باید بدانیم

تغییرات برنامه های بازاریابی در سال ۲۰۱۹

دانشکده مدیریت دانشگاه تهران – همانطور که می دانید برای بازاریابی روش های مختلفی وجود دارد که هر روزه دستخوش تغییراتی قرار میگیرند. یکی از دلایل ایجاد تغییرات در روش های بازاریابی رشد تکنولوژی و به تبع آن رشد و بهبود ایزارهای بازاریابی است.

در اینجا قصد دارم تا به ۱۰ روند بازاریابی را که در سال ۲۰۱۹ باید مورد توجه قرار گیرند را اشاره کنم.

۱- قیف بازاریابی تغییر می کند.

در حال حاضر قیف بازاریابی برای بسیاری از بازاریابان به این شکل است که همه مشتریان را مورد پذیرش قرار دهند. در حقیقت ممکن است که برای همه مشتریان بالقوه خود برنامه بازاریابی نداشته باشند اما تقریباً همه مشتریان را مورد پذیرش قرار می دهند.

روندها نشان می دهد که در سال ۲۰۱۹ قیف بازاریابی بیشتر مورد تغییر قرار می گیرد و بنگاه ها مشتریان را فقط به چشم پول نگاه نمی کنند و برای ورود آن ها به چرخه مشتریان و ورود مجدد آن ها و حفظ آن ها تمرکز بیشتری خواهند داشت.

۲- محتوا همه چیز است.

در شرایط فعلی محتوا همه چیز است. شما مخاطبان خود را به وسیله تولید محتوای الهام بخش، علمی، تخصصی و سرگرمی جذب می کنید و در نهایت از کانال محتوا سازی آن ها را به خرید رهنمون می کنید.

در سال ۲۰۱۹ تولید محتوا با رشد و هدف دیگری هم رو به رو است. محتوا دیگر تنها برای ارائه نیست بلکه باید به شکلی ارائه شود که بازخورد و نظر مخاطب را نیز بگیرد. اشتراک گذاری و مشارکت در محتوا امری است که در سال آینده بسیار مورد توجه قرار می گیرد و هدف تولیدکنندگان محتوا در تحریک مشارکت مخاطب متمرکز خواهد شد. این ارتباط دوطرفه در راستای ایجاد اعتماد و تعامل با مخاطب نقش مهمی را دارد.

۳- ادامه رشد استفاده از chatbot ها

در سالهای اخیر خدمات اختصاصی شده برای مشتری بسیار مورد اهمیت شده است. اختصاص یک کارشناس برای سوالات و نیازهای مشتری مهم‌ترین راهکار برای اختصاصی کردن خدمات مشتری است. با این حال به جهت وجود محدودیت های فراوان استفاده از chatbot راه حل برون رفت از محدودیت های بکارگیری کارشناس انسانی است. در سال ۲۰۱۹ امکانات دیگری به چت بات ها اضافه خواهد شد و استفاده از آنها رشد چشمگیری خواهد داشت.

گزارش های تحقیقاتی Grand View نشان می دهد که تا سال ۲۰۲۵ بازار جهانی چت بات ۱٫۲۵ میلیارد دلار رشد خواهد  داشت که با نرخ سالیانه ۲۴٫۳ درصد موجه خواهد شد. همچنین حدود ۴۵درصد از مشتریان برای دریافت پاسخ سوالات خود یا دریافت سرویس به چت بات ها مراجعه خواهند کرد.

۴- AI یا همان هوش مصنوعی همچنان رشد می‌کند.

هوش مصنوعی هم اکنون نیز بسیاری از فرایندها را برعهده گرفته است. در سالهای آینده AI با رشد خود موجب بهره گیری آنالیزی و تحلیل داده های بیشتری خواهد شد. همچنین هوش مصنوعی الگوهای آنلاین مصرف کنندگان را جمع آوری میکند و به شما درک درستی از رفتار مصرف کنندگان میدهد.

اگر برنامه ای برای بکارگیری هوش مصنوعی در بخش های مختلف کسب و کار خود ندارید احتمالاً از چرخه رشد و پیشرفت نسبت به سایر رقبا عقب خواهید افتاد.

۵- مردم در مورد امنیت محتاط تر خواهند شد.

