کارآفرینی

چطور برای کسب‌وکار خود مشتری جدید بیابیم؟

یافتن مشتری جدید

دانشکده مدیریت دانشگاه تهران؛ چطور برای کسب‌وکار خود مشتری جدید بیابیم؟

بسیاری از کارآفرینانی که شروع خوبی در یک بازار دارند با مشکل هجوم عرضه کنندگان و رقابت در آن بازار رو به رو می شوند و قدرت خود را در این بازار از دست می دهند. در واقع برای رشد خود با مشکل رقابت شدید روبه رو هستند؛ حال راه حل این مشکل را می توان در یک جمله خلاصه کرد: تا وقتی به مشتریان هدف جدیدی فکر نکنید نمی توانید مشتریان جدیدی داشته باشید. در ادامه به طور مفصل در مورد افزایش تعداد مشتریان از راه افزایش مخاطبان با شما صحبت خواهیم کرد.

بسیاری از کارآفرینان فکر میکنند به محض اینکه راه حل و محصول خود را عرضه کنند همه مخاطبان محصول آنها را مثل خودشان دوست خواهند داشت و به دنبال خرید و استفاده از آن خواهند رفت؛ به همین دلیل هدف های بازاریابی خود را بر جامعه هدف افراد مشابه خود معطوف می کنند. این کار برای شروع خوب به نظر می رسد اما برای رشد واقعی و افزایش فروش باید بازار هدف خود را گسترش داد.

به طور مثال؛ استارباکس موفقیت خود را با افراد ۲۵ الی ۴۰ ساله ساکن در شهر ها تجربه کرد اما در ادامه برای افزایش درآمد تصمیم گرفت به سمت نوجوانان علاقه مند به گذراندن وقت در کافه ها علاقه نشان دهد. یا مثلا فیسبوک و یوتیوب کار خود را با تمرکز روی دوست یابی شروع کردند اما سپس با عرضه راه حل ها و امکاناتی به سمت گسترش کار خود رفتند چون دوست یابی مثل سابق برای آنها سودآور نبود.

برای افزایش تعداد مشتریان خود و یافتن مشتری جدید می توانید از نکات زیر استفاده کنید:

۱- استراتژی رسانه خود را بازبینی کنید:

در سال های اخیر گرایش کاربران به استفاده از موبایل افزایش یافته است، وبسایت خود را بازنویسی کنید تا با موبایل و مرورگر آن همخوانی داشته باشد، رابط کاربری راحتی داشته باشد و حتما یک بلاگ و سامانه بازخورد برای مشتری درنظر بگیرید. از استفاده از نرم افزارهای موبایلی غافل نشوید و رسانه های جدید (مثلا در کشور خودمان کانال های تلگرام!) را به سرعت دریابید. باید بتوانید در فضای مجازی مشتریان را به خود علاقه مند کنید.

۲-اهداف مفید اجتماعی را در نظر بگیرید:

اگر بتوانید در برنامه بازاریابی خود یک هدف عالی تر اجتماعی و فرهنگی مانند ارتقای سطح دانش جامعه، خدمت رسانی به بیماران، کاهش مصر ف سوخت و آلودگی هوا و … را مد نظر قرار دهید حتما شاهد این خواهید بود که مشتریان جدیدی به شما روی خواهند آورد. پیشنهاد خود را به جای یک مصرف گرایی بی دلیل به یک روش ارتقای سبک زندگی تغییر دهید. با این کار می توانید احساس مشتری را نسبت به خود بهبود دهید

۳-به بخش های بازار که تاکنون رسیدگی نمی کردید نگاه کنید:

با مشاوران صنعت خود و کارشناسان صحبت کنید و گروه های مصرف کننده ای که تا کنون به آنها توجه نمی کردید را مورد توجه قرار دهید؛ با استفاده از شبکه های اجتماعی و بحث های گروهی نیازهای آنها را پیدا کنید و ویژگی های محصول خود را به طریقی اصلاح کنید تا نیازهای آنها را نیز پوشش دهد. آپشن ها و حالت های جدیدی به محصول و خدمت خود اضافه کنید تا نظر گروه های دیگر را نیز جلب کند.

۴- سرویس و تجربه خرید خود را متحول کنید:

تا کنون راجع به اهمیت رضایت مشتری و تاثیر آن بر افزایش جامعه مشتریان زیاد گفته ایم. مشتریان جدید همواره به دنبال بهترین تجربه خرید و سرویس هستند. آنها به دنبال بهترین نظرات در فضای مجازی و وبسایت شما می گردند و از دیگر مشتریان نیز نظرشان راجع به تجربه محصول خود را می پرسند. برای پیدا کردن و حفظ مشتریان جدید باید بهترین تجربه خرید را به مشتری ارائه دهید؛ اولویت تجربه مشتری به مراتب از قیمت بالاتر است.

۵-قسمت های جدید از بازار را هدف قرار دهید:

حتما برای موفق تر کردن تلاش های بازاریابی خود باید روی یک بخش از بازار و مشتریان تمرکز نمایید. پس از کسب سهم مناسب از بازار در هر بخش باید به دنبال بخش های دیگر حرکت کنید. به جای انجام بازاریابی با حوزه گسترده و بدون تمرکز روی یک بخش از بازار، تلاش های خود را روی یک حوزه مخصوص از مشتریان متمرکز کنید. کانال های ارتباطی آنها را بدانید (به طور مثال جوانان در شبکه های اجتماعی و زنان خانه دار در برنامه های تلویزیونی) و برنامه های بازاریابی خود را به طور دقیق برای یک گروه خاص برنامه ریزی کنید. برنامه بازاریابی که تمام بازار را هدف قرار دهد اثرگذاری بالایی ندارد.

۶-اعتبار آنلاین خود را حفظ کنید:

با گسترش استفاده از اینترنت توسط عموم مردم و تاثیر زیاد آن بر کسب و کار شما باید اعتبار برند خود را در فضای مجازی ارتقا دهید؛ نظرات منفی را به سرعت شناسایی کنید و مشکل آنها را رفع کنید. اگر یک مشتری ناراضی در اینترنت داشته باشید ۱۰ مشتری جدید بالقوه را از دست داده اید. از مشتریان راضی خود بخواهید در سایت شما و دیگر سایت های مربوط به کسب و کار نظرات مثبت خود را ثبت کنند. مدام به نظرات مشتریان پاسخ دهید. با این کار می توانید هر مشتری بالقوه در فضای مجازی را به یک مشتری دائمی تبدیل کنید.

بسیاری از مدیران و مشاوران کسب و کار مدام بر تمرکز بر روی یک حوزه از مشتریان هدف تاکید دارند. گرچه تمرکز بر روی یک گروه از مشتریان برای شروع کار کاملا ضروری است اما باید توجه داشت برای زنده ماندن در فضای رقابت و توسعه بیشتر کسب و کار باید به حوزه های جدید نیز توجه کنید.

البته باید توجه کنید پس از کسب سهمی قابل توجه از هر بخش از بازار می توانید به یک حوزه دیگر حرکت کنید. مادامی که تلاش های شما در یک بخش نتیجه نداده حرکت به یک بخش دیگر فقط اتلاف منابع را به همراه خواهد داشت. باید در نظر داشت توسعه حساب شده و به دور از شتاب زدگی لازمه گسترده شدن و رشد پایدار یک استارتاپ و کسب و کار تازه است.

خلاصه
تاریخ بازبینی
آیتم های بازبینی
چطور برای کسب‌وکار خود مشتری جدید بیابیم؟
امتیاز نویسنده
41star1star1star1stargray

یک دیدگاه ارسال کنید