بازاریابی و مدیریت فروش باید بدانیم رسانه دیجیتال

سه نکته برای بهبود استراتژی اینستاگرام کسب و کار شما

امروزه بیش از ۴۰۰ میلیون کاربر فعال با اهداف مختلف از جمله انتشار تصویر و گفتگو از اینستاگرام استفاده می کنند. از انتشار تصاویر خانوادگی تا استفاده کسب و کار از اینستاگرام امری فراگیر شده است. اینستاگرام سریع ترین شبکه اجتماعی بزرگ است. سادگی پلتفرم آن و طراحی بر اساس استفاده با تلفن همراه و … از مزیت های فوق العاده اینستاگرام به شمار می رود. در اینجا قصد بیان سه نکته را داریم که شما در زمان تعیین استراتژی اینستاگرام کسب و کار خود باید به آن توجه نمایید.

۱- حضور کسب و کار در اینستاگرام؛ درست یا غلط؟

شما قبل از اینکه در اینستاگرام باشید باید به این سؤالات پاسخ دهید. آیا تمام کسب و کارها اهداف مشابهی دارند؟ طرح بازاریابی همه کسب و کارها یکسان است؟ کسب و کار ما B2B است یا B2C ؟

همه کسب و کارها اهداف مشابهی ندارند. نوع حضور کسب و کار ها در اینستاگرام متفاوت است. مثلاً یک برند خرده فروشی با یک برند تجارت الکترونیک در اینستاگرام حضور مشابهی با یکدیگر ندارند. استراتژی یک کسب و کار مسافرتی و گردشگری با برنامه بازاریابی یک برند فروش لباس مجلسی یکسان نیست.

به عبارت دیگر اهداف بازاریابی بر اساس نوع کسب و کار متفاوت است. بنابراین پیش از حضور در اینستاگرام باید به سؤالات فوق پاسخ داده و استراتژی و شکل حضور کسب و کار و برندتان در اینستاگرام را به شکل دقیق تعیین کنید.

۲- مخاطبان کسب و کار خود را به خوبی شناسایی کنید

فالورهای شما باید کسانی باشند که محتوای تولیدی شما برایشان جذاب و دیدنی باشد. در زمان طراحی برنامه بازاریابی برای کسب و کارهای مختلف یکی از پیش نیازها، شناخت بازار هدف و مخاطبان برند کسب و کار است. مثلاً کسب و کار تولید یا واردات غذای دام و طیور می دانند که به عنوان یک کسب و کار B2B نیازی به فعالیت در اینستاگرام ندارند. اما کسب و کار تولید یا واردات لباس مجلسی می تواند به عنوان یک کسب و کار B2C در اینستاگرام به ارائه محصولات خود، فروش آن ها و اخذ نظرات بپردازد.

قدم بعدی پس از شناخت مخاطبان کسب و کار خود، آگاهی داشتن از ترتیب و شکل مخاطبان اینستاگرام است. مثلاً بدنیست بدانید که ۲۹% زنان از اینستاگرام استفاده می کنند در حالی که ۲۲% مردان از اینستاگرام استفاده می کنند. یا ۵۳% جمعیت بین ۱۸ تا ۲۹ ساله در اینستاگرام فعال هستند.

بعد از آگاهی از موارد بالا لازم است تا یک بررسی دیگر را انجام دهید. کسب و کارهای مشابه خود را و نوع فعالیت آن ها را در اینستاگرام مورد بررسی قرار دهید. همچنین لیستی از هشتگ گذاری آن ها تهیه و در انتها هشتگ های پیشنهادی خود را نیز به آن اضافه کنید. (هشتگ های پرطرفدار اینستاگرام را می توانید از طریق برخی سایت ها بیابید)

برندهای بسیاری هستند که در فضای Instagram رشد کردند و شاید مهم ترین کانال ارتباط با مشریانشان فقط اینستاگرام باشد.

The Instagram app is seen on an iPhone on 16 March, 2017. (Photo by Jaap Arriens/NurPhoto via Getty Images)

۳- تولید محتوای مناسب اینستاگرام کسب و کار و صنعت خود

جذابیت اصلی اینستاگرام به جذابیت محتوای آن و به اصطلاح پست های هر صفحه است. در حال حاضر شما امکان بارگذاری محتوای متنی، تصویری و ویدیویی در اینستاگرام دارید. گرچه اینستاگرام محدودیت هایی برای هرکدام از اشکال محتوایی در نظر گرفته است. مثلاً شما برای بارگذاری یک محتوای ویدیویی حداکثر ۶۰ ثانیه فرصت دارید. (اینستاگرام در حال تغییر این پارامترها به اشکال مختلف است)

با فرض اینکه شما دو نکته ابتدایی این مطلب را رعایت کرده اید، شما یک تصویر کلی از نوع حضورتان در اینستاگرام دارید.

