چهره های کسب و کار

نکات مدیریتی از استیو جابز

نکات مدیریتی از استیو جابز

همکاری با رقبا:

قطعا این ضرب المثل را از قدیمی ها شنیده اید که می گویند با دوستان مروت با دشمنان مدارا!. جابز این موضوع را بطور عملی در کارش استفاده می کرد. همکاری مایکروسافت و اپل در مک ورلد ۱۹۹۷ نیز در همین موضوع نهفته است. پس از دوازده سال افت مالی اپل، جابز برای توسعه اپل نیاز به پول و امکانات مالی داشت. او برای حل این مشکل به بیل گیتس روی آورد تا سرمایه ۱۵۰ میلیون دلاری اش را به اپل جذب کند.استیو جابز همان موقع گفت که این همکاری برای سالم کردن اپل و همچنین قادر کردن اپل به مشارکت های بزرگ صنعتی و رونق بخشیدن دوباره به این شرکت است.

گنجاندن جذابیت در محصولات:

در سال ۱۹۹۸، جابز یک جلسه در اپل به راه انداخت و در حضور همه پرسید: “می دانید مشکل این شرکت چیست؟ این که هیچ جذابیتی در محصولات نیست.”امروز اپل نه تنها طراحی های مدرنی از خود ارائه می دهد، بلکه در برخی موارد استاندارد ها و معیار های طراحی بازار را هم طراحی می کند.

ایجاد راه حل برای گذشتن از موانع بزرگ:

زمانی بود که خرده فروشان محصولات اپل را در جایگاه مناسبی قرار نمی دادند. در نتیجه محصولات اپل آنطور که باید فروش نمی شدند. راه حل جابز ایجاد فروشگاه هایی بود که امکان کار کردن با تک تک محصولات را به مشتریان می دادند و شیوه اداره آنها هم با تک تک فروشگاه های موجود متفاوت بود. وجود این فروشگاه ها ریسک بزرگی برای اپل بود. اما در نهایت این فروشگاه ها در کار خود بسیار موفق شدند و هم اکنون در تمام دنیا پراکنده شده اند.

اپل برای مدیریت این فروشگاه ها شیوه های بازار یابی متفاوت و جدیدی به کار گرفت. از تبلیغات متفاوت گرفته تا تربیت فروشندگان خبره برای این ابرفروشگاه ها.فروشگاه های اپل هم اکنون یکی از جذاب ترین فروشگاه های خرده فروشی کامپیوتر است. ممکن است تا چند سال دیگر گوگل هم در جذابیت با این فروشگاه ها شروع به رقابت کند.

تلقین نیاز به مشتریان، به جای درخواست بازخور و نظر از آنها یکی از نقاط مثبت جابز این بود که او نیاز مشتریان را وقتی به آنها می گفت که خودشان هم از آن خبر نداشتند. در واقع این اپل بود که برای مشتریان نیاز تعریف می کرد. در واقع اپل سابقه درخشانی در علاقه مند کردن شما به خرید چیز هایی دارد، که قبلا فکر می کردید نیازی به آن ها ندارید.

زمانی که آیپد برای اولین بار توسط اپل رونمایی شد، مردم هیچ ذهنیتی از آن نداشتند و فقط نگاهش می کردند. یک سال بعد فروش آیپد به ۲۰ میلیون نسخه رسید. این واقعا جالب است!

استخدام افراد علاقه مند و متعهد:

فارغ التحصیلان یک رشته خاص، تنها افرادی نیستند که اپل را به پیش می برند. استیو جابز می گوید:

« یکی از علت های عالی بودن مکینتاش این بود که موسیقی دان ها و شاعران و هنرمندان و مورخانی روی آن کار می کردند که در عین حال از بهترین دانشمندان علم کامپیوتر هم بوده اند!»

تشویق دیگران به متفاوت فکر کردن:

کمپین تبلیغتی «متفاوت فکر کن» اپل که در اواخر دهه ۹۰ برگزار شد، از تاثیر گذار ترین تبلیغات همه ایام بود. این کمپین فضای نو آوری ها و باز ابداعات اپل را با همین کلمه «متفاوت فکر کن» برای مخاطبان تصویر می کرد و سعی می کرد که توجه آن ها را به تحولاتی که اپل در حال انجامشان است جلب کند.

پرهیز از پیچیدگی:

سادگی یک رمز موفقیت است! طراح ارشد اپل، می گوید اپل دائما در حال طراحی یک راه حل بسیار ساده برای انجام کار هاست. به صورتی که شما بتوانید خود به خود و بدون دردسر متوجه طرز کار یک سیستم باشید.برای اپل سادگی همه چیز است. این را می توان در طرحی آیفون و آیپد و آیپاد و حتی مک هم دید.

خلاصه
تاریخ بازبینی
آیتم های بازبینی
نکات مدیریتی از استیو جابز
امتیاز نویسنده
51star1star1star1star1star

یک دیدگاه ارسال کنید