باید بدانیم

چگونه یک کمپین اینفلوئنس مارکتینگ ایجاد کنیم؟

دانشکده مدیریت دانشگاه تهران – امروزه شبکه های اجتماعی مبتنی بر وب یک ابزار بازاریابی قدرتمند به شمار می‌رود. گام به گام تبلیغات سنتی جایگاه خود را از دست می دهند و ابزارهای تبلیغاتی جدید جایگزین آن می شود.

بازاریابی مبتنی بر اینفلوئنس مارکتینگ تأثیرات بزرگی در سایت ها و رسانه های اجتماعی دارد و امروزه این روش به یک ابزار قدرتمند در استراتژی بازاریابی راه یافته است. اینفلوئنس مارکتینگ را می توان پیام معتبر افراد مشهور در رسانه های اجتماعی در خصوص معرفی، ستایش، تضمین و تبلیغ محصول شما دانست.

امروزه اینفلوئنس مارکتینگ به شکلی قابل ملاحظه توسعه پیدا کرده است. اما بسیاری از مارکترها نسبت به هنجارهای آن شناخت کافی و نیز اطمینان لازم را در مورد اثربخشی آن ندارند. یکی از بایدهای کمپین اینفلوئنس مارکتینگ انتخاب فرد مورد نظر برای (فرد مشهور یا فرد مرجع) است.

مثلاً بنا بر گفته MediaPost، افراد بین ۱۸ تا ۳۴ سال سن مایلند تا توصیه های یک متخصص تغذیه را در خصوص مواد خوراکی بشنوند.

در ادامه من یک راهنما به شما ارائه خواهم داد که در مورد روش های بهتر ساخت کمپین اینفلوئنس مارکتینگ موفق به شما کمک می‌کند.

۱- اهداف خود را تعیین کنید

برای داشتن یک رقابت بازاریابی موفق شما باید:

۱- مخاطب هدف خود را شناسایی کنید.

۲- یک برنامه مالی تدوین کنید.

۳- شاخص های کلیدی عملکرد خود را بسازید. KPI یا Key Performance Indicators

شاخص های کلیدی عملکرد باید شامل موارد زیر باشد:

  • رسیدن به مخاطبان
  • نتیجه
  • نمایش ها
  • پیوند
  • کلیک
  • افزایش تعداد حامیان
  • حراجی
  • مشترکین چن بوت

۲- انتخاب استراتژیک کانال های شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی را که بستر کمپین اینفلوئنس مارکتینگ شما هستند را بر مبنای اهداف خود انتخاب کنید. شبکه های اجتماعی مختلف مخاطبان متنوع خود را دارند و می توان از هر کدام بهره گیری مرتبط با آن را انجام داد.

همچنین همین قاعده را باید در انتخاب پیج تخصصی مربوطه در نظر گرفت. مثلاً در بستر اینستاگرام صفحات مختلفی با موضوعات محتوایی گوناگون دارد که مخاطبان هرکدام و سلایق آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.

۳- یک اینفلوئنس معتبر را پیدا کنید

اینفلوئنسی را که انتخاب می کنید تا برای شما و محصولتان فعالیت کند در حقیقت سفیر نام تجاری شما خواهد بود. بنابراین قبل از اینکه با کسی شروع به همکاری کنید از خودتان بپرسید که “آیا این فرد، بهترین سفیر برای نام تجاری شما خواهد بود یا خیر؟”.

بنابراین قبل از آغاز همکاری با اینفلوئنسر خود تحقیقات کاملی را پیرامون آن فرد انجام داده و شناخت دقیقی را نسبت به وی داشته باشید.

