بیشتر بدانیم کارآفرینی

۱۳ اشتباه رایج یک کارآفرین هنگام راه اندازی یک کسب‌وکار جدید

اشتباه کارآفرینان کارآفرین اشتباه کارآفرین کارآفرینی
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران؛ ۱۳ اشتباه رایج یک کارآفرین هنگام راه اندازی یک کسب‌وکار جدید

کارآفرینی امری دشوار است و مسیر کارآفرینی همواره با چالش های جدید و متفاوتی پر شده است که اغلب برای کارآفرین جدید هستند. اشتباهات زیادی نیز در این مسیر از کارآفرینان سر می زند که اغلب این اشتباهات تکراری است و عموما بین کارآفرینان تازه کار مشترک است. در ادامه به ۱۳ اشتباه رایج یک کارآفرین هنگام راه اندازی یک کسب‌وکار جدید اشاره می شود.

۱- اهداف غیر واقعی و سنجش ناپذیر

کارآفرینان ممکن است در ارزیابی اهداف مالی و غیرمالی در چند سال اول شروع کسب‌وکارشان به دلایل مختلف از جمله فقدان آموزش و تجربه لازم دچار اشتباه شوند. چنین اشتباهی می‌تواند مشکلات مهمی از جمله عدم توانایی در بازپرداخت بدهی‌ها و تعهدات مالی برای ایشان به وجود آورد.

کسی که قصد دارد یک کسب‌وکار جدید راه اندازی کند، می‌بایستی بداند که چه شاخص‌هایی را برای هد فگذاری خود انتخاب کند و این هدف گذاری را چگونه انجام دهد. در صورتی که شاخص مناسبی برای هدف گذاری انتخاب نشود، سنجش و ارزیابی عملکرد با توجه به این شاخص‌ها به دلایلی همچون ابهام و سنجش ناپذیری شاخص‌ها میسر نخواهد شد.

در صورت انتخاب شاخص‌های مناسب برای هدف گذاری، تعیین اهداف نیز اهمیت قابل ملاحظه ای خواهد داشت. هدف گذاری بیش از حد پایین و یا بالا هر دو می‌توانند به یک اندازه مانعی برای موفقیت یک کسب‌وکار جدید باشند. استفاده از تجربه کسانی که سابقه فعالیت در زمینه کسب‌وکار مورد نظر را داشته اند در این مرحله می‌تواند بسیار موثر و یاری رسان باشد.

۲- پیش بینی غیرواقعی هزینه‌ها

از آن جایی که بسیاری از هزینه ها در راه اندازی و اداره یک کسب‌وکار اصطلاحاً پنهان هستند و فردی که فاقد تجربه لازم در این زمینه است از آن‌ها اطلاعی ندارد؛ بسیار محتمل است که کارآفرینان نوپا در تخمین میزان هزینه‌های راه اندازی کسب‌وکار و ادامه فعالیت خود دچار اشتباه شوند. بدیهی است که چنین اشتباهی به سادگی می‌تواند سبب شود به دلیل عدم پیش بینی منابع مالی کافی، ادامه فعالیت برای کارآفرینان در میانه راه ناممکن شود.

در این زمینه کسی که قصد راه اندازی یک کسب‌وکار جدید دارد در صورتی که فاقد تجربه انجام چنین کاری است، باید از راهنمایی کسانی که تخصص و تجربه لازم در این زمینه را دارند استفاده کند. فهرست‌هایی که از موارد مختلف هزینه‌های راه اندازی و اداره یک کسب‌وکار وجود دارد در این مرحله می‌تواند برای کارآفرینان یاری کننده باشد.

