باید بدانیم منابع انسانی

چگونه افرادی که از شما باهوش تر هستند را مدیریت کنید

مدیریت

همه مدیران تلاش می کنند افراد باهوش و برجسته را برای کار به خدمت بگیرند. اما این مساله ممکن است برای آنها پیش بیاید که چگونه افراد باهوش تر از خود که دانش یا تجربه بیشتری از آنها دارند را مدیریت کنند. چگونه می توانید رهبری و مدیریت افرادی که از لحاظ تخصص از شما بالاتر هستند را بر عهده بگیرید؟

این مطلب برگرفته از نشریه معتبر Harvard Business Review و نویسنده آن Rebecca Knight است.

مدیریت

سخن متخصصان

بر عهده گرفتن مدیریت افرادی که دامنه تخصص ها و مهارت هایشان از شما بالاتر است، و یا شما به اندازه آنها در برخی مسائل تخصص ندارید، می تواند برای شما سخت باشد. ممکن است زیر دست شما سوالی بپرسد که متوجه منظور او نشوید و از پاسخ دادن به آن عاجز بمانید. Wnda Wallace مدیر و بنیانگذار Leadership Forum و نویسنده کتاب Reaching the Top می گوید: « وقتی شما در سازمان متخصص هستید، ارزش خود برای سازمان را درک می کنید، اما هنگامی که در برخی مسئولیت ها تخصص کافی ندارید، با این سوال روبرو می شوید که چه ارزش و فایده ای برای سازمان خود دارید؟» برای فهمیدن پاسخ باید در طرز فکرتان تغییر ایجاد کنید.

لیندا هیل (Linda Hill) استاد دانشگاه هاروارد و یکی از نویسندگان کتاب Being the Boss می گوید:

«شما به عنوان مدیر یک مجموعه باید افرادی به روز و با دانش و مهارت بیشتری نسبت به خودتان داشته باشید، این موضوع در نگاه اول ممکن است نگران کننده به نظر برسد، اما این همان چیزی است که آینده سازمان شما را می سازد»

روجر شوارتز (Roger Schwars) روانشناس رفتار سازمانی، و نویسنده کتاب Smart Leaders, Smarter Teams می گوید: «هر چقدر در یک سازمان پست و مقام بالاتری داشته باشید از شما انتظار می رود تا تصمیم گیری های بیشتری کنید، تصمیم گیری های که شاید در برخی از آنها تخصص، مهارت و دانش کافی را ندارید. این سرآغازی برای ایجاد تحول در شماست»

در ادامه نکاتی در زمینه ایجاد این تحول و تغییر آمده است.

با ترس هایتان روبرو شوید

اگر مدیریت افرادی که از لحاظ فنی و تکنیکی و مهارتی از شما بالاتر هستند را بر عهده داشته باشید طبیعتا احساس نگرانی خواهید کرد. Wallace در ادامه صحبت های خود می گوید : «رهبری افرادی که از شما بیشتر می دانند ترسناک است». اولین قدم در این رابطه این است که از خودتان بپرسید آیا این ترس واقعا وجود دارد؟ از خودتان بپرسید منشا این ترس چیست؟ با این ترس مواجه شوید . از آن فرار نکنید.

 

مشورت کنید

شما تنها کسی نیستید که با این چالش روبرو هستید، بنابرین با افرادی که مشکل مشابهی دارند مشورت کنید.  Wallace می گوید: «صحبت کردن با افراد، دوستان، آشنایان و مشاوران در رابطه با این ترس و چالش باعث می شود در رابطه با این موضوع کمتر احساس تنهایی کنید و شاید حتی ایده های خوبی برای چگونگی مدیریت آن از آنها بگیرید». باید بدانید که لازم نیست در همه زمینه ها تخصص و مهارت داشته باشید، این موضوع را زیردستان شما نیز درک می کنند، تنها باید بتوانید آنرا به نحو صحیحی مدیریت کنید.

