کارآفرینی

پیش از اینکه یک کسب و کار اینترنتی راه اندازی کنید به این نکات توجه کنید

دانشکده مدیریت دانشگاه تهران – اینترنت به ما امکانات فوق العاده ای را داده است. یکی از این امکانات کسب و کار اینترنتی است که امروزه بزرگترین شرکت های بین المللی را شامل می‌شود. اشتیاق زیادی در میان کارآفرینان وجود دارد که تعداد زیادی از آنها تمایل دارند تا خلق ارزشی را که مدنظر خود دارند را در فضای کسب و کار اینترنتی نمایان کنند.

در اینجا قصد دارم تا به بیان نکاتی پیرامون یک کسب و کار اینترنتی بیان کنیم که توجه به آن پیش از راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی خالی از فایده نیست.

مثل هر کسب و کار دیگری باید برای آن زمان کافی اختصاص دهید

من در سال ۱۳۹۵ یک ایده در جهت راه اندازی یک پلتفرم کتابخانه آنلاین در سر داشتم. می خواستم یک محیط آنلاین بسازم تا افراد در آن بتوانند قرار مطالعه با یکدیگر ست کنند. راجع به آنچه می خوانند با هم گفتگو کنند و چندین و چند قابلیت فوق العاده خوب دیگر را در یک فضای جذاب بگذرانند.

بعد از اینکه مدل کسب و کار آن را نوشتم، مشاهده کردم که تا چه حد برای پیاده سازی آن به زمان نیاز دارم. در آن زمان تمام وقت خودم را برای مدیریت یک استارتاپ اینترنتی خدماتی اختصاص داده بودم. در هفته بیش از ۴۰ ساعت کار میکردم و فرصتی برای اجرا کردن ایده خود نداشتم. بنابراین تصمیم گرفتم به جای سوزاندن ایده خودم آن را ادامه ندهم.

کارآفرینی در فضای اینترنت به شما این امکان را می دهد که از هر نقطه جغرافیایی بتوانید کار خود را انجام دهید اما این بدان معنی نیست که نیازی به وقت گذاشتن برای آن ندارید.

مثل هر کسب و کاری، این کار نیز پر از ریسک های مختلف است

کارآفرینی در بستر فناوری اطلاعات ریسک های گوناگونی از هدر رفت سرمایه، تلف شدن زمان زیاد، خدشه دار شدن اعتبار و … را میتواند در پی داشته باشد.

من چندین سال است که در فضای استارتاپ های اینترنتی مشغول هستم. بیش از اینکه موفقیت افراد فعال در این حوزه را ببینم، شکست آن ها را دیده‌ام. بر طبق یک آمار غیر رسمی، بیش از ۹۵ درصد استارتاپ های اینترنتی در ایران با شکست رو به رو می شوند.

کارآفرینان حوزه کسب و کار اینترنتی معمولاً  توهم شکست ناپذیری و فوق العاده عالی بودن ایده خود را دارند بنابراین معمولاً به ریسک های پیش رو زیاد توجه نمی کنند.

البته لازم به ذکر است که ویژگی افراد کارآفرین ریسک پذیری بالا است اما این ویژگی مثل یک شمشیر دولبه می ماند که باید به این نکته نیز دقت کافی داشت.

مثل هر کسب و کار دیگری این هم پر از استرس است

شاید برخی از شما فکر کنید که چون سرمایه اولیه راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی به نسبت راه اندازی یک کسب و کار فیزیکی خیلی کمتر است، استرس داشتن یک کسب و کار اینترنتی کم است.

من به شما تضمین می‌دهم که اگر با هریک از صاحبین موفق کسب و کار اینترنتی فرصت گفتگو پیدا کنید؛ آن ها داستان های زیادی از روزهای پر استرس در گذشته و روزهای پر دغدغه فعلی خود خواهند داشت.

اتمسفر کسب و کار اینترنتی پر است از تکنیک هایی که تا آن ها را یاد بگیرید و پیاده سازی کنید، آن تکنیک ها آپدیت شده اند. در فضای کسب و کار اینترنتی هر هفته یک چالش مهم خواهید داشت. اگر در ابتدای راه باشید بدانید که قرار است در چند جبهه با قوت بجنگید.

مثل هر کسب و کار دیگری نیست

اگر قصد دارید وارد فضای کسب و کار اینترنتی شوید باید بدانید که پول های زیادی را باید بابت چیزهایی پرداخت کنید که آن ها را نمی توان لمس کرد. در کسب و کارهای دیگر معمولاً آنچه می پردازید به یک کالا یا خدمت قابل لمس تبدیل خواهد شد که در بیشتر مواقع مجدداً به پول تبدیل می شود یا حداقل این امکان را دارد. اما فعالیت در بستر وب و اینترنت (هم کسب و کار اینترنتی و هم یک فعالیت بازاریابی دیجیتال) معمولاً ارزان تر اما پر ریسک تر است.

 نوشته محسن بیاتی

۲ نظر

یک دیدگاه ارسال کنید