باید بدانیم

۱۱ دلیل برای پیوستن شما به یک شتاب دهند

دانشکده مدیریت دانشگاه تهران – شما راه اندازی می کنید اما شما در نقطه ای هستید که می توانید از مشاوره، راهنمایی و کمی کمک مالی استفاده کنید. این ها چیزهایی است که شتاب دهنده های واقع در سراسر کشور به شما پیشنهاد می دهند. آن ها برنامه های سه تا چهار ماهه دارند که طی آن به کسب و کار شما کمک می کنند تا موفق تر و بهتر راه اندازی شود. اگر برای پیوستن به یک شتاب دهنده یا کمک گرفتن از آن تردید دارید لطفاً این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

۱۱ دلیل برای پیوستن به یک شتاب دهنده

۱- پشتیبانی جامع

راه اندازی شاید سخت ترین قسمت کار شما باشد. معمولاً کارآفرینان با چالشی به نام راه اندازی کسب و کار رو به رو هستند که بسیاری از آنان از این مرحله موفق بیرون نمی‌آیند. شتاب دهنده ها در این قسمت از کار از شما پشتیبانی های مختلفی انجام می‌دهند. برخی از این پشتیبانی ها کمک مشاوره ای دادن به شما توسط مشاورانی است که سال ها تجربه مشاوره دادن به کارآفرینان را در کارنامه خود دارند. به بیان دیگر شما در زیر چتر مربیانی قرار می گیرید که شما را هدایت خواهند کرد. همچنین پشتیبانی عاطفی یکی دیگر از حمایت هایی است که از طرف شتاب دهنده ها به شما می شود. کارآفرینان خوب می دانند که پشتیبانی عاطفی در برخی مواقع تا چه میزان می تواند کمک کننده باشد.

۲- شکل گیری فهرستی جامع از فعالیت هایی که باید انجام گیرد

در حالی که شاید مدت زمان فعالیت شما تحت نظر یک شتاب دهنده کوتاه به نظر برسد اما باید به این نکته نیز توجه داشت که همین سه یا چهار ماهی که در کنار یک شتاب دهنده به فعالیت خواهید پرداخت به شما کمک می‌کند تا بر مبنای یک فهرست درست و علمی فعالیت های خود را شکل و ترتیب دهید. برخی از برنامه های شتاب دهنده ها مثل جلسات با مربیان و مشاوران، جلسات بازخورد، ارائه نسخه آزمایشی، شبکه ها و فعالیت های اجتماعی به شما کمک می کند تا قدم به قدم فعالیت های خود را شناخته و گام های درستی را بردارید.

۳- دسترسی به سرمایه گذاران

در حالی که غالب شتاب دهنده ها تمایلی به سرمایه گذاری مستقیم بر روی کسب و کارهای تحت حمایت خود ندارند اما فعالیت در کنار آن ها موجب دسترسی به انبوهی از سرمایه گذاران می شود. علت این امر آن است که سرمایه گذاران زیادی سالانه برای یافتن یک فرصت سرمایه گذاری مناسب به شتاب دهنده ها مراجعه می کنند. همچنین جلسات و سخنرانی های زیادی توسط شتاب دهنده ها در طول سال برگزار می شود که می توان در میان آن با سرمایه گذاران به شکلی مستقیم رو به رو شد و ایده های خود را برای علاقمند شدن آن ها شرح و بسط داد.

۴- کسب دانش و اطلاعات آزموده شده

شتاب دهنده ها در طول فعالیت خود معمولاً یک تاریخچه ای از اقدامات گذشته خود برای کسب و کار ها دارند. مطالعه این تاریخچه به شما نتایجی را می دهد که اگر خودتان قصد آزمودن آن را داشتید احتمالاً زمان و پول زیادی را باید صرف می کردید. به معنی دیگر می توان اینگونه تصور کرد که شما دیگر نیازی به اختراع چرخ ندارید و مسیر زیادی را با استفاده از تجربه کسب و کارهای تحت حمایت شتاب دهنده ها در مشت خود دارید.

۵- دروازه ای به سوی مشتریان آینده

شتاب دهنده ها یا Accelerators در حال حاضر مخاطبان زیادی را در کانال های ارتباطی خود دارند. این ارتباطات به واسطه فعالیت های سابق آنان در حمایت از کسب و کارهای قدیمی ایجاد شده است. شما در بازه زمانی که در کنار شتاب دهنده در حال فعالیت هستید می توانید از این ارتباطات برای اهداف مختلف بهره برداری های مختلف داشته باشد. مثلاً برای تست کردن نسخه آزمایشی کار خود می توانید از این مخاطبان به شکلی هوشمندانه استفاده لازم را ببرید.

