داستان کسب و کار

خودروسازی پرتلاش به نام هیوندای

داستام موفقت هیوندای
خودروسازی پرتلاش به نام هیوندای

شاید ۴۰ سال پیش در کشور نامی از خودروسازان کره ای نمیشنیدیم و برندهایی به نام کیا یا هیواندای برای همه ناشناس بودند. در واقع کارخانه خودروسازی هیوندای چند سالی است که در بازارهای جهانی به خودروسازی مطرح تبدیل شده و تا قبل از این موفقیت چشمگیر خود شاید وضعیتی بهتر از خودروسازان ایرانی نداشت. آنچه که در مورد هیوندای بسیار حائز اهمیت است، کیفیت خودروهای تولیدی یا قرار گرفتن بین ۵ خودروساز برتر دنیا نیست، بلکه رشد ناگهانی این شرکت و پیوستن به بازار جهانی در کمتر از ۳ دهه برای بسیاری از افراد غیر قابل باور می باشد. شاید برای بسیاری از شما این سوال مطرح شود که چشم بادامی های خاور دور چطور یک شبه ره ۱۰۰ ساله را پیمودند و توانستند محصولاتی تولید کنند که هم اکنون با امثال بنز، فورد و بی ام و رقابت می کند. شاید بد نباشد قدری به گذشته بازگردیم و با هیوندای ۴۰ سال پیش کمی بیشتر آشنا شویم.

دهه ۷۰ میلادی زمانیکه خودروسازان ژاپنی با تولید خودروهای کم مصرف خود شک بزرگی به بازار امریکا و اروپا وارد کردند، هیوندای کارخانه ای بود که حتی قادر نبود اتوموبیلی را به تنهایی طراحی کند. حمایتهای دولت تنها دلیل زنده ماندن این خودروساز کره ای بود. طی این سالها بود که دولت کره آشوبی (crisis) بین خودروسازان خود ایجاد کرد. خودروسازان تنها ۲ سال دیگر میتوانستند از حمایتهای دولتی استفاده کنند و پس از آن با هجوم واردات خودروهای خارجی مواجه میشدند. آشوبی که دولت ایجاد کرده بود قدری بی رحمانه بود ولی هیواندای ترجیح داد تا کارمندان خود را در این آشوب سهیم کند و با ایجاد یک آشوب داخلی همه سیستم خود را برای تحولی عظیم تحریک کرد.

نقشه راه کاملا مشخص بود. باید از خودروسازان خارجی کمک گرفته میشد. فازبندی پروژه به دقت انجام گرفت و در فاز اول خودروی فورد کورتینا با کمک کارخانه فورد مونتاژ شد. نکته جالب توجه در این فاز میزان کار کارمندان هیوندای بود. شرکت یک گروه از مهندسان را به فورد فرستاده بود تا از نزدیک با تکنولوژی آشنا شوند. این گروه روزانه ۱۶ ساعت مشغول یادگیری بوده و پس از بازگشت به هتل قبل از خواب تمامی آموخته های خود را مستندسازی میکردند. این روند برای ۶ ماه ادامه داشت.

هیوندای به این سطح از دانش اکتفا نکرد و در فاز دوم به دنبال طراحی اولیه خودرو رفت. در این فاز با برخی شرکتهای طراحی خودرو همکاری کرد و پس از ۱۲ سال تلاش بالاخره در سال ۱۹۸۵ خودروی پونی را به بازار معرفی کرد.

دانش طراحی اولیه برای رسیدن به ۵ خودروساز برتر جهان کافی نبود، همین امر هیواندای را به سمت فاز ۳ حرکت داد. در این فاز دانش طراحی به صورت عمیقتر آموخته شد و پس از ۱۴ سال خودروی اکسل که با طراحی خود هیوندای تولید شده بود روانه بازار شد. طی این سالها خودروسازان مطرح دنیا خطر ورود یک رقیب کره ای را حس کرده و از همکاری با هیواندای سرباز زدند. حتی این عدم همکاری هم مانع پیشرفت هیوندای نشد و پس از رایزنی های فراوان و با اعطای برخی امتیازها بالاخره میتسوبیشی حاضر به همکاری با هیوندای و کمک به یادگیری دانش طراحی شد.

در فاز چهارم پروژه، هیوندای توانست خود را به جمع خودروسازان برتر جهان نزدیک کرده و دانش طراحی مختص خود را توسعه دهد. پس از اجرای این فاز در سال ۱۹۹۵ خودروی اکسنت (که چند سالی است که شاهد حضور مدلهای جدید این خودرو در بازار هستیم) به عنوان نخستین خودروی هیواندای با دانش طراحی مختص به خود تولید شد.

پس از پایان این پروژه هیواندای پله های ترقی را سریعتر از گذشته طی کرد و امروز به عنوان یکی از برترین خودروسازان جهان مطرح شده است. شاید مهمترین رمز موفقیت این شرکت کره ای، تلاش بی وقفه تمامی کارمندان و مدیران ارشد بوده است. جایگاه هیواندای ۴۰ سال پیش با جایگاه امروزی خودروسازان ایرانی تفاوت زیادی نداشت و شاید در برهه ای خودروسازان وطنی وضعیت بهتری نسبت به همتای کره ای خود داشته اند. امید است بتوانیم با الگو گرفتن از این داستانهای موفقیت، روزی شاهد حضور تولیدات ایرانی در بازارهای بین المللی باشیم.

یک دیدگاه ارسال کنید