باید بدانیم

Remarketing چیست؟ آیا برای برای کسب و کارهای کوچک مفید است؟ – بخش دوم

دانشکده مدیریت دانشگاه تهران – در حال حاضر Remarketing مسیری است که می تواند شخصی سازی تبلیغات را با هدف افزایش ارتباط هموار کند. شناخت Remarketing می تواند به شما در حوزه جذب مشتریان آنلاین کمک کند. در بخش اول این نوشته تعاریف و انواع ابزار ریمارکتینگ را شرح دادیم و در اینجا قصد داریم تا نکاتی را در راستای راه اندازی یک کمپین موفق ریمارکتینگ مرور کنیم.

چگونه یک کمپین موفق ریمارکتینگ بسازیم

در اینجا به بیان ۶ مرحله برای ایجاد یک کمپین مؤثر Remarketing خواهیم پرداخت:

مرحله اول: تعیین صفحاتی که قصد دارید از آن ها برای تگ کردن در کمپین Remarketing خود استفاده کنید.

اولین گام در ریمارکتینگ این است که تصمیم بگیرید کدتم صفحات را می خواهید تگ کنید. کمپین ریمارکتینگ با کیفیت، صفحات ارزشمندی را نیاز دارد. این صفحات بهترین شاخص برای تبدیل بازدیدکنندگان به خریداران است. همچنین شما می توانید یک برچسب برای سایت خود در Google Adwords ایجاد کنید.

زمانی که شما این صفحات را انتخاب می کنید در حقیقت می خواهید قیف فروش خود را آنالیز کنید. صفحاتی که مردم از طریق این قیف بیشتر بازدید می کند شاخص بهتری برای این نرخ تبدیل به شمار می روند. همچنین شناسایی محتوای مورد علاقه کاربر امری ساده است که در نتیجه شما به جای تبلیغات بر روی برند خود می توانید بر روی محتوای مرتبط با کالا یا خدمات خود تبلیغ مؤثری داشته باشید.

مرحله دوم:  امتیازی ویژه تر برای مصرف کننده در نظر بگیرید.

در یک کمپین ریمارکتینگ شما قرار است کاربر بازدید کننده وب سایت خودتان یا سایتی دیگر را شناسایی و محتوایی را با مزمون تبلیغی خود برای او ارسال کنید. بنابراین بهتر است تا آگهی تبلیغی شما دارای امتیازات و جذابیت لازم باشد تا این فرایند با موفقیت بیشتری طی شود.

بطورکلی مردم در زمانی که فکر می کنند تا یک معامله ویژه را یافته اند احساس خشنودی و رضایت خواهند داشت. امتیاز ویژه ای که در پیام تبلیغاتی خود در نظر می گیرید علاوه بر اینکه باید واقعی باشد لازم است تا همه پارامترهای یک پیام بازاریابی را داشته باشد.

مرحله سوم: تعیین اینکه کمپین ریمارکتینگ تا چه مدت زمانی برای یک کاربر فعال باشد.

در بعضی از کمپین های مارکتینگ یا ریمارکتینگ به این موضوع توجه نمی شود که یک کاربر تا چه زمانی تحمل بمباران شدن تبلیغاتی است. اگر از دوستان خود بپرسید که حسشان به ایمیل مارکتینگ ها و اس ام اس مارکتینگ های فراوانی که برایشان می آید چیست، احتمالاً با این پاسخ مواجه خواهید شد که آن ها حس خوبی نسبت به تعداد زیادی از شرکت ها ندارند.  این بی برنامگی در یک کمپین در نهایت منجر به یک بازده منفی نسبت به برند خواهد شد.

مدت زمان مناسب برای نمایش یک تبلیغ به مشتریان به صنعت و موضوع فعالیت بیزینس شما بستگی دارد. دقت داشته باشید که کسانی که چرخه بازدید یا خرید بیشتری دارند ممکن است به زمان بیشتری جهت نمایش یک آگهی تبلیغاتی داشته باشند. این قاعده برای کسانی که چرخه بازدید یا خرید سریعی دارند برعکس است.

تعیین تعداد دفعات مناسب و همچنین زمان درست شاید به آزمایش و تست کردن نیاز داشته باشد. در طول اولین دور از کمپین ریمارکتیگ شما باید نتایج کمپین را مورد آنالیز قرار دهید.

