باید بدانیم

گوگل ادوردز چیست و چگونه کار می کند؟

دانشکده مدیریت دانشگاه تهران – گوگل ادوردز (Google AdWords) یکی از سرویس های گوگل است که همانطور که از نام آن برمی آید به کاربران اجازه می دهد در مورد کسب و کار خود در گوگل تبلیغ کنند. این سیستم تبلیغاتی بر اساس کلمات کلیدی خاصی که تبلیغ کنندگان پیشنهاد می دهند آنها را در نتایج جستجوی گوگل نشان می دهد. تبلیغ کنندگان باید برای این تبلیغات هزینه بپردازند، به این صورت که به ازای هر کلیک متقاضی میبایست مبلغی را پرداخت کند.

پیش از شروع کار با گوگل ادوردز:

قبل از شروع کار با گوگل ادوردز نیاز به یک حساب کاربری در گوگل و وبسایت کسب و کار خود را دارید. (در صورتی که وبسایت ندارید می توانید از کمپین های تبلیغاتی هوشمند گوگل استفاده کنید).

نحوه کار با گوگل ادوردز:

ایمیل موردنظر خود برای حساب Google Ads  را وارد کنید.

آدرس وبسایتی که قصد تبلیغ آن را دارید وارد کنید.

روی کلید ادامه (continue) کلیک کنید.

وارد حساب کاربری خود شوید.

( اگر حساب کاربری گوگل ندارید یا می خواهید از یک آدرس ایمیل دیگر برای ورود به سیستم استفاده کنید، فقط روی ایجاد یک حساب کاربری در پایین صفحه کلیک کرده و دستورالعمل ها را برای ایجاد و تأیید حساب Google جدید خود دنبال نمایید.)

راه اندازی اولین کمپین تبلیغاتی در گوگل ادوردز:

با نوشتن اولین آگهی، اولین کمپین تبلیغاتی شما ساخته خواهد شد. در این مرحله شما باید در مورد مخاطبان و بودجه مورد نظر خود تصمیم بگیرید.

تا قبل از تایید تبلیغ خود نیازی به پرداخت هزینه ندارید، ولی پس از تایید آگهی و به محض اولین کلیک روی آگهی شما، مشمول هزینه خواهید شد. هر زمانی که مایل به توقف کمپین باشید می توانید این کار را انجام دهید و با ورود به حساب کاربری خود تغییرات موردنظر را اعمال کنید.

صورتحساب گوگل ادوردز چگونه کار میکند؟

اکثر افراد از پرداخت های خودکار برای تبلیغات خود استفاده می کنند. پرداخت خودکار (یک روش تنظیم پرداخت خودکار که هزینه های حساب گوگل ادوردز در آن محاسه و پرداخت میشود.) ۳۰ روز پس از آخرین پرداخت خودکار یا هنگام رسیدن به مقدار پیش فرض شما (آستانه کنترل صورتحساب)، پرداخت را انجام میدهد. همچنین شما میتوانید در هر زمانی جهت کنترل پرداخت های خود، شیوه پرداخت را به پرداخت دستی تغییر دهید.

بسته به پول رایج و کشوری که شما برای کسب و کار خود ثبت کرده اید، ممکن است گزینه های پرداخت دیگری نیز وجود داشته باشد که میتوانید آنها را استفاده نمایید.

نحوه کار با گوگل ادوردز:

  1. در قسمت تنظیمات کمپین یا تبلیغ خود از طریق منوی کشویی موجود، کشور خود را انتخاب کنید. پس از انتخاب کشور، شیوه های پرداخت فعال در منطقه شما و همچنین ارز مورد استفاده کشور شما مشخص می شود.
  2. از انتخاب درست منطقه زمانی اطمینان حاصل کنید. گزارشات، آمار و صورتحساب شما تحت تأثیر منطقه زمانی انتخاب شده شماست.
  3. اگر کد تبلیغاتی دارید، کد را در قسمت ” Introductory offer” وارد کنید و روی گزینه Apply کلیک کنید.
  4. نوع حساب شما به صورت پیش فرض ” Business” است، اما می توانید آن را به وضعیت فردی ” Individual” تغییر دهید.
  5. نام و آدرس صورتحساب برای این حساب را وارد کنید. این اطلاعات در اسناد صورتحساب شما نمایش داده می شود.
  6. نام، تلفن و آدرس ایمیل برای تماس اولیه حساب خود را ارائه دهید. پس از آن با حساب ثبت شده در مورد مسائل مربوط به صدور صورت حساب تماس حاصل خواهد شد.
  7. اطلاعاتی را برای روش پرداختی که می خواهید برای این حساب استفاده کنید، مانند کارت اعتباری یا … وارد کنید.
  8. برای موافقت با شرایط و ضوابط گوگل ادوردز کادر مربوطه را علامت بزنید.
  9. روی گزینه Finish کلیک کرده و تبلیغ خود را ایجاد کنید.