آگاه باشید

در سازمان های قدیمی مدیر در واقع معلم بود و کارمندان سازمان با سطح دانش و مهارت کمتر از وی در سازمان بودند و مدیر دانش و مهارت خود را به آنها انتقال می داد. اما امروزه کارمندان سازمان ها سطح دانش و تخصص بالایی دارند و مدیر آنها لزوما تخصص بالاتری نسبت به آنها ندارد. بنابرین امروزه یادگیری در سازمان ها برخلاف گذشته، یک جاده دو طرفه است. به زیردستان خود بگویید که می خواهید از آنها یاد بگیرید، اصلا آنها را استخدام کنید تا راه را به شما نشان بدهند و از این مساله واهمه ای نداشته باشید.

Wallace می گوید:

«نیازی نیست در هر یک از زمینه های کاری سازمانتان به عنوان مدیر تخصص داشته باشید، در عوض باید بتوانید مشکلات این بخش ها را به خوبی شناسایی کنید و بتوانید آنها را حل کنید»

به جای آنکه تخصص و مهارت افرادتان شما را نگران کند، از ریزه کاری های کار آنها هم سوال بپرسید و سعی کنید از آن سر در بیاورید، آگاهی داشتن از جزییات کار آنها چیزی است که به آنها انگیزه می دهد.

صادق باشید

اگر در مواردی تخصص کافی ندارید، باید در مورد آن صادق و روراست باشید، وقتی کارمندتان گزارشی به شما می دهد که به خوبی بر آن اشراف ندارید، Schwarz پیشنهاد می کند چنین جمله ای به وی بگویید: « من می دانم که شما تخصص، تجربه و مهارت بیشتری نسبت به من در این زمینه دارید » سعی نکنید برای حفظ اعتبار یا بواسطه غرور خود، موضوعی را پنهان کنید، زیرا وی دیر یا زود به آن پی خواهد برد. به یا داشته باشید که به عنوان مدیر یک مجموعه باید حامی کارمندان خود باشید و با آنها رو راست باشید.

ارزش کار خود را به زیردستانتان نشان دهید

Wallace می گوید: « بهترین راه برای اینکه به عنوان مدیر یک مجموعه، برای خودتان اعتبار کسب کنید و کاری کنید که زیر دستانتان به شما اعتماد کنند این است که آنها نتایج حضور شما و ارزش کار شما در سازمان را مشاهده کنند. این مساله می تواند از راه های مختلفی انجام گیرد. به عنوان مثال اینکه چگونه اعضای تیمتان را دور هم جمع می کنید و آنها را مدیریت می کنید، یا اینکه تیم شما چگونه بصورت گروهی از پس یک کار بر می آیند. یا اینکه چگونه کارمندانتان بتوانند تاثیر حضور شما در پیشرفت خود را ببینند. می توانید از آنها سوالاتی از این قبیل بپرسید: چه انتظاراتی از من دارید؟ چه چیزهایی مایل هستید که یاد بگیرید؟ محیط کار ایده آل شما چگونه است؟ Schwarz می گوید لازم نیست که شما برای افرادتان نقش مشاور و مربی را داشته باشید، بلکه لازم است به عنوان مربی کاری کنید که آنها پیشرفت کنند.

بگذارید افرادتان جلوتر از شما حرکت کنند

به عنوان رهبر و مدیر سازمان یکی از مهمترین مسئولیت های شما این است که محیطی را برای افراد باهوش و خلاق سازمان خود خلق کنید که بتوانند استعداد های خود را بروز دهند. و برای این کار لازم نیست شما باهوش ترین فرد سازمان خود باشید. شما تنها باید این فضا را بوجود آورید. برای کارمندانتان مثل والدین آنها باشید اما همیشه برای انجام امور دست آنها را نگیرید و جلوتر از آنها راه بروید، بگذارید گاهی خودشان یک مسیر را بروند و راه را به شما نشان بدهند. اما همیشه از آنها حمایت کنید.

منبع: Harvard Business Review

یک دیدگاه ارسال کنید