باید بدانیم

چند نکته در خصوص شبکه سازی و ایجاد شبکه برای یک کسب و کار

شبکه سازی

دانشکده مدیریت دانشگاه تهران – شبکه سازی می تواند در ایجاد یک کسب و کار بسیار کمک کند. مشتریانی که از طریق شبکه سازی به کسب و کار می‌پیوندند به رشد کسب و کارها کمک کرده و ومجب توسعه آن می‌شوند. اما شبکه می‌تواند تهدید آمیز و غیرقابل پیش بینی باشد. شما نباید از همه امکانات سایت‌ها و شبکه های اجتماعی بدون برنامه ریزی استفاده کنید.

در اینجا پنج الگوی شبکه سازی وجود دارد که قبل از اینکه شما بتوانید خط سیر شبکه خود را بازنویسی کنید باید به آن توجه کنید:

حتی Introverts می تواند اکسل در شبکه با دنبال کردن این مراحل

۱- شبکه سازی مؤثر نبوده است.

مردم زمانی که از یک ارتباط شبکه‌ای هیچ فایده ای را احساس نکنند دلسرد می‌شوند. آنچه را که آن‌ها نمی فهمند این است که یک ارتباط معنی دار می‌تواند به یک تماس با ارزش تبدیل شود. ممکن است افراد زیادی در یک صفحه شبکه اجتماعی حاضر باشند اما این لزوماً به این معنی نیست که همه آن‌ها تصمیم به خرید در حال حاضر داشته باشند.

۲- شبکه فقط برای فروشندگان است.

طبق نظر برخی مردم فروشندگان را دوست ندارند. اگر این اصل را بپذیریم لازم است تا استراتژی را در شبکه اجتماعی دنبال کنیم که چیزی بیش از فروش مستقیم را برای مخاطبان در نظر گرفته باشد. ارتباط سردی که در فروش مستقیم و تنها فروشندگی وجود دارد چیزی نیست که در رقابت میان کسب و کارها مورد قبول باشد.

۳- زمان را باید در شبکه سازی سرمایه گذاری کرد.

شبکه سازی یک سرمایه گذاری زمان است و مانند هر سرمایه‌گذاری دیگر در طول زمان به سرانجام می‌رسد. عاقلانه و متمرکز بر روی این سرمایه گذاری تمرکز کنید. به رویدادهای مربوط به کسب و کارتان بپردازید. این پرداخت را در طول زمان حفظ کنید و ادامه دهید.

۴- من نمی‌توانم یک شبکه ساز خوب باشم.

این نقطه‌ای است که بسیاری از درون خودشان به خود می‌گویند. باید این نکته را بدانید که بسیاری از رقبای شما به همین دلیل اصلاً به سمت شبکه سازی نخواهند رفت. تعداد دیگری از رقبای شما این روند را شروع می‌کنند اما به هر دلیلی فعالیت خود را در شبکه سازی متوفق می‌کنند. بنابراین باید بر طبق یک استراتژی مدون به فعالیتتان در شبکه سازی بپردازید.

۵- شبکه سازی یک کسب و کار کثیف است.

بعضی از افراد شبکه را با محتوای غیر حرفه ای ساخته و می‌گردانند. شکی نیست که محتوای غیر اخلاقی مخاطبان کم اهمیت خود را در گذر زمان خواهد داشت اما باید بدانید که هرگونه محتوای غیر حرفه ای که در جریان شبکه شما منتشر شود می‌تواند مهر پایانی بر فعالیت کسب و کار شما باشد. ذکر این نکته لازم است که منظور از محتوای غیر حرفه ای فقط محتوای غیراخلاقی نیست بلکه به عنوان مثال محتوای سیاسی هم به عنوان یک خطا در شبکه کسب و کار شما به حساب می‌آید.

سه C مهم در شبکه سازی

Conversation گفتگو

برای مشارکت در یک گفتگو باید هر زمان آمادگی لازم را داشته باشید. مثلاً برای یک ارتباط درون شبکه لازم است همیشه لبخند بزنید و در دسترس باشید. دوستانه باشید و همراه با اعتماد به نفس و جذاب به نظر برسید. در ارتباط و گفتگوی غیرکلامی نیز سغی کنید به بهترین شکل و همراه با یک استراتژی به گفتگو با مخاطبانتان بپردازید.

شروع گفتگو باید با سؤالات ساده و غیرشخصی آغاز شود. برای باز کردن فضای گفتگو و مکالمه باید تعریف مشخصی از خود را ارائه دهید تا مخاطب میزان علاقه خود به گفتگو را نشان دهد.

Connections ارتباطات

رویدادهای شبکه رویدادهای معمولی نیستند. هدف در شبکه سازی ایجاد ارتباط شخصی نیست. فهرستی از مخاطبان حرفه ای در ارتباط با کسب و کارتان تهیه کنید و با ارتباطات خود به توسعه فعالیت خود در شبکه سازی بپردازید.

Collaboration همکاری

همکاری یک پویایی انسانی است که حتی یک انسان درون گرا می‌تواند در آن شرکت کند. ارتباطی که در شبکه میان کسب و کار شما و مخاطبان برقرار است بر پایه نیازهای مختلف شکل گرفته است. مردم به شما نیاز دارند و شما به آن ها وابسته هستید.

همکاری به معنی کار با افراد و سازمان هاست. برای ساخت یک شبکه قدرتمند از سازمان ها و شرکت ها تمرکز کنید.

جهت ثبت نام در دوره های نیمه حضوری MBA و DBA دانشکده مدیریت دانشگاه تهران می‌توانید با شماره ۲۲۱۳۶۷۶۴ یا پیش ثبت نام از این لینک اقدام نمایید.

 

منبع: www.entrepreneur.com

نویسنده: محسن بیاتی

یک دیدگاه

یک دیدگاه ارسال کنید