باید بدانیم

۶ راه برای راه اندازی یک کسب و کار موفقیت آمیز

دانشکده مدیریت دانشگاه تهران – راه اندازی هر کسب و کاری نیاز به یک برنامه ریزی دقیق دارد. حتی بعضی از کسب و کارها پیش از استارت کار خود یک برنامه ریزی دو ساله برای پیش از راه اندازی درنظر می‌گیرند. بررسی کسب و کارهای مختلف نشان می‌دهد که روند برنامه ریزی در هر کدام از کارها با یکدیگر متفاوت بوده است. بنابراین برنامه ریزی ممکن است نقش مهمی در موفقیت یا شکست یک کسب و کار داشته باشد. در این مطلب به بیان نکاتی خواهیم پرداخت که لازم است تا پیش از راه اندازی کسب و کار خود به آنها توجه کافی داشته باشید.

۱- اقداماتی بیش از تهیه طرح کسب و کار انجام دهید.

بروس باخنامایر، استاد مدیریت دانشگاه کارآفرینی Pace در نیویورک می‌گوید: “پیش از شروع یک کسب و کار جدید فقط نباید به تدوین طرح کسب و کار اکتفا نمود.” در حالی که نباید از تهیه طرح کسب و کار غافل شد و به اهمیت بالای آن توجه نمود راه های دیگری هم برای برنامه ریزی وجود دارد.

  • کسب تجربه هرچند محدود در فضای مشابه با آنچه قصد راه اندازی آن را دارید.
  • همکاری با کارشناسانی که دانش و تجربه خوبی در موضوع کسب و کار شما دارند.
  • بدست آوردن راهی برای آزمایش کردن مدل کسب و کاری که قصد راه اندازی دارید.

۲- ایده خود را آزمایش کنید.

ویکتور کوجیور بنیانگذار و مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری ویکه می‌گوید: برنامه ریزی به شما کمک می‌کند تا به شکلی عملی در مورد کسب و کارتان فکر کنید، مطالعات و تحقیقات را انجام دهید و اگر از واقعیت مطمئن نیستید راجع به شروع کسب و کار جدید بررسی بیشتری انجام دهید.

در حالیکه امروز با توجه به دسترسی فراگیر اینترنت می‌توان به راحتی بسیاری از بخش های مورد نیاز تحقیق را در گوگل جتجو کرد.

۳- بازار را بشناسید.

باخنمایر معتقد است که از سوالات، تحقیقات و تجربه های کسب شده برای شناخت بازار نهایت استفاده را داشته باشید. منظور از بازار هم فعالین مختلف عرصه بازار هستند که شامل خریداران، تأمین کنندگان، توزیع کنندگان و رقبا است.

نکته دیگر این است که امروزه تحقیقات بازار به عنوان یک تخصص و مهارت امری اجتناب ناپذیر برای کسب و کارهای موفق مختلف به شمار می‌آید و معمولاً پیش از هر فعالیتی از جمله فعالیت های بازاریابی فرایند تحقیقات بازار را کامل می‌کنند.

۴- نسبت به مشتریان بالقوه خود به درک و شناخت برسید.

در بیشتر برنامه های بازاریابی، شرحی از مشتریان بالقوه و نحوه تصمیم گیری در خرید آنها وجود دارد. معمولاً این شرح به جزئیات عملیاتی مانند تأمین مالی، منابع و تکنولوژی مورد نیاز برای جذب این مشتریان غافل می‌مانند.

شما باید بدانید که چه کسانی مشتریان آینده شما هستند، رفتار خرید آنها چیست؟ نکته مهم این است که پاسخ اینگونه سوالات نباید بر مبنای حدسیات باشد و باید آنها را با مقیاس های مورد نیاز اندازه گیری کرد.

۵- ایجاد منابع مالی

استیو هنلی، مدیرعامل ارشد و رهبر شرکت Cbiz می‌گوید: “پول نقد پادشاه است. بنابراین شما باید اقدامات لازم جذب سرمایه لازم برای توسعه کسب و کار را انجام دهید.” یکی از ابزارهای پیش بینی آینده کسب و کار داشتن پول و سرمایه مناسب است. بنابراین لازم است تا در مورد فرایند جذب منابع مالی برنامه ریزی خوب و کاملی داشت.

۶- ساختار تجاری مناسبی را انتخاب کنید.

داشتن یک ساختار مناسب برای کسب و کار بسیار مهم است. ساختار مناسب نشان می دهد که فرایندها قانونی و مالی شامل چه مواردی می شود و چه فرد یا بخشی موظف به پیگیری هر بخش از فرایند کار است. برای طراحی یک ساختار تجاری مناسب باید ابتدا با انواع ساختارهای سازمانی به خوبی آشنایی داشت.

 

برای آشنایی با فرایند برنامه ریزی و بکارگیری آن در راه اندازی کسب و کارتان میتوانید در دوره MBA دانشکده مدیریت دانشگاه تهران شرکت کنید که به این منظور میتوانید بر روی این (لینک) کلیک کرده یا با شماره ۲۲۱۳۶۷۶۴ تماس گیرید.

منبع: www.entrepreneur.com

نویسنده: Mohsen Bayati

 

 

 

یک دیدگاه ارسال کنید