حتی اگر مشتریان هم مطالبه امنیت نداشته باشند همه شرکت ها موظفند تا برنامه هایی را برای بالابردن امنیت در بخش های مختلف خود بکارگیری کنند. با این حال در سال ۲۰۱۹ و سال های پس از آن مردم به امنیت توجه بیشتری نشان خواهند داد. مقررات حفاظت کلی داده ها (GDPR) در سال جاری در اروپا اثرات خود را خواهد گذاشت و به تبع آن مخاطبان کسب و کارها دقت بیشتری روی امنیت یا عدم امنیت اطلاعات خود خواهند داشت.

۶- سرعت حرکت به سمت جستجوی صدا بیشتر خواهد شد.

بنا بر گفته موتور جستجوی Land، فروش محتوای صوتی در ایالات متحده تا سال ۲۰۱۷ به ۱٫۸ میلیارد دلار رسیده و تا سال ۲۰۲۲ به ۴۰ میلیارد دلار خواهد رسید. این اعداد به قدری بزرگ هستند که به راحتی میتوان رشد علاقه و میل مخاطبان به محتوای صوتی را در سال های آینده حدس زد.

جستجوی صدا یک بخش هوشمندانه از تکنولوژی است که حرکت مخاطبان به سمت آن در واقع کوچ آن ها از محتوای متنی به صوتی خواهد بود. بنابراین لازم است تا برای تولید محتوای صوتی در سالهای آینده برنامه ریزی داشته باشید.

۷- محتوای ویدئویی به شدت در حال رشد است.

در این سال ها تولید محتوای تصویری رونق فراوانی پیدا کرده است. اگر شما یک کسب و کار موفق باشید احتمالاً برای محتوای ویدئویی استراتژی را تا کنون داشته اید. امروزه افراد بسیاری ساعت ها در YouTube به عنوان جستجوگر ویدئویی گوگل وقت می گذرانند. علاوه بر یوتیوب، فیس بوک و اینستاگرام نیز بستر انتشار ویدئو هستند.

هم اکنون Instagram با راه اندازی بخش جدید IGTV امکان انتشار نحتوای تصویری طولانی تر را در اختیار گذاشته است. در بستر IGTV اینستاگرام میتوانید فیلم، مصاحبه، واقعیت مجازی ۳۶۰ درجه و برنامه های زنده یا ضبط شده خود را بر اساس استراتژی محتوای خود ارائه دهید.

۸- زمان بر روی نسل Z تمرکز دارد.

نسل Z بزرگتر شده اند و این یعنی آنها هم اکنون وارد بازار کار شده اند و نیز خودشان دارای قدرت خرید شده اند. باید نسبت به باورهای این نسل شناخت کاملی داشته باشید و برنامه ها و استراتژی های خود را مبتنی بر رفتارهای این نسل بازتولید کنید.

۹- جستجوهای بصری شروع به کار می کنند.

علاوه بر جستجوهای صوتی موتورهای جستجو در حال بروزرسانی خود برای جستجوی بر اساس تصاویر هستند. گوگل مدتی است که از طریق عکس به جای متن لینک هایی را در اختیاز یوزر قرار میدهد اما فناوری های جدیدی در حال اضافه شدن به این نوع از محتوا در حال بکارگیری هستند.

۱۰- افراد مؤثر در یک پیام تبلیغاتی دیگر مثل قبل نخواهند بود.

سال هاست که افراد مشهور در پیام و آگهی تبلیغاتی حضور پررنگی دارند. استفاده از افراد مشهور به جهت سطح نفوذ آن ها در مخاطب بوده است. اما امروزه مردم بیش از آنکه از بازیگران تأثیرپذیری داشته باشند از گروه همسالان خود که هم سطح با آنان هستند پذیرش دارند.

بنابراین در سال ۲۰۱۹ و نیز سال های پس از آن استفاده از افرادی که با گروه مخاطبان بالقوه یک آگهی تبلیغاتی هم رده باشند رونق بیشتری خواهد یافت.

 

جهت ثبت نام در دوره های نیمه حضوری MBA و DBA دانشکده مدیریت دانشگاه تهران بر روی این (لینک) کلیک کرده یا جهت مشاوره رایگان با شماره ۲۲۱۳۶۷۶۴ تماس حاصل فرمایید.

منبع: www.entrepreneur.com

نویسنده: محسن بیاتی

یک دیدگاه ارسال کنید