باید بدانیم

منتور کیست و منتورینگ به چه معناست؟

منتور کیست و منتورینگ به چه معناست؟

حتما برای بسیاری از شما پیش آمده که وارد سازمان جدیدی شده‌اید و بدون هیچگونه راهنمایی در انبوهی از مسئولیت‌ها غرق شده اید. در این صورت پس از مدت کوتاهی از کار خود دلزده می‌شوید و ممکن است فکر کنید مناسب این شغل نیستید. اما چرا این اتفاق رخ می‌دهد و چگونه از این امر جلوگیری کنیم؟
بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها در هر بخشی، افرادی را برای راهنمایی تازه واردان دارند. این افراد منتور نامیده می‌‍شوند.

اما منتور کیست؟ چه کاری برای شما انجام می‌دهد؟ و چه فایده‌ای برای سازمان دارد؟

منتورینگ شامل یک رابطه طولانی‌مدت، متمرکز بر حمایت از رشد و پیشرفت فرد تازه‌ وارد است. منتور منبع آگاهی، آموزش و حمایت محسوب می‌شود، اما فردی نیست که کارهای روزانه شما و تغییرات را چک کند و مشاوره دهد.
فرض کنید فردی به شغل فروش مشغول است و مدیر ارشد فروش به عنوان راهنما و مربی اوست. ممکن است مدیر ارشد فروش او را در راستای پیشرفت شغلی به عنوان یک رهبر، استراتژیست یا یک فرد حرفه‌ای کسب‌وکار راهنمایی کند، اما به او آموزش‌های لحظه‌ای نمی‌دهد و در عوض او را به چالش می‌کشد و تشویق می‌کند در موارد دشوار با پرسیدن سوالات مناسب، رویکرد صحیح را اتخاذ کند.
رابطه منتور به عنوان مربی و راهنما پس از اینکه فرد محل کار خود را ترک می‌کند و به سازمان دیگری می‌رود به پایان می‌رسد، اما تأثیری که روی فرد می‌گذارد همچنان پابرجاست و در بقیه مشاغل او نیز ادامه خواهد داشت. بسیاری از افراد رشد شغلی خود را به راهنمایی منتورهای صبوری نسبت می‌دهند که آنها را به چالش کشیده‌اند تا متفاوت فکر کنند و ذهن و چشم خود را نسبت به چشم‌اندازهای مختلف باز کنند.
بسیاری از سازمان‌ها ویژگی‌های منتورهای مؤثر را در کارکنان پیدا می‌کنند و به وسیله این افراد برنامه‌هایی برای کمک و راهنمایی متخصصان جوان‌تر تهیه می‌کنند.

یک منتور خوب چنین ویژگی‌هایی دارد:

  1.  نسبت به نقش خود اشتیاق دارد.
  2. به یادگیری بها می‌دهد.
  3. شما را به خروج از منطقه امنتان ترغیب می‌کند.
  4. شنونده فعالی است.
  5. می‌داند چگونه بازخورد دهد.
  6. با افراد با احترام برخورد می‌کند.
  7. در حوزه کاری خود متخصص است.

هدف برنامه منتورینگ استفاده از دانش، مهارت و تجربه کارکنان ماهر و انتقال این موارد به کارمندان جدید برای پیشرفت شغلی آنها و ارتقاء کلی سازمان است.

منتور به عنوان الگویی برای فرد راهنمایی شونده عمل می‌کند، اما رابطه منتورینگ می‌تواند برای هر دو طرف درگیر و نیز سازمان مفید باشد.
منتورینگ به فرد منتور کمک می‌کند مهارت‌های جدید و نیز یک شبکه ارتباطی بزرگتر ایجاد کند، مهارت‌های رهبری خود را گسترش دهد، مهارت‌های ارتباطی خود را ارتقاء دهد و در نهایت حس رضایت شخصی پیدا کند.
منتور می‌تواند به سازمان در استخدام نیروهای جدید کمک کند و حس وفاداری را به کارمندان القاء کند و در نتیجه موجب افزایش بهره‌وری خواهد شد.
و در نهایت در مورد فرد راهنمایی گیرنده، برنامه منتورینگ به او کمک خواهد کرد روتین محیط کار را یاد بگیرد، مهارت‌های نرم خود (مانند قابلیت حل مسئله) را ارتقاء دهد و برای خود جهت‌سازی کند.

صرف داشتن منتور به شما به یک فرد حرفه‌ای تمام عیار تبدیل نخواهید شد، احتمالا شما آرزو دارید مانند او باشید اما هر فردی ویژگی‌های خاص و منحصر به خود را دارد و چه بسا شما در آینده بهتر از او شوید، تنها باید مطمئن باشید در مسیر درستی قرار گرفته‌اید.

نویسنده: مائده رضائی

یک دیدگاه ارسال کنید