۳- عدم پیش بینی موانع

موانع مختلفی پیش روی یک کارآفرین یا فردی که قصد راه اندازی یک کسب‌وکار جدید را دارد قرار دارد. عدم شناخت کافی از این موانع و عدم پیش بینی راه حل مناسب در برخورد با این مشکلات می‌تواند منجر به شکست یک کسب‌وکار شود. از همین رو فرد قبل از راه اندازی کسب‌وکار خود می‌بایستی شناخت کافی از موانع و مشکلات پیش روی خود در زمینه‌های مختلف مانند موانع قانونی، موانع در اعطای وام و کسب اعتبار و … داشته باشد.

اشتباه کارآفرین پیش بینی مانع

۴- عدم تعهد کافی

بسیاری کارآفرینان ممکن است که کسب‌وکار جدید خود را به صورت پاره وقت یا فعالیتی صرفاً تفننی در کنار شغل اصلی خود دنبال کنند و به همین دلیل یا سایر دلایل تعهد و تقید کافی نسبت به کسب‌وکار جدید خود نداشته باشند. چنین اشتباهی سبب می‌شود که فرد زمان و هزینه‌های مورد نیاز برای دستیابی به عملکرد مطلوب را صرف نکند و در مراحل اولیه کار خود با شکست مواجه شود. این افراد باید بدانند که راه اندازی یک کسب‌وکار جدید یک فعالیت جدی است که بدون صرف وقت و انجام تلاش کافی هیچگاه به موفقیت نخواهد انجامید.

کسی که تصمیم به راه اندازی یک کسب‌وکار جدید را دارد باید پیش از شروع فعالیت‌هایش قاطعانه تصمیم بگیرد که از هیچ تلاش و کوششی برای دستیابی به موفقیت اجتناب نکند.

۵- فقدان ارزیابی مناسب از مشتری و بازار

بسیاری از کارآفرینان بدون این که مشتری و بازار هدف خود را مشخص کنند شروع به کار می‌کنند. این افراد صرفاً به دنبال عملی کردن ایده ای که در ذهن دارند هستند  و از نظرشان این ایده، ایده ای بکر است. این که کارآفرینی به محصول یا خدمتی علاقه شخصی داشته باشد بدان معنا نیست که دیگران آن را خواهند خرید. بسیاری از اختراعات ارائه شده به سازمان ثبت اختراعات امریکا هرگز راهی به بازار نمی‌یابند زیرا هیچ مشتری ای برای خرید آن‌ها وجود ندارد و در واقع هیچ بازاری برای آن‌ها ایجاد نشده است.

عامل اصلی که سبب میشود کارآفرینان مرتکب چنین اشتباهی شوند عدم توجه به چند سوال ساده اما اساسی در مورد مشتری و بازار محصول یا خدمت است. سوالاتی مانند این که چه کسی و با چه مشخصاتی این محصول را خواهد خرید؟ مشتری بالقوه چگونه از وجود این محصول یا خدمت آگاهی خواهد یافت؟ مشتری مورد نظر چه میزان حاضر است برای این محصول یا خدمت هزینه کند؟ و سوالات دیگری از این دست.

۶- میزان ریسک پذیری یا ریسک گریزی نامناسب

دو اشتباه رایجی که سبب شکست بسیاری از کارآفرینان می‌شود عدم اتخاذ رویه مناسب در رویارویی با انواع مخاطرات پیش روی یک کارآفرین است. برخی کارآفرینان جسارت لازم در پذیرفتن مخاطرات را ندارند. به همین دلیل ممکن است در جایی که صرف برخی هزینه‌ها برای دستیابی به موفقیت اجتناب ناپذیر است به علت ترس از پذیرش تعهدات مالی و یا از دست رفتن سرمای هشان از دریافت وام یا صرف منابع شخص خود بپرهیزند و سبب عدم موفقیت کسب‌وکارشان شوند.

همچنین ریسک پذیری بالا و نامعقول نیز ممکن است سبب شکست و وارد آمدن خسارات جبران ناپذیر به یک کارآفرین شود.فرد ممکن است به صرف داشتن یک ایده نو و قبل از انجام ارزیابی‌های لازم پیش از راه اندازی کسب‌وکار خود شغل فعلی خود را رها کرده و تمام منابع مالی و غیرمالی خود را درگیر کسب‌وکار جدید خود کند. در چنین حالتی در صورت شکست جبران آن بسیار مشکل و غیرممکن خواهد بود. از خصوصیات اصلی یک کارآفرین موفق آن است که ریسک پذیری معقولی داشته باشد.

