رسانه دیجیتال

نکات مهم در تعیین استراتژی تولید محتوا وب سایت بر مبنای اصول SEO

تولید محتوا

دانشکده مدیریت دانشگاه تهران – برای توضیح در خصوص تولید محتوا اول باید توجه داشته باشید که در پس هربار که در گوگل جستجویی انجام می‌شود یک قصد و هدف وجود دارد. افراد وقتی در اینترنت به جستجو می‌پردازند به دنبال چیزی می‌گردند. مشکلی دارند که در پی راه حل آن در اینترنت می‌گردند، قصد خرید کالایی را دارند یا به دنبال ارائه دهنده‌های خدمات هستند.

شما نیز اگر به عنوان صاحب یک کسب و کار می‌خواهید کسب و کارتان در اینترنت توسط کاربران آن به عنوان نیمی از مردم دیده شود باید محتوایی بهینه و بر مبنای SEO داشته باشید.

گوگل با استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند بفهمد که کاربر با چه قصدی در حال جستجو است. برای همین نتایج جستجو را به نحوی به کاربر نشان می‌دهد که کلمه مورد نظر او و کلماتی که به آن نزدیک هستند برای کاربر نمایان شود. از این رو درک اهداف کاربر و ایجاد محتوایی که با ذهنیت کاربران نزدیک باشد منجر به ارتقای رتبه سایت شما در موتورهای جستجو می‌شود.

Search Engine Optimization  یا SEO اصولی است که رعایت آن در محتوای وب سایت شما باعث می‌شود از نظر موتورهای جستجو رتبه وب سایت شما بالاتر از دیگر وب سایت ها قرار گیرد.

با این مقدمه کوتاه می‌خواهیم به بیان نکاتی بپردازیم که برای تعیین استراتژی تولید محتوای وب سایت شما با رعایت SEO باید به آن‌ها توجه نمود.

درک و شناخت انواع قصدهای متفاوت کاربران برای تولید محتوا

برای تعیین یک استراتژی SEO برای محتوا ابتدا باید انواع قصدهای متفاوت کاربران را شناخته باشید. برای شناسایی این قصدها به گوگل بروید. مقاصدی که فکر می‌کنید کاربران در سر دارند تا به شما برسند را در گوگل جستجو کنید. تعدادی وب سایت با یک رتبه بندی به ترتیب گشوده می‌شود. گوگل کلمات کلیدی نزدیک به آنچه را که شما جستجو کردید را به شما نشان می‌دهد. در مثال زیر از نتایج جستجو در گوگل سه مرحله از مقاصد کاربران را برای درک بهتر موضوع استفاده کردم.

۱- نمایش جستجو برای کسب اطلاعات مختلف

در روز چندین میلیون جستجو در موتور جستجو انجام می‌شود. تعداد زیادی از این جستجوها برای کسب آگاهی و به دست آوردن اطلاعات مختلف در حوزه های فراوان متفاوت است. مثلاً جستجوی این موضوع که “چگونه کارتریج پرینتر را شارژ کنم؟” یا “چگونه عکس را ویرایش کنم؟” به عنوان جستجوهایی به شمار می‌آید که در جهت کس اطلاعات و آگاهی در اینترنت انجام می‌شود.

در این دسته از جستجوها می‌توان گفت که کاربر به دنبال خرید نیست یا به بیان دیگر او آماده خرید نیست.

اغلب پست‌های آموزشی از دسته محتوایی هستند که یوزر برای یادگیری و کسب اطلاعات به سمت آن‌ها حرکت می‌کند.

۲- جستجو با یک هدف مشخص و تخصیص یافته

بخش دیگری از سرچ های کاربران با یک هدف تخصیص یافته صورت می‌گیرد. مثلاً کاربر به جستجوی “بهترین نرم افزار ویرایش عکس” می پردازد. در این مرحله نیز کاربر همچنان برای خرید آماده نیست.