در اینجا به بیان چند شکل از حضور یک کسب و کار در اینستاگرام می پردازیم.

صفحه اینستاگرام کسب و کار من شبیه یک نمایشگاه

فرض کنید که اگر بخواهید در یک نمایشگاه تخصصی راجع به کسب و کارتان حضور پیدا کنید، چه محصولاتی را ارائه می دهید؟ چه غرفه ای را در اختیار می گیرید؟ در این فرض حضور نمایشگاهی کسب و کارتان را به صورت مجازی و در اینستاگرام پیاده سازی کنید. ممکن است در این حالت نیاز به عکاسی صنعتی، به روز رسانی پست ها و … داشته باشید.

صفحه اینستاگرام کسب و کار من شبیه یک مغازه

اگر کسب و کار شما در یک دسته بندی محصول قرار می گیرد و نیز یک خرده فروشی به حساب می آید شما می توانید از اینستاگرام به عنوان یک فروشگاه مجازی استفاده کنید.

برای توضیح بهتر به بیان مثالی خواهیم پرداخت. مثلاً کسب و کار شما فروش اکسسوری مردانه و زنانه می باشد. در حالت غیر مجازی شما نیاز به یک واحد صنفی یا همان مغازه برای فروش محصولات خود دارید. اما شما می توانید محصولات خود را در اینستاگرام ارائه داده و برای رساندن محصول به مشتری روشی را در نظر گیرید.

صفحه اینستاگرام کسب و کار من شبیه یک بروشور تبلیغاتی

ممکن است با توجه به نوع کسب و کار شما نیازی به استفاده از اینستاگرام برای ارائه و فروش محصول یا خدمت شما نباشد. اما اینستاگرام می تواند یک راه برای دسترسی به شما به شمار آید. در این حالت، یک صفحه بیزینس اینستاگرام بسازید و از قسمت Bio به صورت کامل برای معرفی خود و راه های دسترسی استفاده کنید. از قراردادن لینک وب سایت خود غافل نشوید.

همچنین می توانید چند محتوای گرافیکی یا ویدیویی (تیزر تبلیغاتی) در صفحه بیزینس خود قرار دهید.

صفحه اینستاگرام کسب و کار شبیه یک کانال تلویزیونی

اینستاگرام نسخه های جدید نرم افزار خود را با امکان پخش ویدیو زنده (Live) ارائه داده است. ممکن است شما بخواهید از صفحه اینستاگرام به عنوان پخش کننده یک برنامه یا ایونت استفاده کنید. در این حالت امکانات فوق العاده ای برای شما ایجاد می شود. مثلاً می توانید تعداد بیننده های برنامه خود را به صورت دقیق ببینید و نیز نظرات آنلاین آن ها را در مورد پخش برنامه دریافت کنید.

کاربری های دیگر اینستاگرام

بهره برداری های دیگری از نرم افزار اینستاگرام وجود دارد که علاوه بر کاربری شخصی، استفاده فرهنگی، اجتماعی، خبری و … نیز از آن امکان پذیر است. ما در اینجا فقط نگاه کسب و کار را بررسی کردیم که شما برای موارد دیگر استفاده از اینستاگرام می توانید به طراحی استراتژی حضور خود بپردازید.

چند نکته مهم
تعهد حضور

هنگامی که تصمیم خود را برای حضور و فعالیت در اینستاگرام گرفتید لازم است تا به تعیین یک برنامه فعالیت بر اساس استراتژی حضور خود اقدام کنید. در اینجا منظور یک نظم حضور در اینستاگرام است. پس از یک دوره فعالیت جدی در اینستاگرام شما نباید چندین روز بدون فعالیت بمانید.

اگر تصمیم دارید که مثلاً هر روز یک پست در صفحه کسب و کار خود قرار دهید لازم است تا به این تصمیم و برنامه خود متعهد باشید.

مشارکت متقابل

اگر شما کسب و کار خود را یک کسب و کار خرد می دانید بد نیست که یک مشارکت متقابل با فالوورهای خود داشته باشید. مثلاً می توانید متقابلاً آن ها را فالو کنید و پست های آنان را لایک کنید.

کشف علایق مشتریان

شما می توانید با استفاده از اینستاگرام به بررسی علایق مشتریان و مخاطبان خود بپردازید. بررسی پست های هر یک از مخاطبان شما یک برآورد کلی از میزان علایق، سن، محل زندگی و … به شما می دهد. از این اطلاعات برای برنامه های بازاریابی خود استفاده کنید.

 

منبع: www.entrepreneur.com

یک دیدگاه ارسال کنید