۷- عدم اقدام به موقع و از دست دادن فرصت مناسب

همان گونه که تعجیل در شروع یک کسب‌وکار پیش از انجام بررسی‌ها و برنامه ریزی‌های لازم می‌تواند منجر به شکست و عدم موفقیت شود، تاخیر در راه اندازی کسب‌وکار و صرف هزینه و زمان بیش از اندازه برای بررسی و ارزیابی طرح مورد نظر برای راه اندازی کسب‌وکار نیز می‌تواند زیان آور باشد.

کسی که در فکر راه اندازی یک کسب‌وکار جدید است باید درک مناسبی از شرایط محیط در زما نهای مختلف داشته باشد تا بتواند احتمال موفقیت کسب‌وکار خود را بیشینه کند .این موضوع در فضای کسب‌وکار امروز که عمر محصولات و تکنولوژی‌ها بسیار کوتاه است اهمیت دوچندانی یافته است.

۸- عدم بهره گیری از مشاوره

ممکن است یک کارآفرین تمام توجه و تمرکز خود را متوجه ایده جدید خود برای را‌ه اندازی کسب‌وکار کند و از موارد دیگری که در موفقیت کسب‌وکار جدید نقش مهمی دارند غفلت کند. مهارت در زمینه‌هایی همچون برنامه ریزی، سازماندهی، بازاریابی، حسابداری و … از جمله مواردی هستند که برای موفقیت یک کسب‌وکار جدید ضروری هستند.

استفاده از تجربه و مشاوره افراد متخصص در هر یک از این زمینه‌ها برای دستیابی به موفقیت الزامی است. در صورتی که یک کارآفرین تمام توجه خود را به ایده و جنبه‌های فنی کسب‌وکار خود معطوف کند و از توجه به سایر موارد غفلت ورزد به احتمال قوی با شکست مواجه خواهد شد.

مشاوره نگرفتن اشتباه کارآفرین

۹- تمایل به اجرای همه امور و ترس از سپردن کارها به دیگران

یک کارآفرین ممکن است به علت تعلق خاطر شدید به ایده خود برای راه اندازی کسب‌وکار و همچنین تصور دستیابی به سود فراوان بخواهد تمام فعالیت‌های مرتبط با راه اندازی و اداره یک کسب‌وکار را خود به تنهایی بر عهده بگیرد. فردی که قصد را هاندازی یک کسب‌وکار جدید دارد بایستی درک درستی از توانایی‌ها و نقاط ضعف خود داشته باشد و همچنین روحیه انجام کار گروهی را در خود تقویت کند تا بتواند با بهره گیری از تخصص سایرین در زمینه‌های مختلف موجبات موفقیت کسب‌وکار خود را فراهم آورد.

یک کارآفرین هر قدر هم که فردی توانا باشد، با محدودیت‌هایی مواجه است و دست آخر ناگزیر از سپردن برخی وظایف به دیگران است. عدم درک چنین مساله ای از سوی بسیاری از کارآفرینان موجه عدم موفقیت کسب‌وکار در مراحل اولیه و یا به ویژه در مراحل رشد خواهد شد.

۱۰- اتخاذ تصمیمات بدون توجه کافی به نقاط قوت و ضعف خود

کسی که قصد راه اندازی یک کسب‌وکار جدید دارد بایستی ارزیابی مناسبی از ضعفها و قوت‌ها درونی خود و گروه همکارش داشته باشد. در صورتی که به درستی تشخیص ندهد در چه زمینه‌هایی دارای قوت است و می‌تواند نسبت به رقبای احتمالی خود مزیت رقابتی کسب کند احتمال موفقیت خود را به شدت کاهش میدهد.

