منابع انسانی

۱۰ قانون طلایی مدیریت مؤثر

مدیریت مؤثر

حتی اگر عنوان شغلی شما “مدیر” نیست، این شانس برای شما وجود دارد که در بعضی زمان ها مسائلی را مدیریت مؤثر کنید. اگر یک کارآفرین و مدیر باشید نیز لازم است که عناصر مدیریتی را بشناسید و توانایی استفاده از این مهارت را کسب کنید.

در یک تصویر کلی، کارمندان شما کسانی هستند که چشم اندازهای شما را به واقعیت تبدیل می کنند. وظیفه شما این است که از کارایی آن ها اطمینان حاصل کنید.

اما داشتن یک مدیر مؤثر، صرفاً به حرکت دادن کارمندان برای کارهای سخت تر و اقدامات مؤثرتر میانجامد. لذا شما می توانید یک مدیر مؤثر باشید و نه اینکه کارمندان خود را مجبور به کار کردن کنید. مجبور کردن کارکنان به یک کار خاص ممکن است ایجاد ناراحتی یا حتی بی خوابی کند. این روند نهایتاً منجر به ایجاد عادات بد، تنبلی و خستگی می شود.

در اینجا ذکر یک نکته خالی از لطف نیست که: “به طورکلی سبک مدیریتی درست وجود ندارد زیرا هر یک از کارمندان و شرکت ها یک دیدگاه خاص خود را دارند.”

با این حال بعضی از روش های “اشتباه” برای مدیریت وجود دارد. اجتناب از روش های مدیریتی اشتباه با رعایت و پیروی از این دو قانون طلایی مدیریت مؤثر امکان پذیر است.

۱- سازگار باشید

این اولین قاعده است زیرا آن را برای بسیاری دیگر از قاعده ها نیاز داریم. قبل از اینکه رویکرد مدیریتی شما مؤثر باشد باید سازگار باشد. شما باید نسبت به رفتارهای مشابه هر یک از کارمندان به یک شکل واکنش نشان دهید. اقدامات مؤثر هر یک از کارمندان باید با یک نوع پاداش یکسان پاسخ داده شود. توبیخ ها نیز باید به یک شکل برای کارمندان سهل انگار بکارگرفته شود.

۲- تمرکز و دقت بالا در ارتباطات خود با کارمندان

چگونگی برقراری ارتباط با تیم کاری می تواند موفقیت شما را در پی داشته باشد. در موارد و رویدادهای مختلف باید دقت داشته باشید که تعاملات و ارتباطات شما و کارمندان نیاز به رعایت قواعدی خاص دارد. در میزان ارتباط شخصی، ارسال ایمیل، تماس تلفنی و … باید تمرکز داشته باشید که از قاعده خارج نشده و موجبات ایجاد سوء تفاهم ها را فراهم نکنید. این یک نکته مهم در راستای حفظ تیم کاری تان به حساب می آید.

۳- هدف هر اقدام را در قالب یک تیم تنظیم کنید

اگر می خواهید که کارمندان شما به عنوان یک تیم با هم کار کنند لازم است تا آن ها را حداقل برای یک موضوع خاص به همکاری کردن وابسته کنید. تعیین اهداف فقط برای یک فرد، ذهنیت محدودی را ایجاد خواهد کرد و نیز افراد همکار مجبور به جدا کارکردن خواهند شد. تنظیم یک هدف مشترک برای یک تیم به آن ها حس الهام بخشی مشترک خواهد داد.

۴- پاداش دادن برای کارهای سخت را در منظر عموم انجام دهید.

زمانی که یک عضو از تیم کاری شما اقدام مثبتی می کند، حتماً برای وی یک پاداش درنظر گیرید. این پاداش ممکن است یک تشکر یا تحسین کلامی باشد. این قدردانی را در مقابل دیگر اعضای تیم انجام دهید زیرا که باعث انتشار انگیزه در میان دیگر اعضای تیم می شود. دقت داشته باشید که این قاعده مربوط به پاداش و تحسین است و برای توبیخ و تذکر متفاوت است. توبیخ و تذکر در میان جمع به نوعی بی احترامی محسوب شده و باید به صورت انفرادی انجام شود.

۵- به عنوان یک نمونه باشید

در بسیاری از مسائل، خودتان یک نمونه مناسب رفتاری و عملکردی باشید. مثلاً انضباط در رفت و آمد شما به عنوان یک مدیریت مؤثر کاملاً به سایرین سرایت می کند. بنابراین تلاش کنید که آنچه ایده آل خود می دانید، رفتار کنید تا دیگران نیر به ایده آل شما نزدیک شوند.

۶- از همه به طور یکسان توقع نداشته باشید

تیم کاری شما شامل افرادی است که هرکدام از آن ها دارای ترجیحات، نقاط ضعف و قوت و ایده های منحصر به فرد خود هستند. بنابراین شما نمی توانید از یک روش برای ایجاد انگیزه، تشویق یا … برای همه آن ها استفاده کنید. سعی کنید تا رویکرد خود را برای هرکدام از آن ها متناسب سازی کنید.

۷- تا حد ممکن رفتاری شفاف داشته باشید

یکپارچگی و شقاقیت رفتار و عقاید خود را به عنوان یک مدیریت مؤثر حفظ کنید. همین موضوع باعث ایجاد حص اطمینان کارمندان به شما می شود.

۸- از نظرات و ایده های کارمندان استقبال کنید

فعال بودن کارمندان در بحث و تلاش برای بهبود فرایندهای مختلف شرکت به عنوان یک مزیت ارزشمند محسوب می شود. بنابراین از نظرات و ایده های آنان به شکلی مناسب استقبال کنید. عدم رعایت این اصل باعث از بین رفتن انگیزه و حتی ایجاد حس آسیب زدن به فعالیت ها در کارمندان می شود.

۹- محیط کار را لذت بخش کنید

در محل کار میزانی از سرگرمی را پیش بینی کنید. شرکت های بزرگی وجود دارند که در محیط کار محلی را برای بازی (بیلیارد، کنسول بازی و …) تعبیه می کنند. مکالماتی غیرکاری با پرسنل می تواند محیط کار را برای آن ها لذت بخش کند.

۱۰- نظر بخواهید و گوش دهید

از تیم کاری خود بپرسید که درباره فرصت جدید پیش آمده برای مجموعه چه نظری دارد؟ چه پیش بینی دارد؟ و سؤالاتی که باعث ایجاد فضای باز گفتگو شود. این کار موجب تقویت حس همکاری و صمیمیت می شود.

 

منبع: www.entrepreneur.com

۸ نظر

یک دیدگاه ارسال کنید