شما در زمانی که آگهی خود را برای هفته اول یا دوم پخش می کنید و نتیجه خوبی را مشاهده می کنید اما پس از مثلاً این دو هفته با افت مواجه شوید احتمالاً بازه زمانی مناسب برای آگهی شما همان حداکثر دو هفته است.

مرحله چهارم: مشتریانی که به هر دلیلی بدون جذب شدن از کمپین خارج می شوند را مجدداً در کمپین دیگری در نظر بگیرید.

باید توجه داشت که بخشی از مخاطبان یک کمپین ریمارکتینگ به چرخه ارتباط با محصول وارد نمی شوند. اما اطلاعات دستیابی به این بخش همچنان در اختیار مارکتر وجود دارد. فراموش نکنید که ارزش این بخش از مشتریان از کاربرانی که اصلاً به کمپین راه نیافته اند بیشتر است و مجدداً باید برای آنها یک برنامه جداگانه درنظر گرفت.

برای توضیح بیشتر باید بگوییم که شما احتمالاً دو گروه اصلی از مشتریان پس از تبدیل در کمپین ریمارکتینگ خواهید داشت.

۱- کسانی که به صورت غیر پولی تبدیل شده اند، مانند دانلود یک کتاب یا ثبت نام برای یک برنامه همراه پاداش.

۲- کسانی که یک یا چند خرید واقعی انجام داده اند.

هر دو گروه می توانند از یک کمپین بازاریابی به خوبی ساخته شوند.

در مورد اولین گروه این اطمینان را دارید که آنها ارزش پیشنهادی شما را می شناسند. از این پتانسیل باید برای ارائه پیام تبلیغاتی دیگر کسب و کار استفاده کرد. مثلاً اگر در جریان کمپین مربوط به یک کالای شما، کاربر به خرید نرسیده است ممکن است در جریان کمپین یک کالای دیگر این روند به خرید منتهی شود.

در مورد گروه دوم نیز کمپینی را طراحی کنید که این بخش علاقه و تجربه خرید خود را با دیگران به اشتراک بگذراند. این تکنیک علاوه بر اینکه موجب آغاز موج جدید بازاریابی می شود، این حس را به مشتریان می دهتد که شما به آنها اهمیت می دهید.

مرحله پنجم: کلیدواژه های گسترده تری را انتخاب کنید.

در یک کمپین PPC (کلیکی) شما تا حد زیادی کلمات و صفحات محدودی را درنظر می گیرید. طبیعتاً این کار به جهت هدر رفت سرمایه است. معمولاً پس از یک دور از تبلیغات کلیکی شما مشتاقید تا کلمات و صفحات بیشتری را به دایره کمپین خود اضافه کنید.

اما در کمپین ریمارکتینگ شما با مخاطبانی رو به رو هستید که قبلاً علاقمندی شان را به موضوع فعالیت شما یا کالای شما نشان داده اند.

مرحله ششم: نظارت بر کمپین ها و اعمال تنظیمات در صورت نیاز

در ریمارکتینگ شما باید هر جنبه کار را بررسیی کنید تا ببینید چه بخش هایی خوب عمل می کنند و چه بخش هایی نیاز به تعدیل دارند. مثلاً باید به نرخ پاسخ نگاه کنید. باید تعداد افرادی که روی آگهی شما کلیک کرده اند را بررسی کنید و …

شما همچنین می بایست در مورد روش های تبلیغات خود در طول زمان بررسی و تحلیل داشته باشید. پس از این بررسی لازم است تا روش های مختلف را برای افزایش نرخ بازدید بکارگیرید.

در نهایت جزء به جزء رفتار کاربر را پس از ورودش به سایت خود را بررسی و تحلیل کنید. این بررسی شامل چگونگی برخورد او با محتوای شماست.

جهت شرکت در دوره های MBA و DBA نیمه حضوری دانشکده مدیریت دانشگاه تهران می توانید بر روی این (لینک) کلیک کرده یا با شماره ۲۲۱۳۶۷۶۴ جهت مشاوره رایگان و ثبت نام تماس حاصل فرمایید.

منبع: www.lyfemarketing.com

نویسنده: محسن بیاتی

یک دیدگاه

یک دیدگاه ارسال کنید