باید بدانیم کارآفرینی

۲۵ اشتباه که افراد موفق در راه موفق بودن هرگز دو مرتبه آن را انجام نمی‌دهند – بخش دوم

دانشکده مدیریت دانشگاه تهران – همه اشتباه می‌کنند. این بخشی از رندگی است. در واقع از طریق اشتباهات و ناکامی های ماست که ما تجربیات و بینش جدید را به دست میاوریم و این بینش جدید به ما امکان موفقیت و موفق بودن را می دهد.

 بعضی افراد در زمانی که اشتباه می کنند خیلی موضوع را سخت می گیرند. با این حال افراد موفق وقتی مرتکب اشتباهی می شوند سعی می کنند تا از آن یک تجربه جدید برای خود بسازند. افراد موفق از اشتباهات خود یاد می گیرند، رشد می کنند و سپس به حرکت خود ادامه می دهند. آن ها می دانند که اگر اشتباه را نادیده بگیرند ممکن است در یک چرخه منفی افتاده و در نهایت به شکست تن دهند.

به منظور کمک به شما در اجتناب از شکست، در ادامه به بیان ۲۵ اشتباه بزرگ می‌پردازم که افراد موفق فقط یکبار ممکن است مرتکب شوند و نه دو مرتبه. بخش نخست مطلب را در (اینجا) مطالعه کنید.

۹- تلاش برای راضی کردن همه

همه ما به دنبال تأیید دیگران هستیم و تقریباً همه افراد از مورد تأیید واقع شدن لذت می‌برند. اما افراد موفق معمولاً در ابتدای کار خود یاد می‌گیرند که غیرممکن است که همه افراد آن ها را تأیید کرده و از عملکرد آن ها خشنود باشند. کارآفرینان موفق این موضوع را درک کرده اند که راضی کردن همه افراد فقط موجب این می‌شود که وقت خود را از دست دهند. کارآفرینان بر مشتریان اصلی خود تمرکز می‌کنند و اهدافی دارند که برای خودشان روشن است.

۱۰- لجاجت در امور و نه پشتکار و پایداری

استقامت کردن در راه رسیدن به موفقیت و موفق بودن بسیار مهم است اما می تواند این خطر را در پیش داشته باشد که شما در موارد اشتباه لجاجت کنید. درک این واقعیت که میان پشتکار و لجاجت تفاوت وجود دارد نکته بسیار مهمی در راه موفقیت به حساب می‌آید. افراد موفق هرگز در واقعیتی که به خطا بودن مطمئن شده اند لجاجت به خرج نمی دهند.

۱۱- وابستگی زیاد به تفریح

لذت بردن از رمان برای بسیاری از مردم سخت است. معمولاً افراد برای اینکه بیشتر از زمان خود لذت ببرند سعی می کنند وقت خود را از تفریحات و لذت های سطحی پر کنند. مثلاً اگر بپذیریم که گفتگو در یک شبکه اجتماعی امری لذت بخش است، افراد زیادی هستند که اوقات خود را در این راه هدر می‌دهند.

افراد موفق اما به شکلی دیگر از زمان خود لذت می‌برند. آن ها چون کار و تلاش را دوست دارند از تلاش کردن لذت می برند. به معنی دیگر اینکه آن ها از کار و تلاش خود لذت می برند. بنابراین زمان را در دست دارند و دائماً از دیگران در راه موفق بودن جلوتر هستند.

۱۲- انجام کارهایی که در آن اشتیاق فراوان نباشد

درست که حتی افراد موفق ممکن است از همه بخش های کار خود لذت نبرند اما در راه رسیدن به اهداف خود حتی در این بخش از کار خود نیز عمیقاً متعهدانه و پرشور هستند. اگر احساس می کنید در طی مسیری که در حال پیمودن هستید اشتیاق فراوانی ندارید احتمالاً کمی جلوتر از این شکست خواهید خورد.

۱۳- دروغ گفتن در راه موفق بودن

صداقت بهترین سیاست است. اما گاهی اوقات حتی بهترین انسان ها نیز نقطه مقابل صداقت را در کار خود انتخاب می‌کنند. گاهی حتی افراد موفق ممکن است در کار خود دروغگویی کنند اما آن‌ها هرگز این کار را دومرتبه انجام نمی‌دهند. دروغ نگفتن در کار شاید در ظاهر یک موضوع صرفاً اخلاقی به نظر بیاید اما باید توجه کرد که دروغگویی و عدم صداقت یک گودال سیاه برای کسب و کار به حساب می‌آید که صاحب کسب و کار به زودی درون آن خواهد افتاد.

۱۴- عدم تعیین مرز در روابط

تعریف کردن مرز روابط برای یک فرد موفق از جنبه های مختلف امری ضروری به حساب می‌آید. مثلاً در مورد محیط کاری مرز روابط میان فردی امری است که عدم دقت بر روی آن ممکن است  خسارات فراوانی را به فرد و کسب و کار وی وارد کند. بدون مرزهای سالم، شما به نوعی در سیطره دیگران هستید و کمترین خسارتی که به شما وارد می شود این است که زمان زیادی را از دست خواهید داد. افراد موفق برای روابط خود با دیگران دارای مرزبندی و حیطه بندی مشخصی هستند و خود را جز در راه هدف خود یعنی موفق بودن نمی بینند.

۱۵- کسی نشان دهید که نیستید

شاید برخی اوقات پیش آید که فرد وسوسه شود برای جلب احترام بیشتر خود را فردی بیش از آنکه باشد نشان دهد. زمانی که شما سعی می کنید که فردی که نیستید به نظر بیایید ممکن است احترامی ظاهری را کسب کنید اما در مقابل افراد متخصص هرگز اعتباری هرچند کوچک را نیز به دست نخواهید آورد. افراد موفق معمولاً با اعتماد به نفس کافی آنچه را که هستند نشان می دهند و همیشه احترامی واقعی را نیز دریافت می کنند.

 

برای ثبت نام در دوره های نیمه حضوری و مجازی MBA و DBA دانشکده مدیریت دانشگاه تهران در (اینجا) کلیک کرده و یا با شماره ۲۲۱۳۶۷۶۴ تماس گیرید.

منبع: www.entrepreneur.com

نویسنده: محسن بیاتی

 

 

یک دیدگاه ارسال کنید