یک روز طول می کشد تا آگهی شما تایید شده و پس از ان بازدیدکنندگان تبلیغ شما قابل مشاهده خواهند بود.

آیا گوگل ادوردز  به درستی کار می کند؟

در صورتی که تبلیغات گوگل ادوردز به درستی تنظیم، راه اندازی و مدیریت شوند، برای بسیاری از کسب و کارها اثرگذاری زیادی خواهند داشت. چرا که انتخاب کلمات کلیدی متناسب، تعیین هزینه مناسب برای کلمات، ساخت تبلیغات جذاب و هدفمند، انتقال صحیح کاربران به صفحات فرود و استراتژی جذب کاربر از جمله مواردی است که می تواند تاثیر مستقیمی در افزایش بازخورد تبلیغات گوگل ادوردز داشته باشند.

گوگل ادوردز  چقدر هزینه دارد؟

ساخت حساب کاربری در گوگل ادوردز و نمایش تبلیغات در گوگل هیچ هزینه ای ندارد و تنها به ازای تعداد کلیک هایی که بر روی تبلیغ شما میشود، هزینه پرداخت خواهید کرد. هزینه ها با حداکثر مبلغ پیشنهادی شما، نمره کیفیت و رقبای کلمه کلیدی شما محاسبه می شوند.

مزایده گوگل ادوردز چگونه انجام میشود؟

گوگل ادوردز برای رتبه بندی آگهی های نمایش داده شده در صفحه جستجوی گوگل، از یک سیستم مزایده استفاده میکند. این رتبه بندی بر اساس Ad rank (رتبه تبلیغ، جایگاه تبلیغات شرکت در صفحه موتور جستجو بر اساس حداکثر پیشنهاد قیمت و رتبه کیفیت شرکت) شما صورت میگیرد. تبلیغی که دارای بیشترین رتبه تبلیغات گوگل است، در جایگاه اول جستجوی گوگل قرار میگیرد. CPC (Cost Per Click  یا هزینه هر کلیک، مبلغی است که تبلیغ کننده به ازای هر کلیکی که بر روی تبلیغ اش میشود پرداخت میکند) واقعی شما براساس رتبه تبلیغاتی بالاترین آگهی بعد از آگهی شما و با توجه به امتیاز کیفیت (یک ابزار سنجش گوگل جهت بررسی میزان ارتباط و مفید بودن مطلب آگهی با کلمه کلیدی) شما تعیین می شود. تنها استثناء این قانون زمانی است که شما تنها پیشنهاد دهنده یا کمترین پیشنهاد دهنده در مزایده AdWords هستید، در نتیجه حداکثر قیمت هر کلیک را پرداخت می کنید. مزایده گوگل ادوردز تبلیغات با کیفیت پایین را به شدت جریمه میکند و برعکس تبلیغات با امتیاز کیفیت بالا، رتبه بالاتر و CPC پایین تری دریافت می کنند.

CPM چیست؟

CPM) Cost Per thousand impressions) روشی برای پیشنهاد قیمت به ازای هر ۱۰۰۰ بازدید در صفحه گوگل است. CPM متضمن پرداخت شما تنها به ازای بازدید از تبلیغ شماست.

CPC هزینه تبلیغات بر اساس تعداد کلیک هایی که دریافت می کند است، در حالی که CPM هزینه تبلیغات براساس تعداد دفعات نمایش آن است. هر دو روش می توانند همزمان استفاده شوند.

تفاوت گوگل ادوردز و سئو

گوگل ادوردز و سئو جز پرداخت مالی برای گوگل تفاوت چندانی ندارد. تمام کارهایی که برای سئو انجام می دهید مانند: استفاده از متاتگ ها ، عنوان ها و لینک گذاری صحیح به صفحه ی فرود، در گوگل ادوردز نیز باید رعایت شود. گرچه در سئو شما با تولید محتوا بر اساس قواعد آن رتبه های گوگل را فتح میکنید اما در گوگل ادوردز با پرداخت هزینه این رتبه را خریداری میکنید.

کاهش هزینه ی گوگل ادوردز

برای کاهش هزینه گوگل ادوردز کافی است برای هر کلمه ای که قصد تبلیغ دارید یک صفحه ی فرود تعیین کنید. سعی کنید url ، عنوان و متاتگ دقیقا با کلمه ی موردنظر همخوانی داشته باشد.

یک دیدگاه ارسال کنید