باید بدانیم رسانه دیجیتال

پنج اشتباه بزرگ که شرکت ها در اینستاگرام مرتکب می‌شوند

دانشکده مدیریت دانشگاه تهران – اینستاگرام اکنون بیش از ۱ میلیارد کاربر دارد. بنابراین بدون شک اینستاگرام امروزه به یک کانال بازاریابی مهم و قدرتمند برای کسب و کارها شده است. تعداد زیادی از کسب و کارها از این پلتفرم نهایت استفاده را کرده و به موفقیت های چشمگیری در مارکتینگ خود رسیده اند. در مقابل نیز کسب و کارهایی وجود دارند که با وجود فعالیت در اینستاگرام به هیچ نتیجه ای نرسیده اند.

تحلیل داده های بدست آمده نشان می‌دهد که برخی از کسب و کارها چه اشتباهاتی را در فعالیت خود در شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام مرتکب شده اند. در اینجا به مرور بعضی از این اشتباهات که در Instagram توسط شرکت‌ها انجام شده است می‌پردازیم.

آیا موضوع کسب و کار شما برای فعالیت در اینستاگرام مناسب است؟

سوال اولی که برای تصمیم گیری فعالیت در اینستاگرام باید به آن پاسخ داد این است که موضوع فعالیت کسب و کار شما اساساً موضوعی هست که با ویژگی های اینستاگرام سنخیا داشته باشد یا خیر؟ به عنوان مثال شرکتی که در زمینه واردات یا تولید شلنگ های هیدرولیکی فعالیت دارد در عمل نباید انتظار مارکتینگ در اینستاگرام را داشته باشد. اینستاگرام در مورد سبک زندگی است و گستره پرداخت آن بیشتر مبتنی بر تصویر است. این ویژگی‌ها اینستاگرام را برای موضوعاتی مثل مد، زیبایی، محصولات و سفر فضای مناسبی کرده است.

نکته دیگری که برای پاسخ به این سوال می‌توان از آن استفاده کرد این است که شرکت شما فعالیت B2B دارد یا B2C ؟ اگر شما یک شرکت B2B هستید تقریباٌ می‌توان گفت که اینستاگرام نمی‌تواند ابزار مارکتینگ شما باشد. گرچه ممکن است شبکه های اجتماعی دیگر برای شما مناسب باشد چرا که می‌توانید مثلاً مشتریان شرکتی خود را در کانال های تخصصی خود داشته باشید.

با این حال اگر کسب و کار شما برای فعالیت در اینستاگرام مناسبت دارد شما ممکن است یکی از اشتباهات زیر را که جزو اشتباهات رایج کسب و کارها در اینستاگرام است بشوید.

۱- امکان خرید برای مخاطب وجود نداشتن.

یکی از مهم ترین نیازهای کسب و کارهای فعال در اینستاگرام عدم اجازه اتصال و لینک صفحه فروش محصول در پست اینستاگرام بوده و هست. می‌دانید که Instagram به شما اجازه نمی‌دهد که لینک های قابل کلیک روی محصولات را همراه با عکس هایی که پست می‌کنید ارسال کنید. با این حال به تازگی برخی از ابزارهای جدید در دسترس هستند که این امکان را در دسترس قرار می‌دهند. یکی از این ابزارها برچسب گذاری محصول است. سعی کنید با استفاده از تگ ها امکان خرید محصول را برای مخاطب اینستاگرام خود قرار دهید.

۲- ایجاد مراحل زیاد در راه رسیدن مخاطب به اطلاعات خرید.

بخش زیادی از موفقیت amazon در یک کلیکی بودن فرآیند خرید مشتری بوده است. یعنی کاربر تا رسیدن به محصول مورد نظر خود نیازی به طی کردن مراحل و صفحات مختلفی را ندارد. سایت ها این موضوع را با عنوان UX برنامه ریزی می‌کنند و سعی می‌کنند تا دائماً UX وب سایت خود را بهبود بخشند.

همین موضوع در مورد صفحات و پست های اینستاگرام کسب و کارها وجود دارد. بررسی کنید که به عنوان یک کاربر یا مشتری بالقوه دوست دارید مراحل و فرآیندهای خرید و اطلاعات محصول را چگونه دریافت کنید و چگونه ببینید.

۳- فالوئرهای جعلی (Fake) برای صفحه خود قرار دادن.

