منحصر به فرد به عنوان یکی از موفق ترین وب سایت ها در سراسر جهان شناخته می شود.

Reddit Sticker

۲- تأسیسات موجود در فضای باز

در سپتامبر ۲۰۱۷ تعدادی بادکنک قرمز به دریچه های زهکشی تاسیسات عمومی موجود در خیابان به همراه یک یادداشت گره زده شد که روی یادداشت نوشته بود: “نزدیک تر از آنچه شما فکر می کنید”

این یک پیام تبلیغاتی با استفاده از تاکتیک بازاریابی چریکی برای فیلم Pennywise بود.

۳- معکوس گرافیتی

معکوس گرافیتی یک طرح تبلیغاتی است که بر روی سطوح قابل اجراست. شرکت دومینو یکی از شرکت هایی است که این روش را به شکلی جدی اجرا کرد و نتیجه مثبتی دریافت کرد.

۴- بازایابی متنی

بازاریابی چریکی فقط در مکان های عمومی مورد استفاده نیست و در آگهی های چاپی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. مجله Watch Watch اقدام به چاپ یک آگهی متنی نمود که مخاطب می توانست قطعه ای از این آگهی را سوراخ کند.

۵- ایجاد کمپین مبارزات انتخاباتی

پس از رکود اقتصادی رخ داده در غرب، منطقه تروی نیز مثل بسیاری از شهرداری ها به فکر کاهش هزینه های عمومی شهر افتاد. یکی از بخش هایی که برای شهرداری هزینه زیادی داشت کتابخانه عمومی شهر بود. بنابراین آن ها با راه اندازی یک کمپین بازاریابی چریکی آگهی هایی آماده کردند که در آن تاریخ بسته شدن کتابخانه را ذکر کرده بود و همچنین از مردم پرسیده بود که آیا مایل به پرداخت هزینه برای کتابخانه شهر خود هستند یا خیر؟

نتیجه نظرسنجی رأی قاطع مثبت مردم بود. ۷۲ درصد از ساکنان تروی حاضر بودند هزینه ادامه فعالیت کتابخانه را پرداخت کنند و به این ترتیب فعالیت آن ادامه یافت.

۶- ساخت یک محصول خلاقانه

قراردادن یک ابزار سوهان درون کیک. این کمپین برای ترویج و تبلیغ سریال فرار از زندان در TV3 بود.

۷- بهبود فضای موجود

IKEA در خیابان های منهتن و پاریس در قالب یک کمپین بازاریابی چریکی اقداماتی را انجام داد. نیمکت های شهری، پنجره قطارهای شهری و ایستگاه‌های اتوبوس را با خلاقیت دیزاین کردند و پیام بلیغاتی خود را به شکلی قابل توجه ارائه دادند.

۸- همکاری خلاقانه با یک برند دیگر

خمیر دندان Colgate جعبه پیتزاهایی برای پیتزافروشی های محلی آماده کرد و پیامی را برای محصول Colgate Max Night خود بطور گسترده منعکس نمود.

جهت ثبت نام در دوره های نیمه حضوری MBA و DBA دانشکده مدیریت دانشگاه تهران می توانید بر روی این (لینک) کلیک کرده یا با شماره ۲۲۱۳۶۷۶۴ جهت مشاوره و ثبت نام تماس بگیرید.

 

منبع:

www.investopedia.com

www.medium.com

نویسنده: محسن بیاتی

یک دیدگاه ارسال کنید