۶- توسعه مهارت ها

یکی از برنامه های شتاب دهنده ها برای شما متمرکز شدن بر روی مهارت هایی است که شما برای اجرای کسب و کارتان به آن نیاز دارید. این مهارت‌ها شامل مباحث فروش و بازاریابی، ارتباطات، مالی و حتی برخی مهارت های فنی می شود.

شتاب دهنده همچنین از شما می‌خواهند که مهارت ها، تجربیات و امکانات خود را با دیگر مؤسسین به اشتراک بگذارید. در واقع میان همه مؤسسین یک هم افزایی مؤثر ایجاد می کند.

۷- مدیریت ریسک

معمولاً خطر شکست خوردن و از بین رفتن ایده، پول و عمر یکی از وسواس های ذهنی کارآفرینان است. کارآفرینان در زمان استارت و راه اندازی دائماً انواع خطرهای پیش رو را در ذهن خود مورد تحلیل قرار می‌دهند.

برای راه اندازی موفقیت آمیز، توابع مختلفی مانند توسعه محصول، قیمت گذاری، تکنولوژی، عملیات، خدمات مشتری، بازاریابی، مالی و مدیریت منابع انسانی وجود دارد که در همه این توابع ریسک های مختلفی وجود دارند.

یک شتاب دهنده می‌تواند ریسک ها را در مفهوم خود شناسایی کرده و به شما در بهینه سازی آن‌ها کمک کند.

۸- یک تصویر بزرگ‌تر، یک دیدگاه بلند مدت

به عنوان یک بنیان گذار احتمالاً در مرحله اول تصویر ذهنی شما در مورد کسب و کارتان یک تصویر شش ماهه تا یکساله آینده است. در عمل وقتی که در جریان اجرای کسب و کار هستید نمی‌توانید درک کاملاً منطبق بر واقعیتی نسبت به آینده دور تر کسب و کار خود داشته باشید.

اگر کسب و کارتان را یک درخت در میان جنگل تصور کنیم و شما را زیر سایه آن درخت در نظر بگیریم در عمل شما افق کلی جنگل یعنی چالش ها و فرصت‌های کسب و کار را در محیط عمومی به درستی نمی‌بینید. شتاب دهنده ها اما شما را از فضایی بیرون از کسب و کارتان نظاره می کنند و می‌توانند راهنمایی خوب برای شما باشند.

۹- شتاب دهنده برای همه

شتاب دهنده ها برای همه ایده ها یک مدل یا یک فرمت از حمایت و مشاوره را ارائه نمی‌دهند. آن ها مرحله ای که در آن قرار دارید، جایگاه شما، صنعت و صنف شما، تیم شما و پارامترهای دیگری را پیش از ارائه برنامه حمایتی خود در نظر می‌گیرند. در نتیجه شما با پیروی از برنامه های حمایتی آنان از همین جایی که هستید نیز رشدی نسبی خواهید کرد. فراموش نکنید که رشد در مرحله اول تا چه میزان می تواند برای راه اندازی مهم و اثرگذار باشد.

۱۰- انگیزه و روحیه

دوستی داشتم که در یک خانه خوب و به تنهایی زندگی می‌کرد اما برای درس خواندن همیشه به کتابخانه می‌رفت. علت کار او این بود که معتقد بود محیط به میزان زیادی در ایجاد انگیزه و پویایی ذهنی او مؤثر است.

محیط شتاب دهنده ها نیز یک فضای جمعی و مشارکتی را در اختیار شما قرار می‌دهد که می توانید در آن با سایر مؤسسین تعامل و هم افزایی داشته باشید.

۱۱- پشتیبانی طولانی مدت پس از پایان برنامه

وقتی برنامه چند ماهه حمایتی شتاب دهنده ها به پایان می رسد یک چیز همچنان ادامه خواهد داشت. نوعی پشتیبانی مشورتی، اطلاعاتی و انواع دیگر معمولاً پس از جداشدن کسب و کارتان از شتاب دهنده ها همچنان می‌تواند در جریان باقی بماند.

 

لازم است تا بگویم کار و مشارکت با شتاب دهنده ها فواید دیگری نیز خواهد داشت و نیز ممکن است برای شما بدی هایی نیز داشته باشد که طی یک مطلب دیگر و به زودی آن را شرح خواهم داد.

برای ثبت نام در دوره های نیمه حضوری MBA و DBA دانشکده مدیریت دانشگاه تهران می توانید با شماره ۲۲۱۳۶۷۶۴ تماس گرفته یا بر روی این لینک کلیک نمایید.

 

نویسنده: محسن بیاتی

یک دیدگاه ارسال کنید