بازاریابی و مدیریت فروش باید بدانیم

پنج راه تبلیغات بدون نیاز به بودجه تبلیغاتی

دانشکده مدیریت دانشگاه تهران – همانطور که میدانید یکی از بخش های مارکتینگ تبلیغات در مورد محصولات یا خدماتی است که شما با هدف آگاهی از برند، فروش و … انجام می‌دهید. بازاریابی در بسیاری از کسب و کارها به خصوص کسب و کارهای اینترنتی بخش بزرگی از بودجه را به خود اختصاص می‌دهد. مثلاً اگر به درخواست جذب سرمایه گذاری برای استارتاپ‌ها نگاهی بیاندازیم متوجه خواهیم شد که در بعضی مواقع تا ۹۰% بودجه مورد نیاز آن‌ها در بخش بازاریابی پیش بینی شده است.

کسب و کارهای زیادی هم هستند که با طی کردن یک روند منطقی و حساب شده، بازاریابی خود را علمی و کنترل شده به پیش می‌برند و سهم هزینه ای مارکتینگ را تا میزان زیادی کاهش می‌دهند.

در اینجا قصد دارم تا به بیان چند راه برای بازاریابی و کسب اعتبار کسب و کار شما بپردازم که نیازی به پرداخت هزینه ای برای آن ندارید.

۱- شروع به نوشتن کنید

درباره تولید محتوا و اهمیت زیاد آن بسیار شنیده اید. تولید محتوا موضوعی است که در علاوه بر کار کردن نیاز به زمان هم دارد. سعی کنید حداقل در اولین گام خود شروع به نوشتن مطلب کنید. شما می‌توانید وبلاگ خود را بر اساس کلمات کلیدی و مرتبط با کسب و کارتان پر کنید. همچنین تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی هم کاری است که خودتان می‌توانید انجام دهید.

فراموش نکنید که تولید محتوا در کسب و کارهای بسیاری اولین و مهم‌ترین ابزار تبلیغات و ایجاد اعتبار به حساب می‌آید. پس برای تولید محتوا هرچه زودتر برنامه ریزی و اقدام کنید.

۲- با دیگران رفت و آمد کنید

خود را به دیگر کسب و کارها بشناسانید. بسیاری از کسب و کارها با فرصت‌های جذابی در طول مسیر کاری خود رو به رو می‌شوند که به دلایل مختلف از انجام و پیگیری آن باز می‌مانند. سعی کنید نشست‌هایی را با دیگر کسب و کارها برنامه ریزی کنید. از آنها دعوت کنید تا به دفتر شما بیایند یا اینکه شما به دفتر آنها بروید. در طی این نشست‌ها فرصت‌های بالقوه و بالفعل همکاری را مورد ارزیابی قرار دهید. همچنین دقت کنید که چگونه می‌توانید با استفاده از تخصص‌های طرفین در راستای هم‌افزایی بهره گیرید.

۳- اقدامات عام المنفعه

شما همیشه مجبور نستید که برای کسب اعتبار و افزایش آگاهی برند خود پول بپردازید. بخشی از خلاقیت خود را در این راه بکارگیری کنید که چگونه بدون پرداخت پول می‌توانید کسب اعتبار کنید. برای مثال تاکنون چندین شرکت وجود داشته اند که با راه اندازی یک کمپین برای جمع آوری زباله از سطح ساحل اقدام کرده اند. با این کار عام المنفعه توجه رسانه های زیادی را به خود جلب کرده و در نهایت باعث افزایش آگاهی از برند خود شده اند. به این مثال جمع آوری زباله از سطح ساحل، کمک به افراد بی خانمان و نگهداری سالمندان و … را هم اضافه کنید.

۴- حضور فعال در شبکه های اجتماعی

پست‌های آموزشی، انگیزشی، اطلاع رسانی، تحلیلی و سرگرمی بخش بسیار زیادی از محتوای مورد تقاضا در شبکه های اجتماعی را تشکیل داده‌اند.

با بکارگیری یک ساز و کار ساده برنامه ریزی کنید که شما در چه موضوعاتی و با چه فرکانسی توان حضور در شبکه های اجتماعی را دارید. البته فعالیت در شبکه های اجتماعی لزوماً نیاز به تولید محتوای اختصاصی توسط شما ندارد و می‌توانید با روش‌هایی از محتواهای موجود در بستر وب استفاده نمایید.

۵- به بازاریابان مشارکتی بیاندیشید

همانطور که می‌دانید افراد متخصصی هستند که به نسبت موضوعات مختلف کسب و کارها به امر بازاریابی می‌پردازند. برخی از این افراد بازاریابان حضوری و برخی از آن‌ها بازاریابی تلفنی، ایمیلی و استفاده از روش‌های مرسوم دیگر هستند. همچینین گروه دیگری از متخصصین در حال فعالیت هستند که مارکتر بوده و خودشان به عنوان یک فرد یا مجموعه کار مارکتینگ را با استفاده از ابزارها و روش‌های مختلف انجام می‌دهند. شما باید در قدم اول این گروه ها را بطور کامل بشناسید و توانایی‌های مختلف آنها را ارزیابی کنید. سپس برنامه ریزی کنید که چه بخشی از کالا یا سرویس شما قابلیت این را دارد که به شکلی مشارکتی و با پرداخت درصدی از سود آن قابل به اشتراک گذاری با این گروه هاست.

 

مهم نیست که کسب و کار شما چقدر بزرگ یا کوچک است. بنابراین می‌توانید برای رشد کسب و کارتان از راه هایی که گفته شد بهره گیرید و مقیاس فعالیت بازاریابی خود را بر اساس بزرگی یا کوچکی کسب و کارتان قرار دهید.

همچنین شما می توانید برای شرکت در دوره های MBA و DBA دانشکده مدیریت دانشگاه تهران و فراگیری تخصص های مورد نیاز مدیریت کسب و کارتان بر روی این (لینک) کلیک کرده یا با شماره ۲۲۱۳۶۷۶۴ جهت مشاوره تماس گیرید.

 

نویسنده: محسن بیاتی

 

یک دیدگاه ارسال کنید