بیشتر بدانیم کارآفرینی

وقتی همه ایده های خوب را انجام داده‌اند چه کنیم؟

ایده ایده ها کارآفرینی ایده جدید

دانشکده مدیریت دانشگاه تهران: وقتی همه ایده های خوب را انجام داده اند چه کنیم؟

احتمالا برای شما هم آشنا به نظر می رسد: به یک ایده بسیار جالب و جدید بر می خورید؛ گوگل را باز می کنید و سرچ می کنید و می بینید که حداقل ۵ گروه دیگر این ایده جدید و دست نخورده شما را تا حالا اجرا کرده اند: سرخورده می شوید و کامپیوتر را خاموش می کنید! فرض می کنیم کامپیوتر را خاموش نمی کنید و با خود می گویید حتما ایده من از ایده های اجرا شده بهتر است و جنبه های بهتری دارد ولی وقتی بیشتر جستجو می کنید می فهمید که دیگران نیز همین ویژگی ها را داشته اند. حتما با خود می گویید همه ایده های خوب را گرفته اند و هیچ ایده خوبی نمانده است.
اما لازم نیست ناراحت شوید: اگر می خواهید بدانید وقتی همه ایده های خوب را گرفته اند باید چه کنید با ما همراه شوید:

هیچ ایده جدیدی باقی نمانده است!

راستش را بخواهید بهتر است در ابتدا آب پاکی را روی دستتان بریزم. هیچ ایده کاملا جدیدی وجود ندارد. اگر فکر میکنید همه ایده های خوب و ممکن را گرفته اند و چند تیم در حوزه آن کار کرده اند کاملا درست فکر می کنید. یافتن ایده های جدید و دست نخورده واقعا دشوار است. ایده های جدید به ندرت در حوزه هایی مثل فناوری اطلاعات وجود دارند اما کارکردن با آنها به علت دشوار بودن، هزینه های بالا، عملی نبودن و کاربردهای کم چندان جذاب نیست. پس بهتر است قبول کنیم هیچ ایده ارزشمند و قابل اجرایی به صورت دست نخورده باقی نمانده است.

خوب حال که قبول کردیم یافتن یک ایده جدید و انقلابی لازم نیست بهتر می توانیم حقایق را ببینیم و متوجه شرایط فضای حاکم بر کسب و کار شویم. فضای فعلی کسب و کار پر از رقابت و رقبای تازه نفس از سراسر جهان است. اما اگر خوب دقت کنیم کسب و کارهای بزرگی مثل اپل اکثر محصولاتشان را خودشان اختراع نکرده اند. اپل اولین کامپیوتر را معرفی نکرد. اولین موبایل و اولین موبایل با صفحه لمسی را نیز معرفی نکرد. حتی آیپد که به عنوان اختراع اپل شناخته می شود نیز برای اولین بار توسط اپل معرفی نشده است!

بیخیال “کاملا جدید” شوید!

برخی کارآفرینان فکر میکنند تنها راه برای موفقیت داشتن یک ایده کاملا انقلابی و جدید است. درست است که یک ایده جدید و جذاب به معنای یک زمین بکر و دست نخورده برای بهره برداری است اما بازی کردن با ایده های جدید به معنای بازی کردن در یک زمین ناشناخته است و علاوه بر این یافتن یک ایده جدید که منجر به کسب درآمد شود کار راحتی نیست. پس بهتر است به جای یافتن “جدید” به دنبال یافتن “بهتر” باشید.

بهتر است از یک زاویه متفاوت به رقابت نگاه کنیم. وجود رقابت در یک زمینه یعنی وجود محصولاتی که امتحان خود را پس داده اند، نظرات مردم در مورد آنها وجود دارد و همچنین می توان نسبت به واکنش بازار به آنها اطلاعاتی کسب کرد. یکی از مشکلات مهم در مورد یک محصول جدید این است که نمی دانیم تا چه اندازه مردم حاضرند برای آن پول پرداخت کنند. اما با داشتن اطلاعات بازار می توانید به خوبی بفهیمد که مردم چه کالایی را بیشتر پسندیده اند. علاوه بر این کار کردن با محصول جدید به معنای مشکلات ریز و درشتی است که شما می توانید آنها را برطرف کنید و یک کار عالی ارائه دهید.

توجه کنید که اپل اولین تبلت را نساخت، اولین کامپیوتر را نساخت، اولین موبایل و ساعت هوشمند را هم نساخت، بلکه برای اولین بار یک محصول بی نقص و عالی ارائه داد.

محصولات اپل اولین نیستند؛ بلکه اولین محصول “خوب” هستند.

اولین تبلت را مایکروسافت معرفی کرد اما اپل اولین تبلت را واقعا فروخت…

در بازار غرق شوید!

خوب در بخش قبلی گفتیم مردم نظرات خود را نسبت به کالاهای موجود اعلام کرده اند و این یک بستر عالی برای کسب اطلاعات است. حال باید کاملا پای حرف مردم بنشینید و نظرات آنها را راجع به کالاهای موجود در بازار بررسی کنید.

