باید بدانیم

منظور از مشاوره مدیریت چیست و یک مشاور مدیریت چه کارهایی انجام میدهد؟

مشاور مدیریت

دانشکده مدیریت دانشگاه تهران – ممکن است واژه مشاور مدیریت را شنیده باشید و یا حتی دوستانی با این عنوان شغلی داشته باشید. آنها در مورد سفر، مشتریان، سخنرانی ها و … صحبت میکنند ولی واقعاً در طول روز چه میکنند؟ چگونه این کار را شروع کردند؟ و مهم تر از همه، آیا چنین شغلی مناسب شما هست یا خیر؟

اکثر مشاوران بر یک حوزه تخصصی مشخص تمرکز میکنند، ولی مشاور مدیریت به صورت جامع تمرکز بر کمک به رهبری سازمان برای ارتقاء عملکرد و عملیات آن دارد. مشاوران مدیریت معمولاً با مدیران عالی سازمان و  در مورد مشکلات پیچیده سرو کار دارند.

برخی شرکت های مشاوره ای بر یک حوزه مانند سلامت، IT یا بازاریابی تمرکز دارند در حالی که بقیه رویکردی جامع دارند یا بر مشکلات کسب و کار مانند مشارکت کارکنان یا الزامات قانونی تمرکز میکنند.

مشاوران مدیریت در طول روز چه میکنند؟

به بیان براد هلفند (مشاور مدیریت) مشاور مدیریت بودن به معنای این است که شما یک چاقوی همه کاره سوییسی از راه حل ها، برای کار با مشتری دارید. اکثر مشاوران مدیریت در یک زمان خاص تنها بر روی تعداد کمی پروژه کار میکنند (برخی اوقات تنها یک پروژه، با توجه به اندازه مشتری) تا بتوانند واقعاً بر نیاز مشتری تمرکز کنند.

در شروع یک پروژه، بیشتر زمان صرف شناخت کسب و کار مشتری میشود که شامل مصاحبه با کارمندان و جمع آوری اطلاعات است. مشاوران (با توجه به سطح شان) معمولاً مسئول تجزیه و تحلیل داده ها نیز هستند. دریافت داده های جمع آوری شده و تبدیل آنها به اطلاعات قابل درک برای ارائه به شرکت.

چه مهارت هایی نیاز دارید؟

مشاور بودن نیازمند مجموعه ای از مهارت های یکتاست که توانایی های تجزیه و تحلیل و ارتباطات شبکه ای را تعدیل میکند. بیشتر زمان شما به عنوان یک مشاور صرف تحلیل اطلاعات و ارائه پیشنهادات برای مشتری خواهد شد. گرچه بخش بزرگی از پروژه شامل مصاحبه با کارمندان، ارائه اطلاعات به گروهی از متخصصان و متقاعد کردن مهره های کلیدی برای شنیدن توصیه های شماست.

این کار بیشتر شبیه اصول روانشناسی سازمانی است. گوش دادن و درک مؤلفه های موقعیت حاضر و تجزیه آنها برای قابل درک بودن برای گروهی که توافق عمومی را جهت حرکت رو به جلوی کسب و کار جلب می کنند، زمانبر است.

این به معنای داشتن مهارت های تسهیل گری عالی و گوش دادن است. و همچنین رابطه سازی نیز حائز اهمیت است. اگر مدیر ارشد اجرایی شما را دوست داشته باشد و به شما اعتماد داشته باشد، متقاعد کردن او برای قبول پیشنهاد شما ساده تر خواهد بود.

چگونه می توان یک شغل مشاوره گرفت؟

شرکت های مشاوره ای  اغلب فارغ التحصیلان دانشگاه های مدیریت کسب و کار را استخدام می کنند، پس بهترین کار برای قدم اول تحقیق در مورد نوع شرکتی است که به آن علاقمند هستید. اگر شرکتی که به آن علاقه دارید بزرگ است، به دنبال دانشگاهی باشید که خوراک نیروی انسانی آن شرکت را تأمین میکند، در نتیجه شما میتوانید شروع به ترسیم نقشه راه خود کنید.

اگر شرکت به دنبال استخدام افراد میان رده است، میتوانید رویکردهای دیگری را در پیش بگیرید. به عنوان مثال شما قدرت ارتباط با افراد مناسب را میدانید. ممکن است شبکه ای از فارغ التحصیلان دانشگاه خود را پیدا کنید که در شرکتی که شما به آن علاقه دارید کار کرده اند و از طریق آنها راه ورود را بیابید.

توصیه کسانی که در این شغل فعال هستند این است که با مطالعات موردی آشنا شوید. معمولاً شرکت های مشاوره ای در مصاحبه خود از یک مطالعه موردی استفاده میکنند. تسلط علمی شما و نیز شخصیت منعطف سبب موفقیت شما خواهد شد.

حال که میدانید یک مشاور مدیریت در طول روز چه میکند میتوانید تصمیم بگیرید. آیا این شغل برای شما مناسب است یا خیر؟

نویسنده: مائده رضائی

منبع: www.themuse.com

۲ نظر

یک دیدگاه ارسال کنید