در این دسته از جستجوها نتایج در یک لیست ۱۰ تایی از عبارت اصلی مورد جستجو و عبارات مشابه به نمایش در می ‌آید که به کاربر اجازه می‌دهد تصمبم بگیرد تا هر یک را کلیک کرده و مشاهده نماید. گزینه ها ممکن است حاوی لینک‌هایی برای خرید هم باشند که سایت ها در این مرحله فرایند خرید را ساده می‌کنند.

۳- جستجوهای به قصد خرید

در این مرحله مفاهیمی را که کاربر به جستجوی آن‌ها می‌پردازد کلماتی هستند که قصد خرید در آن‌ها به شکل کامل مشخص است. به بیان دیگر در این مرحله مشتری آماده خرید و به قصد خرید است. مثلاً “از کجا می‌توانم نرم افزار ویرایش عکس را خریداری کنم؟”

اکثر نتایجی که در این جستجوها نمایان می‌شود مربوط به وب سایت‌های فروشگاه‌های آنلاین است که فروش مستقیم آن محصول را انجام می‌دهند. فروشگاه‌های آنلاین پست های آموزشی را نمایش نمی‌دهند بلکه صفحه خرید محصول را نمایش می‌دهند.

اکنون که مقاصد مختلف کاربران را در فرایند جستجو می‌شناسید می‌توانید انتخاب کنید که چه نوع تولید محتوا را باید برای کاربران خود ارائه کنید و چه نوع عبارات کلیدی را باید در محتوای خود بگنجانید تا بتوانید ارتباطات پست‌های خود را افزایش دهید و رتبه وب سایت خود را بهبود ببخشید.

تعیین محتوایی که با هدف پاسخ به جستجوی کاربران آماده می‌شوند.

در بخش دیگری از تعیین استراتژی محتوایی وب سایت کسب و کارتان باید مشخص نمایید که چه محتوایی با نیازهای نخاطبان شما مطابقت دارد. برای انجام این کار باید از Google Analytics استفاده کنید و کلیدواژه های با کارآیی بالا را بررسی کنید. اگر شما

تعیین اینکه آیا محتوای موجود وب سایت شما پاسخگوی کاربران هست یا خیر.

بعدا باید تعیین کنید که محتوای موجود شما با نیازهای مخاطبان شما مطابقت دارد یا خیر. برای انجام این کار به سادگی، به Google Analytics بروید و کلیدواژه های با کارایی بالا را بررسی کنید.

با استفاده از Google Analytics می‌توانید بفهمید که آیا در وبلاگ شما از کلمات کلیدی درستی استفاده شده است یا خیر؟ آیا به اندازه از کلمه کلیدی مورد نظر استفاده کرده اید یا خیر؟

ایجاد محتوا با قصد تامین نیاز کاربران

ایجاد محتوا برای تامین نیازهای کاربران

شما باید کلمات کلیدی کسب و کار خود را بشناسید و در زمان تعیین استراتژی تولید محتوا خود استفاده از این کلمات را در اولویت اهداف خود قرار دهید. از آنجایی که Google  قادر است تا قصد یوزر را متوجه شود شما اگر محتوایی با کلمات کلیدی و کلمات مرتبط نداشته باشید رتبه ای مفید فایده در گوگل نخواهید داشت.

دانستن هدف کاربران موجب موفقیت SEO وب سایت شما و تولید محتوا می‌شود. اگر همین نکات ساده را دنبال کنید محتوایی را ارائه خواهید داد که علاوه بر افزایش اعتبار کسب و کارتان می‌توانید منتظر جهش قابل توجه در فروش خود باشید.

برای ثبت نام در دوره MBA و دوره DBA نیمه حضوری و مجازی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران می توانید (اینجا) کلیک کنید یا با شماره ۲۲۱۳۶۷۶۴ جهت مشاوره و ثبت نام تماس حاصل فرمایید.

منبع: www.entrepreneur.com

نویسنده: محسن بیاتی

یک دیدگاه ارسال کنید