یک مشتری برای محصولات فعلی بازار باشید. آنها را مصرف کنید، آنها را به دقت بررسی کنید و نقاط ضعف هر کدام را ببینید. نظرات مردم را بخوانید، در فضای مجازی حرف مردم را گوش کنید و در این حین نقاط ضعف محصول فعلی را پیدا کنید. فراموش نکنید که شما برای بهتر کردن محصولات فعلی آمده اید پس باید با فعالان موجود در بازار فرق کنید، شما باید محصولی ارائه دهید که نواقص محصولات فعلی را نداشته باشد.

ایده ایده جدید ایده ها

متخصص شوید

یکی دیگر از مشکلاتی که در زمینه انتخاب هدف کسب و کار به آن برخورده ایم این است که کارآفرینان بیش از حد کلی و بزرگ فکر می کنند. مثلا: “می خواهم در مورد عکاسی سایتی تاسیس کنم اما تعداد زیادی سایت رقیب وجود دارد” یا ” می خواهم در مورد خودرو سایت و کسب و کاری راه بیاندازیم اما فکر نمی کنم جایی برای من باشد”

در کل خیلی خوب است که بزرگ و با هدف عالی فکر کنید اما در مورد انتخاب ایده باید دقیق و جزیی باشید. ابتدا یک زمینه کلی که در آن تخصص و علاقه دارید را انتخاب کنید؛ تا اینجا فضای رقابت اهمیتی ندارد. حال این بخش کلی (مثلا عکاسی، خودرو، آموزش زبان و …) را انتخاب کنید و آن را به زیربخش های کوچک بشکنید. این شکستن را تا جایی ادامه دهید که در آن بخش به شما نیاز باشد و کسی به خوبی شما کار نکرده باشد. مثلا عکاسی را بشکنید تا به بخش عکاسی از مادر و کودک برسید. حال در این زمینه متخصص شوید.

طوری کار کنید که وقتی نام این بخش جایی برده می شود همه به یاد شما بیافتند؛ طوری که مثلا وقتی نام عکاسی از کودک برده می شود همه به شما فکر کنند. در فضای مجازی با آن کلیدواژه شناخته شوید.

ایده ایده ها

تخصصی کار کردن چند مزیت دارد:

شما متخصص هستید پس می توانید در این زمینه با بزرگتر ها کار کنید. اگر همه شما را به عنوان متخصص عکاسی کودک بشناسند می توانید در این زمینه دوره آموزشی برگزار کنید، در سایت های بزرگ و شناخته شده به عنوان مهمان مطلب بگذارید، در تلویزیون به عنوان مهمان متخصص دعوت شوید و خلاصه اینکه همه شما را خواهند شناخت؛ اما در مقابل واژه متخصص عکاسی را در نظر بگیرید: یک متخصص عکاسی کار سختی برای دیده شدن دارد.

راحتتر جستجو می شوید: هر چه جزیی تر وارد شوید رقابت در گوگل کمتر می شود. مثلا برای نتایج عکاسی مطمئنا مراکز بزرگی هستند که رده های اول را به خود اختصاص می دهند اما وقتی کسی دنبال عکاسی کودک باشد نام شما راحتتر دیده می شود. در ضمن مردم برای یافتن یک نتیجه تخصصی از واژه های خاص و تخصصی استفاده می کنند.

راحتتر اعتبار کسب می کنید:

وقتی تخصصی کار می کنید مخاطب شما کار را درک می کند. علاوه بر این شما در این زمینه به اوج مهارت رسیده اید. پس می توانید سریعتر یک شهرت عالی به دست آورید. در مقابل اگر کلی کار کنید ممکن است در یک زمینه خوب نباشید و همین باعث از دست رفتن اعتبار شما شود.

راحتتر می فروشید

وقتی در حوزه عکاسی کار می کنید و رقبای بزرگی وجود دارند نمی توانید راحت توجه مخاطب و مشتری را جلب کنید اما در صورت تخصصی بودن می توانید در همین حوزه فروش بهتری داشته باشید.

در ضمن در صورت کار تخصصی می توانید پس از مدتی به تخصص های تحت پوشش خود اضافه کنید و کار خود را توسعه دهید.

https://www.entrepreneur.com/article/274711
http://www.smartpassiveincome.com/niche-selection-tips/

 

خلاصه
تاریخ بازبینی
آیتم های بازبینی
وقتی همه ایده‌های خوب را انجام داده‌اند چه کنیم؟

۲ نظر

  • سلام
    وقت بخیر
    من یک ایده در مورد تجارت جهانی اسان دارم . این ایده خلاقانه است و بیش از ۶ سال روی ان مطالعه کردم و برای تجارت تجار برنامه ریزی شده و برای این ایده به کشورهای تجاری سفر کردم مشکلات انان را دیدم و هزینه بسیار سرسام اور و سوئ استفاده برخی از تجار و فروشندگان خارجی و بسیاری مشکلات از خرید تا ارسال و گمرک ووووو
    و برای این مشکلات تجار راهکاری ساده ارائه شده . راهکاری که میتوان در هر لحظه . در هر مکان . در هر زمان . با هر توان . با هر زبان . با هر نوع ارز تجارت و بیزینس اسان داشت و از کشور مبدا به تمام نقاط دنیا جنس فروخت و خرید

    ضمنا در این تخصص در این زمینه دارم
    نیاز به مشاوره و ایجاد گروه و اموزش دارم
    ضمنا من ساکن شهرستان هستم

یک دیدگاه ارسال کنید