موضوع دلسرد کننده در ابتدای فعالیت کسب و کارهای در اینستاگرام این است که تعداد فالوئرهای (دنبال کننده) صفحه آنها بسیار کم باشد. چراکه انگیزه تولید محتوای مناسب تر و بهتر برای مثلاً ۱۰۰٫۰۰۰ نفر بسیار بیشتر است تا انگیزه ای که برای ۵۰ نفر می‌توان درنظر گرفت.

به همین دلیل است که اکثر کسب و کارها در دام خرید فالوئر یا پیج های دارای فالوئر می‌افتند. فالوئر واقعی که با مشاهده پست های جذاب شما جزو دنبال کننده صفحه شما قرار گیرد در واقع یک مشتری بالقوه واقعی به حساب می‌آید ولی فالوئر جعلی فقط شما را در محاسبات به اشتباه خواهد انداخت.

نکته دیگری که در فالوئر جعلی صفحات وجود دارد تعداد لایک های هر پست به نسبت تعداد فالوئرهاست. مثلاً وقتی مشاهده می‌شود که صفحه ای با ۱۰٫۰۰۰ فالوئر، پست های لایک شده ۱۰۰ عددی دارد مشخص است که تعداد زیادی از فالوئرها جعلی هستند. گرچه راه هایی وجود دارد که بتوان لایک های جعلی هم برای هر پست ایجاد کرد.

فراموش نکنید که جذب فالوئر از ۱۰۰ تا ۱۰٫۰۰۰ نیاز به کار و صبر زیادی دارد. رسیدن به عدد ۱۰٫۰۰۰ فالوئر نیاز به تولید محتوای خیلی خوب و برقراری تعامل و ارتباط دوطرفه با مخاطبان دارد. محتوای خوب نیاز به صرف وقت، سلیقه، مهارت و هوش دارد. این مسیر را باید به آرامی و در طول چند ماه ادامه داد تا مخاطبان جدید و حقیقی صفحه شما را دنبال کنند.

۴- همه پست های صفحه را با موضوع فروش قرار دادن.

نباید فراموش کرد که Instagram یک پلتفرم و اپلیکیشن با موضوع سبک زندگی است. به همین دلیل فعالیت برندها و کسب و کارها در اینستاگرام نباید صرفاً تولید محتوای با موضوع فروش باشد. به عنوان مثال برند Apple که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده ها و فروشنده های گوشی و کامپیوتر است فقط تعداد کمی از پست های خود را معطوف به فروش کالاهای خود در اینستاگرام قرار می‌دهد و غالب پست های اینستاگرام این شرکت پر است از عکس های جذابی که استفاده کنندگان اپل با گوشی خود انداخته اند.

برای درک بهتر موضوع یک مثال دیگر و متفاوت با مثال اپل را بررسی می‌کنیم. می‌دانیم که یکی از اهداف اصلی صفحات اینستاگرام  رسمی و عمومی خوانندگان و بازیگران سینما، فروش بلیط کنسرت ها و تبلیغ آلبوم هایشان است. با این حال اینستاگرام خوانندگان موفق مختلف دارای پست های کمی راجع به کنسرت و بلیط و فعالیت های اقتصادی آنان است.

بنابراین سعی کنید همه پست های صفحه اینستاگرام کسب و کار را راجع به فروش محصولات یا خدمات خود انتخاب نکنید.

۵- عدم استفاده کافی و مناسب از Instagram Stories

استفاده از قسمت استوری اینستاگرام دارای یک استاندارد حرفه ای مربوط به خود است. بعضی از کسب و کارها آنچنان از استوری صفحه خود استفاده می‌کنند که مخاطب برای تماشای همه آنها احساس می‌کند در حال تماشای یک فیلم سینمایی است. بنابراین لازم است تا با توجه به موضوع فعالیت اینستاگرام کسب و کار و روحیه و سلیقه مخاطبان از استوری اینستاگرام استفاده نمود. سعی کنید تا خیلی سریع به یک استاندارد و روند درست برسید و تمرکز اصلی را بر روی تولید محتوا برای استوری ها بگذارید.

 

جهت ثبت نام در دوره های MBA و DBA دانشکده مدیریت دانشگاه تهران می‌توانید بر روی این (لینک) کلیک کرده یا با شماره ۲۲۱۳۶۷۶۴ تماس حاصل فرمایید.

نویسنده: محسن بیاتی

یک دیدگاه ارسال کنید