برخی از مواردی را که باید در مورد اینفلوئنسر تحقیق کنید شامل موارد زیر است:

  • بررسی تمام پروفایل های شبکه های اجتماعی اینفلوئنسر
  • بررسی اینکه اینفلوئنسر در اینترنت و مطبوعات سابقه بدی دارد یا خیر
  • اطمینان از اینکه اینفلوئنسر در مورد موضوعاتی که به ارزش محصولات یا خدمات شما آسیب می‌رساند صحبتی کرده است یا خیر
  • اطمینان از اینکه آن ها مؤدب هستند، بیان خوبی دارند و پست های دیگر آن‌ها از آن‌ها چگونه شخصیتی را نشان داده است

سعی کنید انتخاب خود را صرفاً با توجه به تعداد فالوئرهای اینفلوئنسر انجام نداده و عوامل تأثیرگذار دیگر را بیش از تعداد فالوئر در نظر داشته باشید.

۴- انتخاب تأثیرگذار در کمپین اینفلوئنس مارکتینگ

پیام اینفلوئنسر شما باید نهایت نفوذ را در میان مخاطبان داشته باشد. برای کشف نفوذگران بالقوه می‌توانید:

  • یک جستجو با هشتگ مورد نظر خود در فضای مجازی انجام دهید و ببینید چه کسی در مورد پیام مشابه شما صحبت کرده است.
  • یک تحقیق پیرامون کلید واژه Key Word مرتبط با خود انجام دهید.

۵- نشر پست های کمپین خود را با یک برنامه مدون انجام دهید

برای اطمینان از اثرگذاری کمپین خود باید تمام شبکه های اجتماعی خود را نظم داده و تلاش های تبلیغاتی خود را در یک راستا و مسیر قرار دهید.

۶- بررسی های لازم پیش از انتشار پست اینفلوئنسر

قبل از ارسال پست باید اطمینان حاصل کنید که محتوای شما با الزامات تبلیغاتی و ذستورالعمل های تبلیغی شما منطبق باشد. با وجود این واقعیت که شما باید خلاقانه به انعطاف پذیری خود بیندیشید اما این نکته نیز مهم است که باید همه پست ها، عکس ها و ویدیوها را پیش از انتشار مورد بررسی قرار داد.

۷- بطور مستمر محتوای خود را ارتقا دهید

هر پست تا مدت های زیادی دیده می شود. به بیان دیگر عملکرد هر پست تا زمان زیادی فعال خواهد بود. این نکته با درنظر گرفتن تغییرات فوق العاده زیادی که در هر روز در فضای جامعه انجام می‌شود، تهدید به حساب می‎آید. بنابراین لازم است تا محتواهای مختلف در طول زمان بهبود یابد.

۸- محاسبه نتایج را هرگز فراموش نکنید

همانند سایر اقدامات بازاریابی باید اطمینان حاصل کنید که کمپین اینفلوئنس مارکتینگ شما به بهترین شکل ممکن در حال فعالیت است. نگاهی دوباره به KPI هایی که در هنگام حمع آوری استراتژی رقابت بازاریابی توضیح دادید و به این سؤالات پاسخ دهید:

آیا پیشرفت کرده اید؟

  • شما چه چیزی از مخاطبان خود فهمیدید؟
  • کدام پست ها بهترین نتایج را دارند؟
  • کدام پست ها عملکرد مناسبی را ندارند.

چهار نکته مهم در مورد یک کمپین اینفلوئنس مارکتینگ:

  • استفاده از هشتگ های مربوطه
  • سازماندهی بودجه کمپین خود برای استفاده از یک اینفلوئنسر
  • اشتراک گذاری پست های اینفلوئنس شما
  • مذاکره در مورد قیمت گذاری

با در نظر گرفتن توصیه هایی که در این راهنما آمد شما این امکان را دارید تا با استفاده از یک کمپین اینفلوئنس مارکتینگ موفق موجبات توسعه برند خود را فراهم کنید، آگاهی محصول و خدمات خود را بالا ببرید و ارتباط با مخاطبین خود را ایجاد کنید.

 

برای ثبت نام در دوره نیمه حضوری MBA و DBA دانشکده مدیریت دانشگاه تهران می توانید بر روی این (لینک) کلیک کرده یا با شماره ۲۲۱۳۶۷۶۴ جهت مشاوره رایگان و ثبت نام تماس گیرید.

منبع: www.entrepreneur.com

نویسنده: محسن بیاتی

یک دیدگاه ارسال کنید