اقتصاد و سرمایه گذاری بیشتر بدانیم

تبلیغات دهانی چیست؟

بازاریابی دهانی چیست و چگونه آن را اجرا کنیم؟؟

مدیران موفق به خوبی می دانند که ارزش هر مشتری تنها به میزان خرید او از سازمان نیست بلکه هر مشتری و میزان رضایت او و نظری که در مورد محصول و سرویس در جامعه ارائه می دهد بسیار مهم است. هر مشتری در جامعه به صورت بالقوه می تواند یک بازاریاب برای محصول شما باشد، البته این امر در صورتی رخ خواهد داد که او از سرویس دریافت شده واقعا رضایت داشته باشد. بالعکس هر مشتری ناراضی می تواند باعث زده شدن چند مشتری احتمالی دیگر شود. اهمیت تبلیغات توسط مشتریان که از آن به عنوان بازاریابی دهانی یا تبلیغات شفاهی یاد می شود در ادامه بیان خواهد شد:

بازاریابی دهانی Word of Mouth Marketing در نقظه مقابل بازاریابی سنتی قرار دارد و اساس آن بر معرفی محصول توسط مشتریان راضی از محصول به دیگران است. مشتریان شما در صورتی که از کالایی که خریده اند و یا سرویسی که گرفته اند راضی باشند آن را به خانواده و دوستان نزدیک خود توصیه خواهند کرد. اگر شما تنها ۱۰ مشتری واقعا راضی داشته باشید و به آنها خدمتی داده باشید که باعث تعجب و رضایت آنها شده باشد به زودی با بیش از ۵۰ مشتری جدید رو به رو خواهید شد.

امروزه و با گسترش استفاده از شبکه های اجتماعی و اینترنت بهترین مکان و روش برای تبلیغ یک کالا، شبکه های اجتماعی هستند و بی شک بهترین تبلیغ کنندگان هر محصول مصرف کنندگان آن هستند. چرا که تحقیقات نشان می دهد اکثر مردم در صورتی  شنیدن تایید یکی از دوستان و یا اعضای خانواده خود راجع به یک کالا را بشنوند آن را امتحان خواهند کرد. یکی دیگر از مزایای بازاریابی دهانی هزینه های کمتر آن نسبت به تبلیغات سنتی است. در این روش هزاران مشتری به صورت داوطلبانه و رایگان تبدیل به فروشندگان و بازاریاب های شما شده اند!! آنها از شما پولی دریافت نمی کنند بلکه تنها خواسته آنها اشتراک تجربیات و کسب رضایت طرف مقابل است.

اما چگونه می توان برای محصول و یا خدمت خود یک کمپین بازاریابی دهانی ایجاد کرد؟

  • با مشتریان مانند طلا رفتار کنید:

اگر قصد دارید از بازاریابی دهانی بهره ببرید باید توجه کنید که مشتریان مهمترین دارایی شما هستند، با تمام مشتریان برخورد مناسبی داشته باشید و به همه سرویس مناسب و راضی کننده ارائه دهید. در حالی که برخی کسب و کارها با ارائه پیشنهاد های وسوسه انگیز به مشتریان جدید و توجه بیش از حد به آنها از مشتریان قدیمی غفلت می کنند باید توجه داشته باشید که حفظ مشتریان قدیمی و وفادار اصلی ترین راه برای شروع یک کمپین بازاریابی دهانی است.

  • به مشتریان نشان دهید که برای آنها اهمیت قائلید:

رفتارها و اعمال کوچک و کم هزینه نیز می توانند روی مشتریان تاثیر بگذارند، احترام به مشتریان قدیمی، در نظر داشتن سلایق آنها و معرفی خدماتی که فکر می کنید آنها بدان علاقه خواهند داشت و نظر سنجی از آنها در مورد خدمتی که دریافت کرده اند باعث ایجاد و وفاداری و توصیه کردن یک محصول توسط مشتری می شود.

به طور مثال یک هتل که قبل از خواب به مسافران خود شیر و کلوچه رایگان پیشنهاد می دهد تاثیر خوبی روی احساس مشتری ایجاد می کند.

  • با مشتریان تعامل داشته باشید:

به مشتریان خود در فضای مجازی و به صورت تلفنی پاسخ بدهید، نظرات آنها را بپرسید و در حوزه خدمات پس از فروش قوی ظاهر شوید. سرویس دهی به مشتری پس از فروش مشتری را به خرید دوباره و توصیه محصول به دوستان تشویق خواهد کرد.

  • خدمتی جدید، منحصر به فرد یا فراتر از انتظار ارائه دهید:

اگر مشتری پس از خروج از شرکت شما تجربه ای جدید به دست آورده باشد و یا به صورتی فراتر از انتظار با او برخورد شده باشد اصلا بعید نیست که ظرف زمانی کم محصول شما را به دیگران معرفی کند. البته این که چه چیزی شما و محصولتان را متمایز می کند بستگی به حرفه شما دارد، مشتریان خود و انتظارات آنها را بشناسید و سعی کنید آن را براورده کنید. به طور مثال اگر مشتریان شما از محصول انتظار دوام و عمر طولانی دارند داشتن یک محصول بادوام بهتر از هر گونه تبلیغی باعث افزایش فروش محصول شما خواهد شد.

Wordofmouth

  • بخشنده باشید:

فرض کنید یک رستوران به صورت رایگان به مشتریانش دسر هدیه می دهد. شاید در ابتدا غیرمعقول به نظر برسد اما می توان هزینه دسر را از محل قیمت غذای اصلی تامین کرد و همچنین وقتی مشتریان بشنوند دسر رایگان در رستوران شما عرضه می شود در برابر رستوران شما صف خواهند بست و این سیل از مشتریان هزینه دسر را جبران می کند.

به طور مثال یک ساعت ساز را در نظر بگیریدکه باتری های مشتریان را به صورت رایگان عوض می کند حتی اگر از او ساعت نخریده باشند. این خبر مثل یک بمب در شهر صدا می کند و پس از مدتی ساعت ساز می فهمد که قیمت باتری ها به مراتب از هزینه پرداختی برای تبلیغات کمتر شده است.

  • همواره قابل اعتماد باشید:

اگر مشتریان شما پس از مدتی خدمتی در یافت کنند که مانند گذشته نبوده و یا شما را به کسی توصیه کنند و او از خدمت شما راضی نباشد شما اعتماد مشتریان را از دست داده اید و دیگر مشتریان شما را به هم توصیه نخواهند کرد. نگذارید تصویری که مشتریان از شما در صحبت های خود معرفی کرده اند از دست برود. همواره بر ارائه همان خدمت همیشگی (با همان قیمت و کیفیت) پایبند باشید.

باید توجه داشته باشید که ممکن است ایجاد یک کمپین بازاریابی دهانی مدتی طول بکشد، صبر داشته باشید و بر ارائه همان کیفیت و خدمت تاکید داشته باشید. اعتبار و خوش نامی یک شبه ایجاد نمی شود ولی بعد از ایجاد شدن آن می توانید تا مدت ها از آن بهره ببرید.

منابع:

http://www.entrepreneur.com

http://www.forbes.com/

 

خلاصه
تاریخ بازبینی
آیتم های بازبینی
تبلیغات دهانی چیست؟؟
امتیاز نویسنده
41star1star1star1stargray

یک دیدگاه ارسال کنید