بازاریابی و مدیریت فروش

نحوه نوشتن یک طرح کسب و کار یا بیزینس پلن

طرح کسب و کار

امروزه دیگر کمتر کسی پیدا می شود که نیاز و ضرورت داشتن یک طرح کسب و کار یا بیزینس پلن (Business Plan) قبل از راه اندازی کسب و کار خود را درک نکند. دانش آموختگان رشته های مدیریت و نیز افرادی که موفق به گذراندن دوره MBA یا DBA باشند در یکی از سرفصل های درسی خود با مدل های مختلف کسب و کار آشنا می شوند و یاد می گیرند که چگونه یک طرح کسب و کار، برنامه بازاریابی و … آماده کنند.در اینجا قصد داریم تا جزئیات هفت بخش ضروری یک طرح کسب و کار را به صورت خلاصه شرح دهیم.

خلاصه اجرایی

در ابتدای طرح کسب و کار بخشی با عنوان خلاصه اجرایی آورده می شود که در واقع کل برنامه شرح خلاصه اجرایی ابتدای طرح است. خواننده و مخاطب طرح کسب و کار، با مطالعه بخش خلاصه اجرایی باید نسبت به کلیت موضوع فعالیت و بخش های آن پی ببرد.

شرح کسب و کار

در این بخش باید با یک نوصیف کوتاه از صنعت یا موضوع کسب و کار آغاز نمایید. هنگام توصیف موضوع کسب و کار، درباره چشم انداز فعلی و افق های پیش روی کسب و کار صحبت کنید. همچنین لازم است تا اطلاعاتی در مورد بازارهای مختلف صنعت خود ارائه دهید. به عنوان مثال شما باید به ذکر هرگونه پیشرفت های جدید تکنولوژی یا غیره که صنعت شما را تحت تأثیر قرار می دهد، بپردازید.

استراتژی های بازار

استراتژی های بازار نتیجه یک تحلیل دقیق بازار است. تجزیه و تحلیل بازار باعث می شود کارآفرین با تمام جنبه های بازار آشنا شده تا بتواند بازار هدف را تعریف نماید.

تحلیل رقابتی

هدف از تجزیه و تحلیل رقابتی تعیین نقاط قوت و ضعف رقبا در بازار شماست. در این مسیر به نتیجه هایی می رسید که به شما مزیت رقابتی مشخص کسب و کارتان را نشان می دهد. همچنین نقاط ضعف و نقایص را در زمان تحلیل رقابتی به دست می آورید.

طراحی و توسعه

هدف از برنامه ربزی و طراحی و توسعه طرح، ارائه آن به سرمایه گذاران با ذکر طراحی محصول، طراحی آن در زمینه تولید، بازاریابی و خود شرکت است .

طرح توسعه ای در واقع خلاصه ای از جایگاه آینده کسب و کار است.

عملیات و برنامه مدیریت

بخش عملیات و برنامه مدیریت برای توصیف و شرح نحوه عملکرد کسب و کار به طور مداوم تدوین می شود. طرح عملیات، به صورت ویژه به تدارکات سازمان می پردازد. از جمله مسؤلیت های مختلف تیم مدیریت، وظایف مربوط به هر بخش درون شرکت و الزامات سرمایه و هزینه های مربوط به عملیات کسب و کار.

عوامل مالی

داده های مالی، از جمله سرمایه مورد نیاز، برنامه زمان بندی تأمین مالی و … مواردی است که در قسمت مالی طرح کسب و کار ذکر می شود. می توان گفت یکی از مهم ترین بخش های یک بیزینس پلن برای یک سرمایه گذار همین بخش عوامل مالی است.

بیزینس پلن

در ادامه سؤالاتی آورده شده است که شما پیش از تدوین یک طرح کسب و کار باید به آن ها پاسخ دهید.

قبل از نوشتن طرح
  • طرح کسب و کار شما باید برای چه مدتی تدوین شود؟
  • چه زمانی باید برای تدوین آن اقدام کنید؟
  • چه کسی نیاز به یک طرح کسب و کار دارد؟
  • چرا باید یک بیزینس پلن بنویسید؟
  • اهداف کسب و کار مورد نظر خود را بنویسید
  • نیازهای مالی خود را مشخص کنید
  • پس از تدوین طرح کسب و کار خود چه قدمی باید بردارید؟
  • درباره بازاریابی کسب و کار یک تصویر کلی داشته باشید
حین نوشتن بیزینس پلن
  • چگونه یک طرح کسب و کار بنویسیم؟
  • عناصر طرح بازاریابی چیست؟
  • به روز بودن طرح کسب و کار چقدر مورد توجه قرار می گیرد؟
  • چگونه می توانم بیزینس پلن را حرفه ای تر کنم؟
ابزار نوشتن برنامه کسب و کار
  • نرم افزار تجارت برنامه
  • کتاب ها و راهنمای نحوه استفاده
  • قالب طرح کسب و کار
  • طرح های کسب و کار نمونه

منبع: www.entrepreneur.com

یک دیدگاه ارسال کنید