بیشتر بدانیم کارآفرینی

ده اشتباه بزرگ شما در ساخت وبسایت

وبسایت
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران؛ ده اشتباه بزرگ شما در ساخت وبسایت

دیگر داشتن وبسایت برای کسب و کار شما یک امتیاز مثبت نیست بلکه یک ضرورت است؛ حتی اگر کسب و کار شما اصلا آنلاین و وابسته به فضای اینترنت هم نباشد باید یک وبسایت خوب و مرتب داشته باشید. اما صرف این که برای ساختن وبسایت هزینه کرده اید به این معنا نیست که وبسایت شما برای ارتباط با مشتریان مناسب است و باعث افزایش فروش شما شود. گرچه دلایل زیادی برای عدم موفقیت وبسایت ها هست اما می توان این ۱۰ دلیل را به عنوان مهمترین ها برشمرد:

۱- با موبایل تعامل خوبی ندارد

دیگر نباید از شنیدن این خبر شگفت زده شویم که برای اولین بار استفاده از اینترنت توسط موبایل و تبلت از کامپیوتر شخصی پیشی گرفت. با ادامه رشد انقلاب موبایلی و این روند موبایلی و دیجیتالی شدن ادامه خواهد یافت. به بیان دیگر استفاده از اینترنت در حال فاصله گرفتن از کامپیوترهای رومیزی و در حال انتقال به سمت موبایل ها و دیگر وسایل قابل حمل است. و این یعنی وبسایت شما باید برای استفاده توسط کاربران موبایل بهینه و مناسب باشد.

متاسفانه هنوز تعداد زیادی از وبسایت ها برای کار با موبایل مناسب نیستند. گوگل برای وبسایت هایی که با موبایل خوب کار نمی کنند جریمه در نظر می گیرد؛ میزان تعامل و مکالمات در این وبسایت ها کم می شود و تجربه کاربری بدی را به مشتری می دهند.

به منظور تضمین اینکه وبسایت شما به خوبی با موبایل کار می کند حتما از طراحی های تعاملی و دوطرفه استفاده کنید. دکمه ها و کلیدهای بزرگی را استفاده کنید و سعی کنید طراحی تان را ساده و واضح نگه دارید و فراموش نکنید که از ابزارهایی مثل Google’s Search Console Mobile Friendly Test  استفاده کنید. (این سرویس گوگل، وبسایت شما ار منظر تعامل خوب با موبایل ارزیابی می کند.)

۲-اصلاحات تخصصی زیادی دارد

این که در حوزه کاری خود متخصص هستید و می خواهید دانش و تسلط خود را به نمایش بگذارید خیلی هم خوب است اما چون مستقیما با دیگر متخصصان در این صنعت صحبت نمی کنید مخاطب معمولی متوجه این حجم از اصطلاحات تخصصی و زبان پیچیده شما در وبسایت‌تان نخواهد شد. از اصلاحات فنی پرهیز کنید و از یک زبان روان و سلیس استفاده کنید تا مخاطب شما به راحتی متن شما را درک کند (اگر هم قصد دارید از اصطلاحات فنی استفاده کنید حتما آنها را خیلی صریح و راحت توضیح دهید)

۳-محتوا ندارد

مخاطب شما مشکلی دارد یا می خواهد در یک زمینه اطلاعات کسب کند. به امید گرفتن کمک به وبسایت شما رو می آورد و به همین دلیل وبسایت شما باید اطلاعات تازه و ارزشمندی را ارائه دهد که مشکلات و خواسته های مخاطبان را در زندگی واقعی پوشش می دهد.

به یاد داشته باشید که مخاطبان دقیقا در جست و جوی کسب و کار شما نبوده اند. بلکه به طور مثال وبسایت شما اطلاعات و مطالب خوبی برای کسب و کارهای کوچک و فعالان مستقل ارائه می دهد ممکن است نگاهی هم به راه حل و سرویس ارائه شده توسط شما بیاندازند.

برای شروع، یک بلاگ راه اندازی کنید و محتوای عالی ارائه دهید. این کار روی SEO   و برنامه های بازاریابی محتوایی شما نیز تاثیر اساسی خواهد داشت.

۴- اطلاعات اساسی را پنهان میکند

درکنار جستجو برای محتوای مفید و موثر برای رفع مشکلشان ممکن است مخاطبان شما بخواهد برای استفاده از سرویس شما مستقیما با شما ارتباط برقرار کنند پس باید بتوانند به راحتی به این اطلاعات دست پیدا کنند:

  • آدرس شرکت شما؛ علی الخصوص اگر کسب و کار شما اینترنتی و حضوری است لینک موقعیت خود روی نقشه را هم قرار دهید.
  • اطلاعات تماس: مخصوصا شماره تلفن و آدرس ایمیل
  • افزونه ها و لینک های شبکه های اجتماعی
  • ساعات کار؛ قیمت ها و یک صفحه “درباره ما” را هم فراموش نکنید.

شاید تعجب کنید اگر بدانید تعداد زیادی از کسب و کارها این اطلاعات را در وبسایتشان قرار نداده اند و اگر مثل من باشید ممکن است بنا به نگرانی های منطقی و امنیتی از این کسب و کارها فاصله بگیرید.

۵- خیلی کند بارگذاری می شود  

مخاطبان انتظار دارند که وبسایت شما سریع لود شود. طبق بررسی ها، ۴۷ درصد از مشتریان انتظار دارند وبسایت در حداکثر ۲ ثانیه لود شود. و این مطلب خیلی مهم است چون ۷۹ درصد خریداران اگر از تجربه وبسایت راضی نباشند عموما مجددا به این سایت برنمی گردند و از آن خرید نخواهند کرد.

