بیشتر بدانیم داستان کسب و کار منابع انسانی

بازخوانی رفتار رهبران بزرگ در زمان های بحرانی (قسمت اول)

ساتیا نادلا مدیر مایکروسافت رهبران بزرگ

یکی از لحظات مهمی که مدیران معمولی را از رهبران برجسته متمایز میکند زمان های بحرانی و بزنگاه های حساس است، زمانی که شرایط به خوبی پیش نمی رود یا یک رویداد ناخوش آیند و غیرمترقبه برای مجموعه تحت مدیریت مدیر رخ داده است. در این زمان است که رفتار مدیر با کارمندان و زیردستان نشان دهنده کیفیت و نحوه رهبری اوست. در این مطلب و مطالب آتی در مورد چند رخداد جالب توجه برای شرکت های مطرح و شناخته شده جهانی و واکنش های مفید و سازنده رهبران آنها خدمت شما صحبت خواهیم کرد؛ با ما همراه باشید:

ساتیا نادلا و بات توییتری که به قهقرا رفت

حدود یک سال پیش مایکروسافت از یک بات نرم افزاری توییتری رونمایی کرد که نام آن را Tay  (به طور رسمی Tay.ai) گذاشته بودند. این بات تلاشی بود برای نشان دادن و توسعه اینکه چگونه هوش مصنوعی میتواند با انسان ها در لحظه ارتباط برقرار کند. اوضاع خوب پیش نرفت و هکرها کنترل بات را دست گرفتند، بات شروع به ارسال کامنت هایی حاوی فحش و ناسزا و جملات نژادپرستانه به مردم کرد. نتیجه چه شد؟ Tay چند ساعت بعد بسته شد، مایکروسافت نیز ناچار شد رسما عذرخواهی کند.

شرایط برای نویسندگان و اعضای تیم توسعه دهنده این بات چندان جالب پیش نرفت، شاید اگر ما جای آنها بودیم دوست داشتیم هرچه سریعتر زمان بگذرد و همه چیز را فراموش کنیم اما ایمیلی که ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت به کارمندان فعال در حوزه این بات فرستاد واقعا جالب توجه بود.

او در بخش هایی از این ایمیل نوشته بود: “محکم رو به جلو حرکت کنید، و بدانید که من همراه و کنار شما هستم؛ … نکته کلیدی این است که حتما رو به جلو حرکت کنیم و هر روز پیشرفت و بهبود داشته باشیم”

نادلا همچنین عنوان کرد که به کارمندانش تذکر داد به صورت منطقی و منصفانه انتقاد کنند و ” اوج همدلی و همراهی خود را با کسانی که از مسئله Tay آسیب دیده اند ابراز کنند.”

از این ماجرا و نحوه برخورد آقای نادلا میتوان سه درس گرفت:

۱-افرادتان میخواهند بدانند شما پشتیبان آنها هستید

همه ما اشتباه میکنیم، سوال این است که به عنوان یک مدیر چطور می توانید به دیگران کمک کنید از این شکست ها مجددا سربلند کنند؟ در مصاحبه ای نادلا دلیل این لحن حمایتگرانه خود را اینگونه توضیح داد: “خیلی مهم است که رهبران، باعث ترس و دلهره کارمندان نشوند، و در عوض به آنهای فضای کافی برای بازیابی و حل مشکل را بدهند. اگر مردم کاری را از سر ترسیدن انجام دهند خیلی سخت و در واقع غیرممکن است که از این شرایط نوآوری حاصل شود.”

وقتی دیگران را تخریب و دلسرد نکنید و به آنها شجاعت لازم را بدهید وانها را حمایت کنید، قطعا انگیزه میگیرند تا تمام توان خود را در اختیار شما قرار دهند.

۲- انتقاد یک هدیه است

وقتی از شریل سندبرگ مدیر ارشد اجرایی فیسبوک پرسیدند در بین کارمندان خود اول از همه به دنبال چه چیزی می گردی؟ پاسخ داد: “کسی که به بازخوردها پاسخ مناسبی بدهد؛ چون کسانی که بازخوردها را به درستی دریافت میکنند می توانند سریع رشد کنند و یاد بگیرند. “

انتقاد و انتقادپذیری به ما کمک میکند نقاط ضعف و جاهایی که میتوانیم بهبود پیدا کنیم را کشف کنیم. حتی اگر نتوانید نقطه نظر انتقادی خوبی هم پیدا کنید باز داشتن یک بازخورد از شخص دیگر به منزله نوعی نگاه متفاوت است و به شما در داشتن دید قوی تر و پرسپکتیو بهتر کمک میکند.

۳-همدلی یک تکنیک عملی است که می تواند کار شما را بهتر کند.

در کار روزمره خیلی طبیعی است که کاملا در کار هر روز خود غرق شویم و فراموش کنیم که کار و رفتار شما چه تاثیری روی دیگران میگذارد. اما باید توجه کنیم چه کار شما طراحی و توسعه محصول باشد، چه بازاریابی و فروش یا چه مدیریت دیگران ؛ هدف کار شما ایجاد کردن ارزش است. اگر احساسات و علایق دیگران را هنگام تلاش برای توسعه در نظر میگیرید می توانید با آنها در یک سطح احساسی رابطه برقرار کنید. اینها کلید اساسی ساخت اعتماد و وفاداری است که کلید اصلی هرگونه رابطه ای هستند و بنیاد رهبری موثر و توانمند بر این اساس ساخته می شود.

این مطلب با بازخوانی رفتار هاوارد شولتز (مدیرعامل استارباکس) ادامه خواهد داشت.

به نقل از:

inc.com

خلاصه
تاریخ بازبینی
آیتم های بازبینی
بازخوانی رفتار رهبران بزرگ در زمان های بحرانی (قسمت اول)
امتیاز نویسنده
51star1star1star1star1star

۳ نظر

یک دیدگاه ارسال کنید