وی همچنین باید متوجه نقاط ضعف خود باشد تا پیش بینی‌های لازم برای جلوگیری از مشکلات احتمالی را بنماید. به عنوان مثال میزان منابع مالی که فرد در آغاز فعالیت خود در دسترس دارد نقش مهمی‌در تصمیم گیری در مورد اندازه سازمانی دارد که برای عملی نمودن طرح کسب‌وکار خود تشکیل خواهد داد. عدم توجه به چنین مسائلی به سادگی می‌تواند موجبات شکست فرد را فراهم آورد.

۱۱- اتخاذ تصمیمات بدون توجه کافی به فرصت‌ها و تهدیدهای پیش رو

فرصت‌ها و تهدیدهایی که از جانب محیط بیرونی متوجه هر کسب‌وکاری است از جمله مواردی است که در هر تصمیم گیری مهم باید حتما مورد توجه قرار گیرند. ارزیابی درست از محیط بیرونی باید قبل از اقدام به هر عملی انجام شود و نتایج این ارزیابی در اتخاذ تصمیمات مورد توجه قرار گیرد.

توجه به مشتریان، رقبا، توزیع کنندگان، تامین کنندگان، قوانین و سایر موارد در اتخاذ تصمیمات باید مد نظر قرار گیرند و عدم توجه به آن‌ها موجبات شکست و عدم موفقیت کسب‌وکار را فراهم خواهد آورد.

۱۲- مدیریت نامناسب جریان وجوه نقد

یکی از مهم ترین موارد در راه اندازی و اداره یک کسب‌وکار، فعالی تهای مربوط به حسابداری و مدیریت جریان وجوه نقد است. آمار حکایت از آن دارد که بسیاری از کسب‌وکارهای بزرگ به دلیل مدریت نامناسب جریان وجود نقد خود با مشکلات اساسی مواجه می‌شوند که در نهایت منجر به ورشکستگی آنها می‌شود.

کسی که قصد راه اندازی یک کسب‌وکار جدید دارد بایستی توجه کند که حتی در صورت پیش بینی مناسب منابع مالی به دلیل عدم دسترسی به این منابع در زمان مناسب و در اختیار نبودن نقدینگی مورد نیاز ممکن است کسب‌وکار وی با موانع و مشکلات جدی مواجه شود. استفاده از تجربه و مهارت افراد متخصص در زمینه حسابداری و مدریت جریان وجوه نقد عامل مهمی ‌است که در هنگام راه اندازی یک کسب‌وکار جدید بایستی حتماً مورد توجه قرار گیرد.

مدیریت جریان نقد اشتباه کارآفرین

۱۳- عدم توجه کافی به قوانین اخلاقی در کسب‌وکار

از مواردی که منجر به موفقیت کسب‌وکارها در دراز مدت می‌شود، توجه به کدهای اخلاقی و رعایت آن‌ها در کسب‌وکار است. گردانندگان یک کسب‌وکار برای ایجاد ارتباطی برد-برد و دراز مدت با کلیه ذینفعانشان ( سهامداران، مشتریان، تامین کنندگان، توزیع کنندگان، دولت و…) و کسب اعتماد ایشان می‌بایست اخلاق حرفه ای را در کسب‌وکار خود رعایت کنند.

زیر پا گذاشتن اصول اخلاقی برای کسب سود در کوتاه مدت، اشتباهی است که هزینه‌های بعضاً جبران ناپذیری را در بلند مدت برای کسب‌وکارهای نوپا به دنبال خواهد داشت.

آکادمی یادگیری مجازی VLA

 

خلاصه
تاریخ بازبینی
آیتم های بازبینی
13 اشتباه رایج یک کارآفرین هنگام راه اندازی یک کسب‌وکار جدید
امتیاز نویسنده
51star1star1star1star1star

۲ نظر

یک دیدگاه ارسال کنید