شما می توانید سرعت سایت خود را با استفاده از ابزارهایی مثل Pingdom  و GTmetrix بررسی کنید. این ابزارها به شما دید خوبی در زمینه سرعت سایتتان می دهند و همچنین برای افزایش سرعت سایت به شما نکات خوبی را ارائه خواهند داد.

۰۱c073e

۶-  درخواست برای اقدام واضح و مشخصی ندارد

نباید کاری کنید که مخاطب شما در بی اطلاعی بماند و خودش حدس بزند باید در مرحله بعدی چکار کند و به کدام بخش برود. باید با ساختن دکمه هایی که برای یک اقدام درخواست می کنند یا ساختن لینک های متنی واضح و بزرگ به آنها بگویید برای مرحله بعدی باید چکار کنند.

در این لینک می توانید ۳۱ نمونه خوب را مشاهده کنید. به طور مثال دراپ باکس یک دکمه بزرگ آّبی رنگ “رایگان ثبت نام کنید” دارد که از کل صفحه متمایز دیده می شود.

دقت کنید که بدون این دکمه ها و لینک ها مشتریان بالقوه شما ادامه نخواهند داد و به سرویس شما توجهی نخواهند کرد.

۷- وبسایت شما قدیمی است

وبسایت هایی که به خوبی نگهداری می شوند و یک طراحی مدرن دارند اعتبار و اعتماد قابل قبولی را به مشتری القا می کنند. لازم نیست که حتما هر یک ماه یکبار سایتتان را به روز کنید اما اگر از آخرین به روزرسانی سایتتان زمان زیادی می گذرد باید هم اکنون وبسایت خود را مجددا طراحی کنید.

۸- آزاردهنده و به هم ریخته است

شاید باورش سخت باشد اما هنوز هم کسب و کارهایی پیدا می شوند که وقتی وارد سایت می شوید یک موزیک یا یک ویدئو را به صورت خودکار پخش میکنند. حتی از این بدتر سایت هایی وجود دارند که پر از بنرهای تبلیغاتی هستند و متن های پررنگ و چشمک زن دارند! این سایت ها فقط و فقط آزاردهنده هستند و صفحه را خیلی به هم ریخته نشان می دهند.

در نظر داشته باشید همان طور که پیش از این گفتیم تعداد زیادی از کاربران شما روی موبایل وارد سایت شما می شوند و به همین خاطر باید صفحه وبسایت شما مرتب و جمع و جور باشد. اطلاعات را کم و خلاصه نشان دهید و از لیست ها، تیترها و عنوان ها استفاده کنید و با استفاده از عناصر گرافیکی زیبا این اطلاعات را بخش بخش کنید تا مخاطب بتواند بهتر این اطلاعات را دریافت کند.

۹- صفحه پرداخت یا سبد خرید درست کار نمی کند.

اگر سایت شما خودش یک سبد خرید و صفحه پرداخت دارد این مسئولیت و وظیفه شماست که حتما مدام این دو را بررسی کنید تا به درستی کار کنند. مشتری بعد از انجام پرداخت به صفحه قبلی راهنمایی نمی شود؟ لینک پرداخت درست کار نمی کند؟ درگاه امن و معتبر ندارید؟ سبد خرید نمی تواند به راحتی نیاز مشتری را رفع کند؟ وقتی این مشکلات را داشته باشید نمی توانید انتظار داشته باشید که خریدی از طرف مشتریان انجام شود.

۱۰- کاربران را به صفحه های مختلف هدایت نمی کنید

خیلی از کسب و کارها همیشه مشتری را به صفحه اصلی همیشگی خود هدایت می کنند. عموما دلیل این مسئله این است که صفحات خدماتی و جانبی سایت بعد از طراحی وبسایت اصلی در نظر گرفته می شوند.

بهتر است که شروع به طراحی صفحات لندینگ کنید و برای مشتریان بالقوه مختلف و رویدادها و مناسبت های متفاوت صفحات جدیدی در نظر بگیرید.

موارد بالا برخی از مواردی بود که رعایت نکردن آنها در کیفیت وبسایت شما تاثیر مخربی دارد. به نظر شما چه مسئله مهم دیگری وجود دارد که نباید از آن غفلت کرد؟ نظرات خود را با به اشتراک بگذارید.

 

ترجمه و تلخیص از:

entrepreneur.com

خلاصه
تاریخ بازبینی
آیتم های بازبینی
ده اشتباه بزرگ شما در ساخت وبسایت
امتیاز نویسنده
5

۲ نظر

  • با سلام. اطلاعات جامع و خوبی در این زمینه ارائه دادین اما مورد آخر رو میشه بیشتر توضیح بدین.بر فرض مثال من باید برای یک محصول (کولر گازی) ۲ یا چند لندینگ معرفی کنم؟ چون گاهی اوقات گوگل صفحه ثانویه رو به عنوان لندینگ پیج میشناسه و این مشکل ساز میشه

    • هدف اصلی از لندینگ ارائه پیشنهادهای ویژه، معرفی محصول های جدید و ارائه پیشنهادها در موقعیت های مناسبتی است، بهتر است هر لندینگ برای زمانی کوتاه مثلا یک هفته در نظر گرفته شود. مثلا شما برای محصول خود می توانید با وارد کردن یک برند جدید به فروشگاه یک لندینگ برای معرفی این محصول ارائه دهید یا یک جشنواره ویژه برای خرداد ماه در لندینگ خود معرفی کنید

یک دیدگاه ارسال کنید

رفتن به نوارابزار