باید بدانیم

سه نکته ای که یک مدیر محصول باید به آن توجه کرده و آن را بکارگیرد

مدیر محصول

دانشکده مدیریت دانشگاه تهران ؛ مدیریت محصول یک عملکرد یکپارچه برای راه اندازی یک محصول در حال رشد است. یک مدیر محصول خوب فردی است که همان شور و شوق بنیانگذار یا مدیرعامل را با ارائه چشم انداز منطقی و بی طرفانه برای محصول جدید در کل سازمان جاری می کند.

مدیران محصول خوب تمام عوامل مهم شامل اهداف شرکت، تقاضای مشتری و مسائل رقابتی را می شناسند و بر مبنای این اهداف حرکت می کنند. همچنین وی ویژگی های جدید محصول را شناسایی می کند، وابستگی های محصول را بررسی و برای رشد آن یک عملیات هر روزه را راهبری می کند.

بطور خاص نیز یک مدیر محصول دارای سه وظیفه مهم برای تحقق بخشیدن یک محصول موفق است:

۱- هدف خود را بشناسید

مدیران محصول باید بطور مداوم در مورد کاربران خود فکر کنند. آن ها باید تحقیقات رقابتی و بازار را انجام دهند و با افرادی که درون چالش های مختلف آن محصول هستند صحبت کند. مدیر محصول باید نسبت به درک و شناخت کاربران خود بسیار دقیق باشد زیرا خطرات عدم درک کاربران محصول بسیار جدی است و ممکن است موجب شکست محصول یا حتی شکست کسب و کار شود.

سرمایه گذاری در بازار اشتباه رایج ترین دلیل شکست کسب و کارها است. تقریباً ۴۲ درصد از کسب و کارها بر اثر سرمایه گذاری در بازار اشتباه به شکست منجر می شوند.

بطور خلاصه شما به درک و شناخت پایگاه کاربران خود در بازار تعریفی دارید تا بدانید ویژگی های محصول، همان چیزهای مورد انتظار آنان است یا خیر؟

۲- اطمینان حاصل کنید که تصمیمات شما در استراتژی اصلی کسب و کار قرار دارد

مدیران محصول باید شناسایی کنند که چرا و چگونه محصولات آنان می خواهد متفاوت باشد. در عین تلاش آن ها برای ایجاد تفاوت برای محصول، آن ها باید مطمئن شوند که راه اندازی محصول در یک بازار مناسب صورت گرفته و با سایر محصولات کسب و کار هماهنگی لازم را دارد.

مدیران محصول در زمان راهبری بخش های مختلف محصول تلاش می کنند تا با ایجاد تفاوت برای محصول، برای آن افزایش اعتبار ایجاد کنند. این یک اصل پذیرقته شده است و پایه خلاقیت و پیشرفت امروزه بشر نیز همین است. اما مدیر محصول نباید خلق اعتبار جدید را خارج از دیگر محصولات کسب و کار یا با اعتبار خیلی بیشتر یا خیلی کمتر در نظر بگیرد.

۳- محصول خود را به چیزی منحصر به فرد اما بطور غیر کامل گسترش دهید

مدیر محصول در همه مراحل همه تلاش خود را برای تمایز محصول بکار می گیرد. این تمایز در جهت بهبود محصول قبلی، محصول دیگر رقبا و … هدف گذاری شده است. مدیر محصول خوب می داند که چه زمانی برای ارائه محصول به بازار مناسب است.

او به خوبی می داند که ایجاد چه ویژگی هایی در محصول باعث جا گذاشتن محصول رقبا می شود.

اما در اینجا یک نکته وجود دارد و آن اینکه محصول در زمان ارائه به بازار نیاز نیست همه پتانسیل خود را به فعل تبدیل کرده باشد. پس از ارائه محصول به بازار و گذشتن مدت زمان های متعدد ایراداتی در محصول ممکن است رخ دهد.

 

منبع: www.entrepreneur.com

یک دیدگاه ارسال کنید